بخش ایرندگان خاش با داشتن کوه های سر به فلک کشیده و همچنین غار های طویل با انتهای نامشخش که هر کدام به چندین شاخه تقسیم میشوند ، از استعدادهای خدادادی برای ورزش های کوهنوردی و غار نوردی و همچنین علم غارشناسی برخوردار است.

امروزه ورزش کوهنوردی به عنوان یک ورزش رسمی مورد توجه بسیاری ازجوانان قرار گرفته است .

ورزش گروهی کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی تفاوت داشته و صرفا یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی و البته توام با تفریح است.

ورزش مفرح کوهنوردی علاوه برداشتن هیجان بالا و از فواید بسیاری برخوردار است، از جمله تاثیر کوه نوردی در باز شدن مویرگهای بدن ، جلوگیری از بیماریهای قند خون ( دیابت ) ، از بین رفتن چربی بدن و همچنین زیاد شدن میزان خون در عضلات بسیار موثر می باشد.

غارنوردی نیز یک سرگرمی تفریحی برای کشف سیستم‌های دست‌نخورده و بکر غاری است . در مقابل غارشناسی مطالعهٔ علمی غارها و محیط غارهاست. چالش‌هایی که در غارنوردی وجود دارد، برحسب نوع غاری که بازدید می‌شود متفاوت است، اما علاوه بر وجود تاریکی مطلق پس از ورودی غار، نگرانی‌های دیگر اغلب شامل حرکت در سراشیبی‌ها ، عبور از معابر تنگ و باریک، و خطرات ناشی از آب می‌باشد.

محسن دادکانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مزیت هایی که غار های بخش ایرندگان (غار گواتامک و غار صداکی) دارند این است که ناشناخته باقی مانده اند و تاکنون افراد با امکانات اندک فقط توانسته اند تا ۱۰۰ متری و ۴۰۰ متری غار ها نفوذ کنند و فرصت مناسبی هم برای غارشناسان و هم برای غارنوردان است تا تجربه ای که تاکنون کسی موفق به کسب آن نشده را کسب نمایند .

وی افزود : وجود چندین دالان و شاخه و مسیر های متعدد در غار های ایرندگان از دیگر مزیت هایی است که میتوان به آن اشاره کرد.

دادکانی تاکید کرد: کوه های بیرک ایرندگان خاش بهترین مقصد برای کوه نوردان و بهشت گمشده غارنوردان و غارشناسان است .

عضو شورای بخش ایرندگان ادامه داد: وجود مسیر های فراوان و قله های متعدد با شرایط متفاوت در این کوه ها شرایطی مناسب را برای کوهنوردان حرفه ای و غیر حرفه ای مهیا کرده است.

دادکانی ضمن دعوت از کوهنوردان ،غارنوردان ،غار شناسان و دوست داران طبیعت گفت : شورای بخش آماده استقبال از این افراد و راهنمایی مسیر های قلل و غار های بخش ایرندگان می باشد.

داخل غار گواتامک