عوامل طلاق چیست و چگونه یک زندگی زناشویی مستحکم بنا کنیم

فاطمه حیدری

عملکرد نامطلوب زوجین شامل عدم مسئولیت پذیری وانجام ندادن وظایف نقش همسری، تعارض نقش وتقسیم کار نامناسب، برآورده نشدن نیازها وانتظارات، چشم و هم‌چشمی و مصرف گرایی، استفاده نادرست از فضای مجازی، معاشرت های مخرب و غیراخلاقی وناپسند، از جمله عواملی است که پیش زمینه های طلاق محسوب می گردند.

آوای سرحد – در گذشته های نه چندان دور طلاق به ندرت اتفاق می افتاد وزندگی مشترک افراد دوام بیشتری داشت. اما امروزه در عصر بی ثباتیه اقتصادی، افزایش ابتلا به بیماری های روانی و عملکرد رسانه های اجتماعی و غیره باعث شده که طلاق امرغیرعادی تلقی نشود. شاید برای بسیاری از ما این سوال پیش بیاید که چه عواملی سبب شکست زندگی مشترک وطلاق میشود؟ در این پژوهش ما سعی داشتیم به ۱۵مورد از عواملی که آمارطلاق را افزایش می‌دهند اشاره کنیم.

شاید بعضی افراد یک یا چند مورد از این عوامل را در زندگی مشترکشان داشته باشند اما به دلایلی به زندگی شان آسیبی وارد نشده ولی با این حال بهتراست زوجین عوامل طلاق را شناخته و آگاهانه تر با چالش های زندگی مواجه شده تا از آسیب ها مصون بمانند. اگر بخواهیم در وهله اول تیتروار به عوامل طلاق بپردازیم موارد را اینچنین بیان خواهیم کرد؛

۱- ازدواج زودرس ۲-مسائل مالی ۳-تفاوت سنی زیاد ۴-مشکلات روحی وروانی ۵-سطح تحصیلات ۶-فقدان آموزش های مناسب ۷-فرزند طلاق بودن ، ۸-خیانت ۹-ناسازگاری جنسی ۱۰-اعتیاد۱۱-داشتن فرزندان زیاد ۱۲-فقدان باورهای مذهبی ۱۳-ازدواج قبلی، ۱۴-فقدان آموزش های مناسب، ۱۵-اختلاف نظردر تربیت فرزندان،۱۶-ناسازگاری جنسی ۱۷-رسانه های اجتماعی.

با بررسی های مختلف عوامل مؤثر بر طلاق را میتوان در چهار دسته ی کلی جای داد که در ادامه به آن اشاره می‌نماییم.

همسرگزینی نامناسب عاملی تاثیر گذار در جدایی

بخش قابل توجهی از طلاق ها ریشه در همسر گزینی نامناسب دارد که خود شامل مواردی چون ازدواج های ناآگاهانه ،نداشتن بلوغ فکری برای ازدواج ،عدم برخورداری از سلامت روانی، شخصیتی و اخلاقی، تزلزل پایه های ایمان، عدم صداقت و واقع گرایی درمعرفی خود و شناخت همسر، عدم سطح فرهنگ و تناسب فردی و خانوادگی همسران در زمینه های مختلف می‌شود.

نقص دانش و مهارت در همسران مانع مهم در تعاملات زوجین

این مورد شامل انتظارات و توقعات غیرمنطقی همسران ازهم، ضعف همسران در مهارت های رفتاری وشخصیتی،نداشتن شناخت کافی از همدیگر ،نداشتن تفاهم و درک متقابل ،ناتوانی در حل اخلافات، نارضایتی های جنسی و عاطفی همسران وبرآورده نشدن نیازها وانتظارات است، در این مورد اگرچه انتخاب همسر به شیوه ی درستی انجام گرفته اما بدلیل عدم آگاهی و مهارت های لازم برای ایفای نقش همسری،در تعاملات زناشویی مشکلات جدی به وجود آمده و درنهایت منجر به طلاق خواهد شد.

عملکرد نامطلوب همسران

عملکرد نامطلوب همیران شامل عدم مسئولیت پذیری وانجام ندادن وظایف نقش همسری، تعارض نقش وتقسیم کار نامناسب، برآورده نشدن نیازها وانتظارات، چشم و هم‌چشمی و مصرف گرایی، استفاده نادرست از فضای مجازی، معاشرت های مخرب و غیراخلاقی وناپسند، اعتیاد به مواد مخدر ومشروبات الکلی و خیانت زن ومرد از عملکردهای نامطلوب همسران است که باعث طلاق میشود.

شرایط نامطلوب اقتصادی

دسته ی آخر از دلایل طلاق درجامعه وجود شرایط نامطلوب اقتصادی مانند چالش تامین هزینه های خانواده به دلیل تورم وگرانی، عدم امنیت شغلی، بیکارشدن مرد وعدم توانایی تأمین مسکن مناسب است.

تدابیر پیشگیرانه یا عوامل کاهش دهنده ی طلاق

آموزش

این مرحله با مراجعه زوجین به مراکز مشاوره و انجام مشاوره قبل از ازدواج، و کسب آموزه های کافی در زمینه مسائل خانوادگی وازدواج انجام می‌پذیرد.

