پدیده نابهنجار فاضلاب‌ خانگی جاری در کوچه پس کوچه های شهر خاش و معابر محل عبور و مرور مردم معضلیست که سال ها سلامتی مردم شهر خاش را تهدید میکند و اخیرا پس از حفاری های شرکت گاز تشدید شده است.

به گزارش آوای سرحد ، دفع پساب ها و فاضلاب خانگی در شهر خاش با کانالهای سطحی غیر اصولی که از دل کوچه ها و معابر میگذرد ، سالهاست سلامتی شهروندان خاشی را مورد تهدید قرار داده و اخیرا با حفاری های شرکت پیمانکاری گاز خاش و عدم ترمیم مناسب علاوه بر از بین رفتن زیبایی شهری این تهدید دو چندان شده و در فضای کرونایی حاکم به حاشیه رفته است.

از طرفی برخی از شهروندان نیز در اقصی نقاط شهر به علت عدم حفر چاه فاضلاب قوانین شهروندی را ندیده گرفته و شاهد رهاسازی فاضلاب ناشی از شستشو و برخی مواقع رهاسازی فاضلاب ناشی از استحمام  در معابر عمومی بوده ایم!

تجمع فاضلاب رها شده از منازل در کوچه ها و معابر سطح شهر باعث ایجاد نا امنی بهداشتی و ایجاد بوی نامطبوع گشته و علاوه بر اینکه خطر شیوع انواع بیماری های متعدد و خطرناک را افزایش داده در بعضی مواقع باعث اختلافات و درگیری هایی بین شهروندان نیز می شود.

تردد وسایل نقلیه و عبور و مرور مردم از معابر و کوچه ها بسیاری مواقع موجب ورود گل و لای و تعفن به منازل شده و به طور جدی تری این معضل خودنمایی میکند.

یکی از شهروندان خاش به خبرنگار آوای سرحد میگوید: فاضلاب خانگی به جای اینکه به خارج از شهر هدایت شود در بسیاری از محلات از یک خیابان به خیابان های دیگر هدایت شده و نهایتا به علت رسوبات و عدم لایروبی جوی های فاضلاب شاهد بوی نامطبوع و تجمع حشرات هستیم.

این شهروند با بیان اینکه ساکنین محله ریگ آباد با این معضل دست و پنجه نرم میکنند می افزاید: پساب ها و فاضلاب خانگی از خیابان دادگستری به خیابان مدنی و سپس به خیابان معراج و باهنر و در آخر با شیب و عرض کم به خیابان سرداران بلوچ منتقل میشود.

این شهروند با ابراز گلایه از عدم توجه لازم از سوی شهرداری ، اداره آب و فاضلاب و شبکه بهداشت و درمان خاش ادامه میدهد : بعلت مسدود بودن و عدم پاکسازی کانالهای سطحی فاضلاب و وجود لجن و زباله در آن شاهد تجمع حشرات موزی هستیم و با روشن شدن کولر بوی نامطبوع و آزار دهنده به داخل منزل کشیده میشود‌.

این معضل نیاز به ورود تمامی متولیان امر از جمله شهرداری ، شبکه بهداشت و درمان ،شرکت آب و فاضلاب شهری و اداره محیط زیست شهرستان را دارد.

فرهنگسازی در رعایت حقوق شهروندی مسئله مهمی است که باید از دید همگان مد نظر قرار گیرد و لازم است با جدیت بیشتر و با تشدید نظارت بر نحوه دفع فاضلاب ازسوی دستگاه های متولی بدور از شانه خالی کردن و موکول کردن مسئولیت بر دیگری ، در جهت رفع موانع و تامین فضایی سالم گام هایی برداشته شود.

در ادامه تصاویری از وضعیت معابر خاش مشاهده میکنید: