هرچند که هزینه سفر به سیستان و بلوچستان بالا است، اما ساحل درک و کوه‌های مریخی در سبد سفرهای لوکس گردشگران ایرانی قرار گرفته است .

به گزارش  مجله فرهنگی،اجتماعی و خبری بیرک  بنقل از ایسنا  سال ۱۳۹۶ به نام سفر به سیستان و بلوچستان ثبت شده، استانی که هنوز طوق ناامنی از گردن‌اش خارج نشده، با این حال حرکت‌هایی که از اواسط سال گذشته برای معرفی مناطق ناشناخته و کمترشناخته شده این استان آغاز شد، حتی گردشگران خارجی را راهی این سرزمین کمتر شناخته شده کرد و گردشگران ایرانی را به کشف مناطق نادیده از سیستان و بلوچستان وا داشت، کشف جایی مثل ساحل دَرَک که محل تلاقی تپه رمل‌ها و دریای مکران (عمان) و اقیانوس هند با پس‌زمینه‌ای از نخل‌های سرگردان است .

آمد و شدها به سیستان و بلوچستان که شاید زمانی تعداد گردشگران خارجی آن به اندازه انگشتان دو دست هم نبود، در یک سال گذشته به حدی رسید که مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان تصمیم گرفت پیش از آن‌که جهان مرزهای ناامنی در نقشه‌ی ایران را جابه‌جا کند، اعلام کند که سیستان و بلوچستان از منطقه قرمز برای گردشگران خارج شده است .

اینک مجتبی میرحسینی ـ معاون گردشگری سیستان و بلوچستان ـ با وجود تمام تحرک‌هایی که از سال گذشته برای معرفی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصدی پایدار صورت گرفته، به مهم‌ترین مانع تداوم

این جریان اشاره می‌کند و می‌گوید: هزینه سفر به این استان بسیار بالا است و برای ارزان‌سازی آن باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد .

او ادامه می‌دهد: با توجه به شناسایی قطب‌ها و کانون‌های گردشگری در استان و با بکارگیری همه ظرفیت‌ها، تمرکز ویژه‌ای برای توسعه شده است. سال گذشته این طرح را در ساحل درک و کوه‌های مریخی امتحان کردیم و امروز سفر به درک و کوه‌های مریخی در سبد سفرهای لوکس گردشگران ایرانی قرار گرفته است .

دست به دامن قطار برای سفر ارزان به سیستان و بلوچستان

وی با تاکید بر این‌که باید براساس ظرفیت‌های هر کدام از بخش‌ها و شهرستان‌های استان برنامه‌ریزی و تمرکز کنیم، به تدابیری که در نظر گرفته شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: مقرر شده قطار زاهدان به تهران را به فرصت ویژه‌ای برای ارزان‌سازی سفر تبدیل کنیم. درحال حاضر ۸۰ درصد واگن‌های این قطار اشغال است و باید با طراحی بلیت جدید با امکان اقامت در سایرمقصدها و ادامه مسیر به سمت مقصد زاهدان انگیزه سفر به استان سیستان و بلوچستان را افزایش دهیم .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به حمل خودرو با این قطار با هزینه منطقی و پایین، اظهار می‌کند: آژانس‌ها می‌توانند از این فرصت بهترین استفاده را کنند. باید فرصت‌ها را بشناسیم و با ایجاد تنوع در مقاصد گردشگری استان، انگیزه برای گردشگران به وجود آوریم .

رالی خانوادگی در حاشیه اقیانوس هند

وی همچنین از ثبت ۳۰ رویداد در تقویم استان سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: بعضی از این رویدادها را ملی و برخی دیگر را به صورت بین‌المللی تعریف و ثبت می‌کنیم. تا پایان سال ۹۶ نیز دو رویداد را پی می‌گیریم که مهم‌ترین آن شرکت در نمایشگاه بینالمللی تهران است و فرصت دیگر نوروز است که رالی خانوادگی ملی را برای آن روزها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بخشی از مسیر این برنامه از استان سیستان و بلوچستان عبور می‌کند و جوایز ارزنده‌ای هم دارد .

میرحسینی سپس به اهمیت گردشگری خرید اشاره می‌کند و از برگزاری جشنواره خرید در آینده نزدیک به انگیزه معرفی هرچه بیشتر استان خبر می‌دهد .

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: در دو سال گذشته برای گروه‌های مرجع گردشگری ایران مانند راهنمایان تور، مدیران آژانس‌های مسافرتی و فعالان طبیعت‌گردی، به تعبیری رهبران فکری سفر و گردشگری تورهای آشناسازی برگزار کردیم و موفق شدیم تا حدودی تغییر نگاه را نسبت به این استان بوجود بیاوریم .

وی بیان می‌کند: سال ۹۶ که سیستان و بلوچستان، مقصد گردشگری ایرانی‌ها بوده، سال بذرپاشی برای توسعه گردشگری در این استان به شمار می‌آمد، چرا که یقینا محصول آن را در سال ۱۴۰۰ برداشت خواهیم کرد .

میرحسینی همچنین به درآمد یک تریلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلاری دنیا از گردشگری و نقش این صنعت در اشتغال و ثروت‌اندوزی، اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایران با اندکی تغییر سیاست‌گذاری حتما فرصت‌های جدیدی برای توسعه گردشگری و رشد اقتصادی ایجاد می‌شود .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: ما مدعی هستیم که می‌توانیم برای همه اقشار جامعه کسب و کار تعریف کنیم. از طرفی باتوجه به شرایطی که در ایران وجود دارد و فناپذیری نفت و سایر انرژی‌ها، گردشگری می‌تواند فرصت جدید برای توسعه همه جانبه ایجاد کند. علاوه‌بر این، کشور ایران با ۳ قاره و یک سوم جمعیت دنیا هم‌مرز است که

اگر ظرفیت گردشگری دریایی را فعال کنیم و فقط یک درصد از این یک سوم جمعیت دنیا را وارد ایران کنیم، باعث تحول در کشور بویژه چابهار به عنوان دروازه ورودی کشور خواهیم شد.