مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک /یادداشت/

دست قانون و قانون دست

مجید جنگی زهی-فعال اجتماعی

۱. چند روزی است که فضای استان و البته کشور و متاسفانه بعضی خبرگزاری های خارجی با انتشار کلیپی تحت تاثیر قرار گرفته است.
کلیپی که در آن مامور قانون مشغول اعمال قانون است اما برخلاف قانون !
راننده ای افغانی از قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی کرده و مامور قانون در حال اعمال قانون است، قانونی که به او اجازه داده که از دستان خود برای نوشتن جریمه استفاده کند اما مامور قصه ی ما از دستانش برای ضرب و شتم راننده متخلف استفاده کرده است. ( همه کسانی که این جناب را از نزدیک زیارت کرده اند می دانند که این جناب دستان پر قدرتی هم دارند !!! )
۲. عزیزان راهنمایی و رانندگی در بیانیه خود عنوان کرده اند که مامور دست به زن دار قصه ی ما از کار معلق شده است و در عین حال بیان داشته اند که راننده متخلف برای رهایی از مهلکه قصد دادن سی هزار تومان رشوه داشته است که این موضوع خود باعث تشدید ماجرا شده است.
بی شک رشوه دادن و رشوه گرفتن هردو عملی مضموم هستند اما در عین حال انتظار می رود که عزیزان خدوم راهنمایی و رانندگی لحظه ای هم به این موضوع فکر کنند که چرا یک فرد باید برای حل مشکل خود از رشوه استفاده کند. البته وقتی شخصا خاطرات سفرهای زمان دانشجویی از پایتخت به زاهدان را با اتوبوس های مسافربری به یاد می آورم، هنوز هم نقش کلیدی رشوه به خوبی در طول سفر و روال ساعت زدن راننده ها برایم روشن است. البته امیدوارم که در حال حاضر بعد سال ها که از زمان سفرهای یاد شده گذشته، این نقش کلیدی حذف شده باشد .
۳. در هر صورت به نظر می رسد که بعد از چند روز که از زمان وقوع این برخورد غیر قانونی برای اعمال قانون گذشته است، تمامی بزرگان اعم از فرمانداری محترم، راهنمایی و رانندگی شهرستان، استان و کشور در این مورد اعلام نظر دقیق تر و شایسته تری داشته باشند و ضمن برخورد قانون مند با هر دو طرف ماجرا نسبت به اعمال قانون راننده متخلف از یک طرف و اعمال قانون مجری قانون (!) از طرفی دیگر اقدام نمایند.
۴. بهتر است بزرگان زودتر پیگیر باشند، قبل از آن که بعضی کوته فکران و معاندین با ابزار دفاع از حقوق شهروندی و ….، باعث خدشه دار شدن چهره ی آرام استان شوند.