در ماه های اخیر بحث استخدامی آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان از تب و تاب خاصی برخوردار بود و جوانان این استان روز ها با شادمانی خاصی در انتظار شروع روند ثبت نام آزمون استخدامی بوده اند.

به گزارش آوای سرحد ؛ در ماه های اخیر بحث استخدامی آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان از تب و تاب خاصی برخوردار بود و جوانان این استان روز ها با شادمانی خاصی به امید پذیرش در انتظار شروع روند ثبت نام آزمون استخدامی بوده اند.

اما با انتشار دفترچه این آزمون استخدامی در سایت سازمان سنجش و اعلام شرایط پذیرش معلمان و جایگاه پذیرش بومی ها به یک باره شادمانی امیدوار کننده آنان را دفع و عرقی سرد بر پیشانیشان نقش بست به نحوی که فعالان فرهنگی و جوانان سیستانی و بلوچ را به واکنش وا داشته است.

در همین بین یکی از فرهنگیان خاشی در نامه ای به نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس خواهان ورود آنان به این مسئله شده است.

نعمت الله رحیمی دادکان از فرهنگیان خاشی در نامه خود از برابر نبودن شرایط جوانان این استان با سایر استان ها و با تحلیل بحث ماندگاری نیروها خواهان توجه بیشتر به بومی گزینی در آموزش و پرورش شده است.

متن نامه وی به شرح زیر است:

به تمامی نمایندگان استان سیستان و بلوچستان درمجلس شورای اسلامی.

با عرض سلام و احترام؛

همه جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی استان ، با شمارش معکوس ،چشم به راه انتشار دفترچه استخدامی دستگاه های اجرایی بودند تا ذره ای از استیصال و سرخوردگی آنان کاسته شود تا اینکه بالاخره دفترچه در سایت سنجش منتشر شدو بارقه امید را از جوانان مرزی استان ما،آن هم، هم مرز با دو کشور بحران زای پاکستان و افغانستان سلب نمود. بنده کاری به سایر دستگاه های اجرایی ندارم.از دستگاه خطیر تعلیم و تربیت بگویم و چند سؤال جدی از مسئولین و متولیان امر ذی مدخل دارم؛

۱-آیا حذف بومی گزینی در راستای عدالت آموزشی و اجتماعی است؟!

۲-آیا شرایط و امکانات دانشگاهی استان ما،وضعیت تخصصی نیروهای انسانی دانشگاه استان ما و جو فرهنگی حاکم بر منطقه مرزی ما با استان های دیگر،علی السویه است که بومی گزینی مغایر با عدالت قلمداد می شود!؟

۳-آیا نیروهای ماندگار،ثابت، باانگیزه و با شناخت کافی و وافی و نسبی از روحیات و خلقیات فرزندان و فراگیران استان ما بهتر است یا نیروهای غیرماندگار و فاقد شناخت اولیه که از همان سال اول خدمت،با هزار خدعه و حقه از قبیل پرونده های پزشکی کذایی و غیرواقعی ، پرونده های خود ساخته ، روح و روان بهترین فرزندان میهن عزیز اسلامی را مختل نموده و به دنبال انتقال بی رویه و بی ضابطه هستند به طوری که در یک نقطه از کشور ما ، انباشت نیرو داریم و در نقطه ای دیگر از کمبود شدید نیروی انسانی رنج می بریم.

آیا با این روش استخدامی ، توسعه و توزیع متوازن خدمات ، امکانات و نیروی انسانی محقق خواهد شد که همواره یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم و معزز رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و تأکیدات اکید معظم له می باشد؟!

۴-بر اساس آمار واقعی و حقیقی،چند درصد از نیروهای انسانی که قبلا در دستگاه تعلیم وتربیت استان سیستان و بلوچستان ، بدین شکل جذب شده اند ، میزان سنوات تعهد خدمتی خویش را به طور اتم و اکمل به پایان رسانیده و سپس منتقل شده اند!؟

۵-آیا این نحوه جذب در استخدامی ها،باعث تشدید شکاف و انشقاق نخواهد شد و ناخودآگاه جوانان و فرزندان ما را به سمت و سوی فقر فرهنگی ، مشاغل کاذب و دون شأن و حتی طعمه اجانب ، ایادی استکبار و دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی سوق نخواهد داد؟

۶-در حالت کلی ، ارتباط عاطفی ، مستمر ، موجه و مثبت به عنوان رکن رکین و اصل اصیل روان شناسی بین خانواده ها ، مربیان و متربیان با نیروهای غیرماندگار فاقد شناخت از آداب و سنن حسنه حاکم بر منطقه ، بهتر و بیشتر محقق خواهد شد یا نیروهای ماندگار؟!

۷-آیا با اینگونه روش جذب، فکری به حال دانش آموزان دوزبانه استان از قبیل مناطق روستایی سیستان ، سرحد و مکران با گویش های بسیار متعدد و متنوع شده است؟!

۸-شاید در مخیله عزیزان مسئول ذیربط خطور کند که جوانان واجدین شرایط استخدامی استان ما هم همانند سایر استان ها تلاش مضاعف نمایند تا قبول شوند(هر چند تأکید و استدعای ما هم ، تلاش مضاعف است) ، اما واقعا فردی از تهران که از کلاس اول ابتدایی با هنر تست زنی در مؤسسات متعدد آشنا بوده و با هزینه های گزاف و امکانات عالی تا دانشگاه و با خانواده ای پیگیر و باسواد ، مسیر علمی را طی طریق می کند با افراد استان ما با آسیب های فراوان اجتماعی ، سنتی ، قومی ناگزیر ، یکسان خواهند بود. حل اعظم و اغلب مسائل و مصائب حاکم بر استان سیستان و بلوچستان ،باید توسط دولتمردان انجام پذیرد.

با مزید امتنان نعمت الله رحیمی دادکان ، فرهنگی از خاش

انتهای متن/۳۲۱۴