ازدواج عاقلانه

مهمترین موارد در ازدواج عاقلانه شامل دقت کافی در انتخاب همسر، عدم اتکا به دوستی های به اصطلاح خیابانی و اینترنتی ، شناخت و آگاهی لازم از همدیگر  وداشتن علاقه است. به عنوان مثال اگر شما فکر می کنید که بعداز انگشتربه دست کردن همه چیز آنطور میشود که شما می خواهید سخت دراشتباه هستید، شما نمیتوانید کسی راتغییر دهید پس کسی را انتخاب کنید که آن چیزی را بخواهد که شما میخواهید وهمچنین از ازدواج اجباری پرهیز کنید.

داشتن شرایط مساعد برای ازدواج

زوجین باید شرایط لازم و کافی ازجمله پذیرش مسئولیت و برطرف کردن نیازهای همدیگر را داشته باشند.

محبت و دوستی

یکی از اساسی ترین وبنیادی ترین عامل پیوند زن وشوهر وجود مهر، علاقه و عاطفه نسبت به یکدیگراست. این محبت درصورتی پایدار خواهد ماند که زن وشوهر با دید خوشبینانه به یکدیگر بنگرند و هریک دیگری را مونس وهمدم خویش بداند.

زوجین باید گذشت داشته باشند

بنای خانواده یکی از با اهمیت ترین بنیادهاست! زوجین باید توانایی گذشت از اشتباهات یکدیگر را داشته باشند تا زندگی آنها دوام پیدا کند. گذشت بهترین راه برای تداوم بخشیدن به زندگی رضایت‌بخش آنهاست.

با همدیگر صحبت کنید

شما میتوانید بحث کنید اما اجازه ندهید به جدل تبدیل شود، بحث کردن قسمت طبیعی یک رابطه است واز طلاق پیشگیری میکند. محققان می گویند بادیدن نحوه بحث کردن یک زوج میتوان طلاق را پیش بینی کرد. آنها برطبق عکس العمل های منفی ومثبت زوجین این راپیش بینی میکنند.

مواردی که درهنگام بحث کردن باید از آنها اجتناب کرد:

رفتار های نادرستی وجود دارد که باعق از بین عواطف زناشویی و ایجاد شکاف خواهد شد. این موارد شامل انتقاد، تحقیر، حالت دفاعی و کارشکنی است. در عوض سعی کنید  درهنگام مباحثه های داغ برای ایجاد لحن مناسب از شوخی های طبیعی و واژه های محبت آمیز استفاده کنید.

پا درمیانی بزرگان فامیل

وقتی زن وشوهر تصمیم میگیرندکه زندگی مشترک خود را با استفاده از واژه ای به نام طلاق به پایان برسانند، بزرگان فامیل وظیفه دارند که با وساطت، مشکلات آنها را حل و فصل نمایند  واین عاملی میشود برای جلوگیری از طلاق، زیرا این افراد آگاه به وضعیت زندگی زوجین هستند وهدفشان هم ادامه داشتن زندگی آنهاست، و باهمین نیت خیری که دارند سبب میشوند که زن وشوهر به خودشان بیایند و زندگیشان را بهم نریزند.

راهکار اسلام در این مواقع این است که طرفین دعوا تصمیم دوباره زندگی خود را به دست افراد با صلاحیت وآرامش روانی بسپارند، وهمچنین تاکید شده که یکی از داوران از خویشان زن ودیگری از خویشان مردباشد، شاید به این دلیل که بیشتر از وضعیت زندگی آنان مطلع هستند وبیشتر به مصالح خویشان خود پایبندند ونسبت به آن دلسوزند.

رعایت آموزه های دینی

در بسیاری از آموزه های دینی به خوبی نسبت به عوامل موثر جهت تحکیم بنیان خانواده اشاره ضده ازجمله اینکه زن حتما خود را برای شوهر بیاراید و هنرهای خود را درجلوه های تازه برای شوهر به ظهور برساند، همچنین مرد نیز نسبت به همسر خود محبت و مهربانی داشته باشد و با اظهار عشق و علاقه محبت خود را کتمان ننماید. لازم است برخورد های زنان ومردان درخارج از محیط خانواده و کادر زناشویی لزوما پاک وبی آلایش باشد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی زناشویی مواردی مانند ساده زیستی، تشابه زوجین از لحاظ اعتقادات مذهبی، عدم دخالت اطرافیان، تطابق پذیری وقابلیت زوجین، تسلط برنفس که منجربه غلبه خشم های آنی برانسان میشود ( اقدامات وتصمیمات عجولانه گرفته نشود)، تعیین مهریه های مناسب وتشابه نسبی سطح آموزش، فرهنگ و تحصیلات و… را می‌توان نام برد.

نکته ی پایانی

برای همسران خود وقت بگذارید و پای درد و دل آنها بنشینید و درباره مسائل واتفاقات بطور طبیعی و بدور از تنش صحبت کنید، درباره آنچه که از زندگی مشترکتان میخواهید و دوست دارید که همسرتان به آنها پایبند باشد وبه آن نیاز دارید و راجع به آنچه اعتقاد دارید که باعث حل مشکلات میشود گفت وگو کنید.
توجه داشته باشید که گفتگو کردن جدا از مشاجره کردن ومتهم کردن است. با گفتگوی صحیح می توانید جلوی فکر کردن به طلاق را گرفت وگرمی ونشاط را به زندگی هدیه داد.

انتهای متن/۳۲۱۴