تاکید موهبتی بر شتاب ‌بخشی اجرای پروژه‌های گاز در سیستان و بلوچستان

پروژه گاز رسانی سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با مدیرعامل شرکت گاز ایران خواستار شتاب بخشی به اجرای پروژه های گاز با توجه به برنامه زمان بندی طرح ها شد.

به گزارش آوای سرحد به نقل از روابط عمومی استانداری؛ احمدعلی موهبتی “استاندار سیستان و بلوچستان” روز گذشته «یکشنبه» با حضور در شرکت گاز ایران در نشست با حسن منتظر تربتی مدیرعامل این شرکت با تاکید بر تسریع در اجرای پروژه‌ا‌های گاز در استان؛ اظهار داشت: بر اساس برنامه زمانبندی میبایست پروژه گازرسانی تا قبل از پایان دولت دوازدهم به چابهار برسد، اما قطعات مختلف انتقال خطوط لوله گاز در مسیر خاش- ایرانشهر و قطعاتی از مسیر ایرانشهر-چابهار با وجود پیشرفت خوب، از برنامه عقب هستند.

وی با تشکر از اینکه گازرسانی شهر خاش پیش از موعد مقرر به پایان رسید است و‌ در شهر زاهدان نیز حدود ۹۰ درصد این پیشرفت دارد؛ افزود: عملیات نصب علمک تاخیر دارد و از برنامه عقب است.

استاندار با اشاره به روند اجرای پروژه گازرسانی شهر زابل، خواستار سرعت بخشی به این پروژه شد و تصریح کرد: با توجه به فاصله برخورداری استان نسبت به سایر نقاط کشور، اجرای پروژه گازرسانی در استان بسیار مهم است و امید را در دل های دلدادگان نظام افزایش می دهد و از این نظر انتظارات مردم بالا رفته است لذا تسریع در پیشرفت پروژه ها مورد انتظار است.

موهبتی با تاکید بر ضرورت صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه، خواستار برنامه ریزی شرکت گاز برای احداث سه مرکز فشرده سازی گاز در مناطق میلک، میرجاوه و ریمدان شد و گفت این مساله از بعد اهداف سیاسی و اقتصادی برای کشور و استان بسیار مهم است.

وی همچنین با توجه به سرمایه گذاری بزرگ شرکت سیمان تیس و جانمایی اولیه آن با توجه به مسیر خط لوله گاز و تغییر مسیر خط که باعث دوری این شرکت از دسترسی به خط گاز شده، خواستار در اولویت قرار دادن مطالعات احداث خط لوله گاز ویژه این مصرف کننده بزرگ گاز از مسیر شرق قصرقند شد که دسترسی برای شهرهای راسک و پیشین و… فراهم گردد.

استاندار با توجه به راه اندازی مرزهای رسمی ریمدان و پیشین در چند روز آینده، فراهم شدن زمینه صادرات گاز در منطقه را در توسعه روابط با همسایگان ضروری و مهم دانست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم با اشاره به اینکه بحث سرمایه گذاری در بحث فشرده سازی گاز برای نیروگاه چابهار از ایرانشهر کماکان بلاتکلیف است، گفت: با توجه به اثر اجرای این پروژه در اشتغالزایی و جذب سرمایه گذاران و… خواستار تسریع در طی فرآیندهای فراخوان یا ترک تشریفات برای جذب سرمایه گذار شد.

ماندانا زنگنه همچنین بر تعیین تکلیف زمین های واگذارشده برای پروژه و تعیین حریم مسیرها تاکید کرد و گفت: لازم است تدابیری اتخاذ شود که اگر پروژه قابل اجراست، حریم ها مشخص و در غیر آن زمین های بلوکه شده آزاد گردد.

وی همچنین از تصویب افزایش تسهیلات لوله کشی گاز منازل به ۱۲میلیون تومان به هر خانوار خبر داد.

مدیرعامل شرکت گاز ایران نیز در این دیدار، با بیان اینکه همه تلاش مجریان طرح این است که پروژه ها و طرح های گاز در استان هرچه زودتر انجام شود؛ گفت: پروژه های گاز استان تاکنون ۷۷درصد پیشرفت فیزیکی دارند و وقت بیش تری خواهیم گذاشت که زودتر به نتیجه برسند.

حسن منتظر تربتی افزود: در روند نصب علمک سرعت بیشتری داده شده و با بکارگیری پیمانکار جدید، جلسات کنترل و هماهنگی به صورت مستمر برگزار می‌شود و ماهیانه ۶هزار علمک نصب می‌کنیم.

وی در خصوص پروژه فشرده‌سازی گاز گفت: مسئله مهم اجرا و مساله نیروگاه است ولی همزمان با انجام مناقصه مشکل حریم ها را حل خواهیم کرد.

مدیرعامل گاز ایران با اعلام آمادگی این شرکت برای احداث ایستگاه و تاسیسات فشرده‌سازی گاز در سه نقطه مورد نظر استان، گفت: در صورت اخذ موافقت وزارت نفت برای احداث مرکز و کارشناسی قیمت گاز صادراتی از سوی استان، شرکت گاز با اولویت نسبت به اجرای طرح آماده است.

صلواتی معاون شرکت گاز نیز با اعلام اینکه از ۵۴ هزار انشعاب هدف گذاری شده تا کنون ۳۴ هزار آن تاکنون واگذار شده، خواستار مساعدت استان در صدور مجوز عبور لوله گاز در برخی نقاط شهر و نیز تشویق مردم و دستگاه‌های اجرایی استان به خرید اشتراک گاز شد.

انتهای خبر/۳۲۱۴