تصویب لایحه “منطقه آزاد” نسخه برون‌رفت سیستان از “بحران ۲۰ ساله”

اکثر مردم سیستان در حدود ۲۰ سال اخیر در پی خشکسالی پیاپی در فقر و بیکاری به سر می‌برند و به عقیده بسیاری کارشناسان تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان تنها راه حل برون رفت مردم این منطقه از بحران فعلی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زابل، منطقه سیستان شامل ۵ شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان در حدود ۲۰ سال اخیر با خشکسالی پیاپی دست و پنجه نرم می‌کند. تالاب بین‌المللی هامون واقع در این منطقه نیز در پی خشکسالی و عدم رهاسازی حق‌آبه آن از جانب افغانستان در خشکی به‌سر می‌برد و این شرایط سبب شده عمده مردم سیستان که پیش از این به صیادی، کشاورزی و دامپروری اشتغال داشتند، با معضلات چون بیکاری، فقر و اعتیاد دست‌و‌پنجه نرم کنند.

باید به این معضلات طوفان‌های ۱۲۰ روزه، ریزگردها، بیماری‌های تنفسی و چشمی، کمبود زیرساخت‌های حداقلی و بسیاری از معضلات دیگر را نیز اضافه کرد؛ مسائلی که هر یک به تنهایی می‌تواند به دلیلی برای مهاجرت از سیستان و افزایش حاشیه‌نشینی در دیگر شهرها تبدیل شود و البته تعدادی از روستاهای سیستان در سال‌های اخیر در پی همین مشکلات خالی از سکنه شده‌اند.

بخش زیادی از مردم صبور سیستان اما همچنان اعتقاد دارند که باید در شهر و دیار خوب بمانند و تلاش کنند تا سیستان دوباره آباد شود؛ این مردم با وجود همه دشواری‌ها چشم انتظار یاری مسئولان هستند تا شاید تحولی در منطقه رخ دهد و بار دیگر رونق اقتصادی و اشتغال به سیستانیان روی خوش نشان دهد.

بسیاری از کارشناسان در این میان، ایجاد منطقه آزاد سیستان را تنها نسخه شفابخش شرایط بحرانی سیستان می‌دانند؛ منطقه سیستان با افغانستان هم مرز است و کارشناسان اعتقاد دارند در صورت ایجاد منطقه آزاد سیستان می‌توان صادرات گسترده‌ای را در سیستان رقم زد که در پی آن تعداد زیادی شغل برای مردم محروم منطقه ایجاد می‌شود.

تصویب منطقه آزاد تحول مهمی در منطقه سیستان ایجاد می‌کند

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد آماده‌سازی طرح منطقه آزاد سیستان مثمر ثمرترین کاری است دولت برای مردم منطقه سیستان انجام داده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره هم مرزی منطقه سیستان با کشور افغانستان، می‌گوید: با توجه به مرز مشترک “میلک” شهرستان هیرمند واقع در منطقه سیستان با افغانستان و قابلیت این مرز در پوشش دادن جنوب افغانستان، ایجاد منطقه آزاد سیستان برخلاف خیلی از دیگر مناطق آزاد کشور که به محل واردات تبدیل شده‌اند، می‌تواند به محل صادرات و یک منبع اقتصادی برای مردم تبدیل شود.

شهریاری با تاکید بر اینکه تصویب منطقه آزاد تحول مهمی در منطقه سیستان ایجاد می‌کند، می‌افزاید: کارخانه‌های مختلف به ویژه ۲ کارخانه بزرگ سیمان زابل و سیمان خاش در استان می‌توانند در صورت تصویب منطقه آزاد سیستان، صادرات گسترده‌ای به افغانستان داشته باشند.

نظر نمایندگان درباره ایجاد منطقه آزاد سیستان مثبت است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصویب منطقه آزاد راه حل برون رفت سیستان از بحران‌های متعدد از جمله فقر و بیکاری است، تصریح کرد: منطقه آزاد سیستان می‌تواند کمک بزرگی به رونق اقتصادی سیستان داشته باشد.

وی با اشاره به مذاکرات متعدد نمایندگان استان با نمایندگان سایر استان‌ها جهت حمایت از طرح منطقه آزاد سیستان، گفت: با توجه به اینکه قرار است طرح منطقه آزاد سیستان به زودی در صحن علنی مجلس مطرح شود، پیش از این جلسات متعددی با نمایندگان نقاط مختلف کشور برگزار کرده‌ایم تا آنها را از اهمیت این طرح برای مردم سیستان مطلع کنیم.

شهریاری ادامه داد: اکثر نمایندگانی که تاکنون با آنها مذاکره داشته‌ایم با ایجاد منطقه آزاد در سیستان موافق بوده‌‌اند و امیدواریم این بار طرح در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان برسد.

تعدد مناطق آزاد و ویژه در لایحه موجود مشکل‌آفرین شده است

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به اینکه لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان پیش از این هم یک بار به صحن مجلس آمده و رأی نیاورده، گفت: علت رأی نیاوردن در نوبت قبلی این بود که در آن لایحه برای تعداد زیادی از استان‌ها منطقه ویژه و منطقه آزاد دیده شده بود و بسیاری از مناطق آزاد کشور هم تاکنون خیلی موفق نبوده و از اهداف اولیه‌ای که برای آنها پیش‌بینی شده بود فاصله گرفته‌اند و به همین دلیل با لایحه مخالفت شد.

