بی آبی و خشکسالی مستمر عرصه زندگی را بر ساکنان شهری، روستایی و عشایری شهرستان خاش تنگ و تامین معیشت را با دشواری های فراونی رو به رو کرده است.

به گزارش آوای سرحد به نقل از ایرنا کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی ۱۸ ساله حاکم بر سیستان و بلوچستان و افت شدید و یا خشک شدن سفره های زیر زمینی در مناطق مختلف استان به ویژه شهرستان خاش شرایط زندگی را برای مردم بسیار سخت کرده است.
شهرستان خاش به برکت وجود قله چهار هزار و ۵۰ متری آتشفشان نیمه فعال تفتان به عنوان قطب تولید میوه های سردسیری و نیمه گرمسیری بخشی از نیازهای سیستان و بلوچستان را تامین می کرد اما خشکسالی های مستمر سبب فشار مضاعف بر سفره های زیر زمینی آب شده و کشاورزی این منطقه را در معرض خطر قرار داده است.
کمبود آب آشامیدنی در شهر و روستاهای خاش به عنوان معضل و بحران بزرگ سبب نگرانی مردم شده است.
کارشناسان برای جلوگیری از حاکم شدن خشکسالی دائمی مهمترین اقدام را صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و بستن چاه های مجوزداری که خسارت آفرین هستند در کنار توجه به اجرای طرح های آبخیزداری، سد سازی، ایجاد سیل بندها و دیوارهای حفاظتی و امثال آن را دانسته و از مسئولان اولویت دادن به این طرح ها را خواستار شدند.
محسن دادکانی عضو شورای بخش ایرندگان خاش به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس بررسی های انجام شده هم اینک افزون بر ۶۰ روستا در این بخش در شرایط بسیار بحرانی قرار دارند و از بی آبی شدید رنج می برند.
وی افزود: روستاهای جوی نراپ، پروم، علی آباد، دگالان گنز، دگالان واردان، هرمز، کله ماران، دمبیکان، سردگال، ده رئیس، نیلگان، سرخ گزی، میر آباد، اکبر آباد کهنوک، بینگ اسپه، پستاک، چدرگ و گروک و قنات های پوسار، جنگل موکان، کاشن جوی، یبینک، ده قلعه، جوی کوه نور ها، محمود آباد، بی به، هیرگان، نالی، گمن، گوربند، خوشاپ علک، ریش پیش، رندک، هیتکر و غیره به علت خشک شدن رودخانه و قنات های اصلی بی آب و عملا فعالیتهای کشاورزی و دامی در این مناطق با رکود رو به رو شده است.
حیدر سهرابزهی رئیس شورای اسلامی بخش نوک آباد خاش نیز گفت: افزون بر ۹۰ درصد کشاورزی منطقه بر اثر خشکسالی ها نابود شده و هم اینک مردم به سبب نبود آب آشامیدنی شرایط بسیار دشوار را سپری می کنند.
وی اظهار داشت: بی آبی و خشکسالی مستمر سبب دشواری در گذران زندگی و بروز سختی های فراوان در تامین معاش مردم شده است.
به گفته وی در برخی مناطق نوک آباد خاش که هنوز میزان اندکی آب و امیدی وجود دارد ضروری است دولت در تخصیص اعتبارات خشکسالی و مرمت قنوات و اهدای لوله و کانال کشی و غیره برنامه ریزی کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش بیان کرد: هم اینک منطقه ایرندگان خاش در شرایط بسیار بحرانی بسر می برد به طوری که چرخه زندگی و اقتصاد و تولید در این منطقه رو به افول است.
امان الله طوقی افزود: معیشت مردم ایرندگان از راه نخیلات و مزارع برنج تامین می شده که امسال با ادامه خشکسالی زندگی و آسایش بر مردمان این دیار تنگ شده است.
وی اظهار داشت: آب قناتها در سه بخش نوک آباد، ایرندگان و مرکزی خاش به نصف کاهش پیدا کرده که افزون بر ۳۰ رشته قنات بر اساس آمار روزهای گذشته بطور کلی خشک شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خاش با اشاره به این که فعالیت های بخش کشاورزی این منطقه با رکود رو به رو شده است، گفت: به دلیل بی آبی و خشکسالی ها شرایط برای دامپروری و دامداری هم سخت شده و هم اینک افزون بر ۶۰۰ هزار واحد دامی خاش با ادامه بی آبی ها در خطر نابودی قرار دارند که نیاز است دولت با تخصیص منابع اعتباری و امکانات و تجهیزات لازم از بحران جلوگیری کند.
محمداکبر چاکرزهی فرماندار خاش هم بیان کرد: بر اساس آمار اعلام شده میزان بارندگی سال ۹۴ در مقایسه با سال قبل از آن ۶۰ درصد کاهش داشته و امسال نیز تاکنون هیچ بارشی در خاش نباریده است.
وی افزود: زندگی برای ساکنان این شهرستان با دشواری های فراوانی همراه و در بیشتر نقاط امیدها رو به افول است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: خشکسالی های پی در پی و بی آبی ها بر زندگی مردمان این دیار و ساکنان سخت کوش مناطق مرزی سایه انداخته است که این موضوع به دغدغه مهم مسئولان استان تبدیل شده و بطور مستمر پیگیر جذب و تامین اعتبارات این بخش هستند و تاکنون مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده اما شرایط کشور و مشکلات مالی دولت نتوانسته بر مشکلات فائق آید.
غلامرضا اربابی اظهار داشت: افت منابع اعتباری وضعیتی بسیار دشوار برای منطقه ایجاد کرده است.
به گفته وی در یکسال اخیر از مجموع ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار بخش آب استان تنها ۳۰ درصد یعنی حدود ۱۶۰ میلیارد ریال جذب شده است.
وی گفت: باید با برنامه ریزی های مناسب بتوانیم شرایط مدیریت و از منابع در اختیار برای خدمت به مردم بهره گیری شود.

انتهای پیام/