بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان در زاهدان مستقر است

رئیس شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان در زاهدان مستقر است، در عمل عمده سرمایه گذاری استان در زاهدان انجام می شود و کنارک نیز به دلیل بهره برداری از ظرفیت دریا دومین منطقه مورد توجه برای صنعت گران است.

مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، سارانی افزود: در استان ۱۴ ناحیه و ۱۳ شهرک صنعتی وجود دارد و همه این مناطق اقتصادی فعال هستند اما منطقه دوست محمد هنوز به مرحله نهایی و دریافت زمین نرسیده است که اگر برسد این تعداد به ۲۸ ناحیه و شهرک صنعتی افزایش می یابد، در همین مناطق فعال هزار و ۲۸۰ واحد صنعتی و صنفی وجود دارد که بیشتر آن را واحدهای صنفی تشکیل داده و در مجموع این واحدها برای ۱۳ هزار نفر اشتغال زایی داشته اند.

وی با اشاره به این که عمده واحد های صنعتی و معدنی در شهرک های صنعتی مستقر است گفت: با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان فعال شده است که از این میان بیش از ۷۵۰ واحد در شهرک های زیر مجموعه شرکت شهرک های صنعتی فعالیت می کنند.

به گفته سارانی، یکی از امتیازهایی که استان نسبت به دیگر مناطق کشور دارد نزدیکی شهرک های صنعتی به شهرهاست، برای افرادی که وارد شهرک های صنعتی استان می شوند در مناطق غیر برخوردار غیر از زا، چابهار و کنارک تا ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شد و زمین ها در اقساط ۳۶ تا ۴۸ ماهه تقسیط می شود، گاهی متناسب با طرحی که زمین زیاد نیاز دارد تا ۶۰ قسط تقسیط می شود و برای افرادی که تصمیم به تولید در این شهرک دارند از ۲۰ تا پنج درصد تخفیف داده می شود.

وی گفت: طبق آمار و اطلاعات جمع بندی شده میزان فعالیت واحدهای تولیدی استان از نرم کشوری بالاتر است و به نوعی واحدهای مشکل دار و تعطیل استان هم از میزان کشوری آمار پایین تری دارد، این در حالی است که تا پایان تیر امسال هزار و ۲۸۰ واحد و نزدیک به هزار طرح رصد، بررسی و برنامه ریزی شد ۷۰ واحد بالای ۷۰ درصد پیشرفت تکمیل شود .

وی تصریح کرد: به مناسبت روز اصناف کوچک همایشی در تهران برنامه ریزی شده که با نمایشگاهی از صنایع کوچک و متوسط کشور همراه است و حدود هزار واحد صنعتی کشور در این برنامه شرکت می کنند .

سارانی خاطرنشان کرد: در استان برای حضور در این نمایشگاه با واحدهای صنعتی مذاکره و برای همه این واحدهای صنعتی پیگیری شد تا غرفه بگیرند و محصولاتشان را ارائه دهند که ۱۸ واحد صنعتی استان برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.