وی خاطرنشان کرد: در رایزنی‌هایی که با نمایندگان دیگر استان‌ها داشتیم، خیلی از نمایندگان تاکید داشتند که با ایجاد منطقه آزاد سیستان موافق هستند اما با ایجاد تعداد زیادی منطقه ویژه و منطقه آزاد در استان‌های مختلف کشور آن هم در شرایطی که کشور نیازمند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، مخالف هستند.

شهریاری تاکید کرد: امیدواریم تلاش‌های انجام شده نتیجه‌بخش باشد و منطقه آزاد سیستان به تصویب برسد تا شاهد تحولی مناسب در منطقه بحران‌زده سیستان باشیم.

منطقه آزاد سیستان از راهگشاترین راه‌حل‌ها جهت کاهش مشکلات منطقه است

علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه آزاد سیستان از راهگشاترین راه‌حل‌ها جهت کاهش و رفع مشکلات ۳ استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی است، می‌گوید: مرز مشترک سیستان و افغانستان به بازارهای آسیای میانه متصل است که از طریق آن می‌توان صادرات گسترده‌ای را محقق کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم افزود: محدوده در نظر گرفته شده برای ایجاد منطقه آزاد سیستان زیرساخت خوبی دارد، به این دلیل که هم فرودگاه در آن واقع شده و هم دسترسی زمینی آن از طریق محورهای مواصلاتی به زاهدان و شهرهای دیگر مناسب است.

کرد خاطرنشان کرد: مردم سیستان با مردم کشور افغانستان مراودات قوم و خویشی و قرابت‌های فراوانی دارند که این امر می‌تواند تجارت میان ۲ کشور را تسهیل کند و می‌توان گفت سیستان نقطه امنی برای رونق تجارت ایران با کشورهای مجاور محسوب می‌شود.

تصویب منطقه آزاد سیستان جهت توسعه همه جانبه استان ضروری است

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک تصویب منطقه آزاد سیستان یکی از ضروریات برای توسعه همه جانبه استان است؛ درست است که مکان این منطقه آزاد در سیستان واقع شده اما می‌تواند تاثیرات مطلوبی بر کاهش نرخ بیکاری و تورم در سطح استان داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تصویب منطقه آزاد سیستان رونق تجاری و افزایش تردد و در نهایت امنیت پایدار منطقه را محقق می‌کند، اضافه کرد: بنا بر همه دلایل ذکر شده تلاش می‌کنم لایحه منطقه آزاد سیستان در صحن علنی مجلس رأی بیاورد و در حال حاضر نیز جلساتی را با نمایندگان استان‌های مختلف جهت توجیه اهمیت این طرح برنامه‌ریزی کرده‌ام.

کرد گفت: بسیاری از نمایندگان تاکنون به سیستان و بلوچستان سفر نکرده و از نزدیک با مشکلات فراوان مردم این خطه آشنا نیستند، بنابراین ضرورت دارد همه نمایندگان استان در مدت باقیمانده تا زمان مطرح شدن لایحه منطقه آزاد سیستان در صحن علنی مجلس، با نمایندگان استان‌های مختلف رایزنی داشته باشند.

تصویب منطقه آزاد سیستان نسخه نجات مردم از شرایط بحرانی فعلی

منصور حجازی‌نیا، مدیر پروژه منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان با تاکید بر اینکه سیستان حدود ۲۰ سال است که در خشکسالی به‌سر می‌برد،‌ به تسنیم می‌گوید: تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان می‌تواند به‌عنوان نسخه نجات مردم سیستان از شرایط بحرانی فعلی باشد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر کمبود اشتغال در سیستان به یک معضل جدی تبدیل شده و به عقیده بسیاری کارشناسان تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان می‌تواند نسخه نجات مردم سیستان باشد.

حجازی‌نیا با اشاره به اینکه بررسی لایحه منطقه آزاد سیستان در حال حاضر در کمیسیون‌های فرعی مجلس انجام شده و نظر مثبت آنها نیز اعلام شده، افزود: پیش‌بینی می‌شود لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان در کنار ۷ منطقه آزاد دیگر ظرف هفته‌های آینده به صحن علنی مجلس برود.

مدیر پروژه منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان ادامه داد: با توجه به نظر مثبت کمیسیون‌ها روی این لایحه و فضای مثبتی که در حال حاضر در مجلس نسبت به ایجاد این مناطق آزاد وجود دارد امیدواریم که رأی موافق نمایندگان را جذب کند.

وی تصریح کرد: از مجمع نمایندگان استان انتظار داریم در روزهای آینده برای جلب‌ نظر نمایندگان دیگر استان‌ها در راستای تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان تلاشی جدی داشته باشند.

عمق مشکلات مردم سیستان آنقدر زیاد است که به قول نمایندگان استان اگر نمایندگان دیگر استان‌ها فقط برای چند ساعت از منطقه بازدید کنند، بدون شک به تصویب لایحه منطقه آزاد سیستان رأی مثبت می‌دهند. امید می‌رود مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در روزهای آینده تلاش بیشتری برای آشنایی نمایندگان دیگر استان‌ها با مشکلات مردم سیستان و ضرورت ایجاد منطقه آزاد سیستان، داشته باشند.