گرانی کمرشکن، فقیران را در ایران فقیرتر میکند

 

محمدامین میربلوچزهی – مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک

باری دیگر از سه روز قبل بعد از وقوع حوادث دی ماه ۹۶؛ موج اعتراضی ملت ایران از وجود گرانی ها و بالا رفتن سرسام آور قیمت طلا و ارز و سوءاستفاده از این موضوع که قیمت کالاهای اساسی را بالا برد، صدای ملت ایران را درآورد.
این موج با فراخوان بیگانگان همراه شده و از سوی عوامل ضد انقلاب مدیریت می شود.
دردها و رنج های مردم فراوان است و صدای مظلومیت ملت از گوشه و کنار ایران شنیده می شود.
مردم عزیز ایران که بر علیه ظلم و ستم حکومتی مستبد و دیکتاتوری انقلاب کرده اند، در دهه چهارم از عمر این نظام مقدس اسلامی شعار رضا شاه روحت شاد سر می دهند و صدای اعتراض مردم به بیگانگان رسیده و آمریکا و اسرائیل در ظاهری عوام فریبانه برای مردم ما دل می سوزانند و با همین بهانه و مبحث انرژی هسته ای تحریم ها را تشدید می کنند که متاسفانه با این تحریم و فشارها فقرا در جامعه ایرانی فقیر تر می شوند و فشار مضاعفی به آنها وارد می آید.
در کشور ما و در نزد مسئولان دست اندرکار و دولت اراده ای قوی برای مقابله با شرایط سخت و دشوار اقتصادی مشاهده نمی شود و هر روز بدتر از روز قبل بوده و قیمتها بر خلاف شعارهای مسئولان بالا و بالاتر می رود و رنج تامین معیشت بر خانواده ها نیز مضاعف می شود.
هم اینک وقت و فرصت برای سئوال از رئیس جمهور و یا استیضاح وزیران نیست و باید همه ارکان نظام دست در دست هم بدهند و برای شنیدن صدای مردم و مقابله با فسادها و اختلاس و رانت خواری ها و کاهش دادن دردهای مردم و برخورد با گران فروشان و محتکران و غیره برنامه داشته باشند و برای برون رفت از این وضع تدبیر کنند.
با ادامه این روند که قیمتها بالا می رود و عرصه برای تامین معیشت مردم تنگ تر و نفس کشیدن برای مردم سخت تر می شود و ضربان قلب مردم ناشی از اوضاع بد اقتصادی و معیشتی تندتر می زند، باید یک چاره جوئی اساسی بشود تا بیش از این زندگی مردم از بین نرود.
در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان که رنج دو دهه خشکسالی بر پیکر نحیف و زجرکشیده آثار خود را نشان داده، بیش از دیگر مناطق کشور نمایان بوده و مردم در این استان با کمترین درآمد و بدترین شرایط اقتصادی و معیشتی مواجه بوده و از راه حمل سوخت و جابجایی افاغنه غیرمجاز و غیره کسب روزی می کنند، که متأسفانه قاچاقچی خواندن مردم و ضبط کردن کالاها و اموال کشاورزان سخت کوش رنج های این مردم را مضاعف کرده و این گونه اقدامات مردم ما را از نظام دلسرد تر می کند و زمینه برای حضور و دخالت بیگانگان تشدید می شود.
هر آنچه امروز در جامعه متمدن و اسلامی ایران مشاهده می شود، صدای مظلومیت مردمی است که متاسفانه از عملکرد ضعیف و گاها بی تدبیری های مسئولان گلایه مندند و صدای شان نیز به درستی شنیده نمی شود و کار به جایی رسیده که بیگانگان اوضاع را به کنترل درآورده و طبق و اعتراضات مردمی را مدیریت می کنند.
امید می رود با برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه مسئولان پرتلاش و سخت کوش شرایط بد و بحرانی اقتصادی از کشور رخت بر بندد و دولت و مجلس با بسته های حمایتی و بالا بردن ارزش پول ملی و ارتباط درست و سنجیده با دنیا بتوانند مقداری از دردها و آلام مردم را کاهش دهند.

? محمدامین میربلوچزهی، خبرنگار خاش