ضرورت استفاده از توان،ظرفیت و پتانسیل بانوان در جامعه

استفاده از مهارت و تخصص و پتانسیل بانوان در جامعه و حمایت از آن ها در شورای شهرها در طراحی مبلمان شهری دارند بسیار حائز اهمیت میباشد.

شهروند نویسنده : جواد جمشیدزهی

خداوند در قرآن می فرمایند:

(مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً ۖ وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ) سوره نحل – آیه ۹۷
ترجمه:هر کس عمل صالح کند، در حالی که مؤ من است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه میبخشیم، و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند خواهیم داد.

در این آیه خداوند زن و مرد را برابر قرار داده است و می فرماید: انسان چه مرد یا چه زن هر عمل نیکی انجام دهد در نزد خداوند محفوظ است و خداوند اجر و پاداش را به آنها می دهد.

بنابراین زن یا مرد بودن تنها ملاک برتری کسی نیست، بلکه عملکرد و خدمت انسان باعث برتری او می شود. لذا اسلام آمد تا رسوم جاهلیت را از بین ببرد و اعراب جاهلی را که از زنان استفاده ابزاری می کردن و دختران را زنده به گور می کردن و وجود دختر را مایه ننگ و عار در خانواده می دانستند، مبارزه کند و به زنان شخصیت بخشید و زنان را همتای مردان قرار داد.

زنان در عصر پیامبر (ص) در کنار مردان در غزوات و جنگ های علیه کفار و مشرکین شرکت داشتند و با کفار و مشرکان می جنگیدند و هر کجا لازم بود دوشادوش مردان حرکت می کردند.

نمونه بارز آن حضرت رمیصا(رض) بود که دریک غزوه تا صبح از خیمه پیامبر(ص) نگهبانی و حفاظت میکرد. همچنین برخی از زنان صدر اسلام در زمینه فرهنگی و نشر آیات قرآن و احادیث خدمت زیادی به جامعه اسلامی کرده اند.

لذا وجود زنان در کنار مردان در حکومت های اسلامی باعث پیشرفت و ترقی جامعه اسلامی می شود زنان که نیمی از جمعیت بشری را تشکیل می دهند، همچنان در جوامع توسعه نیافته، کمتر توسعه یافته و گاه حتی در کشورهای توسعه یافته نیز مطرح و پیچیده است ، چرا که بخش مهمی از مسائل زنان ریشه در فرهنگ، سنت ها، عرف و مذهب دارد.

می توان از توان و ظرفیت زنان در کارها و مشاغل مهم استفاده کرد. در این بین اگر چه زنان در کشور ما در بعضی مشاغل دوشادوش مردان برای این مرز و بوم خدمت می کنند، لذا در برخی زمینه ها، کوتاهی های در حق زنان وجود دارد و در حق آنها اجحاف می شود.

چه بسا شیر زنانی هستند که وجود آنها در عرصه های مختلف (پزشکی، علم و فناوری،مشاوره، مدیریت و خانواده و … ) باعث پیشرفت و ترقی جامعه ما شده است. بنابراین زنان برای جامعه ما یک فرصت هستند که ما باید از پتانسیل آنها در عرصه ها و شغل های مختلف استفاده کنیم. برای مثال می توان از وجود زنان در مجلس شورای اسلامی و همچنین در استانداری ها و شوراهای شهری و بخشداری ها استفاده کرد.

استفاده از مهارت و تخصص و پتانسیل بانوان در جامعه و حمایت از آن ها در شورای شهرها بخصوص با توجه به سلیقه ای که نسبت به مردان در طراحی مبلمان شهری دارند بسیار حائز اهمیت میباشد.
بانوان با رعایت تمام شئونات اسلامی میتوانند پا به عرصه سیاسی بگذارند.

بانوان به دنیا نیامده اند که فقط در خانه و منزل باشند و وظیفه خودشان که نگهداری از فرزند و رسیدگی به شوهر میباشد در این شک و شبهه ای نیست اما میتوان از آنان در سایر سازمان ها و ادارات استفاده کرد.
همچنین استفاده از جوانان که فارغ التحصیل و شوق و اشتیاق برای کار و اشتغال و جذب در ادارات مربوط به رشته تخصصی خود را دارا هستند استفاده کنیم‌.
امروز از جوانان نخبه استفاده کنیم تا فردا شاهد مدیرانی با تجربه در جامعه باشیم.

یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه هر اجتماعی آموزش عالی است، اما باید افزود تجلی توسعه عملی، اشتغالزایی فارغ التحصیلان شبکه علمی و آموزش عالی در کشور است. بنابراین جهت حمایت از جامعه بانوان کشور به ویژه در حوزه توسعه اقتصادی و مدیریت، می بایست بصورت سیستماتیک جایگاه شغلی متناسب با توانایی و وزانت علمی بانوان درجامعه تعریف شود.
شجاعت، صداقت، عملگرایی و وظیفه شناسی از جمله ویژگی های بارز زنان است و از آنان به عنوان برترین پتانسیل مدیریت اقتصادی و سیاسی کشور یاد می کنم، لازم است کلیه حمایتهای قانونی در جهت انتصابات بانوان در حوزه های اجرایی در راستای نیل به برنامه های توسعه محور در جامعه صورت پذیرد.

 

انتشار مطالب در دسته شهروند نویسنده به معنای تایید یا رد این نوع مطالب از سوی پایگاه خبری بیرک نمیباشد .