روز گذشته مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور پایان یافت و تاکنون ضریب بومی گزینی در استخدامی آموزش و پرورش برای سیستان و بلوچستان اعمال نشده است.

در زمان انتشار دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی اشاره ای به ضریب بومی گزینی در آن نشده و طیف های گوناگونی از فرهنگیان، با ترغیب نمایندگان سیستان و بلوچستان، به تلاش برای پیگیری اعمال ضریب بومی گزینی پرداختند‌.

از آنجایی که در ابتدای مجلس یازدهم قرار داریم، قریب به اکثریت نمایندگان سیستان و بلوچستان نیز برای برداشتن گام اول محکم و جلب نظر مثبت مردم حوزه های انتخابیه خود، تلاش هایی برای اعمال ضریب بومی گزینی در آموزش و پرورش داشته اند.

شاید دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور را بتوان مهمترین گام نمایندگان سیستان و بلوچستان برای حفظ ضریب بومی گزینی در این آزمون استخدامی نامید.

در بسیاری از پایگاه های رسانه ای و شبکه های اجتماعی، واکنش هایی از سوی نمایندگان سیستان و بلوچستان مشاهده شد.

“ملک فاضلی”، رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در واکنش به عدم وجود ضریب بومی گزینی به فعالین رسانه ای گفته که طی نامه ای، اعتراض رسمی خود را نسبت به حذف ضریب بومی گزینی در آزمون استخدامی اعلام کرده است.

“اسماعیل حسین زهی” نماینده حوزه انتخابیه خاش نیز در پیامی توییتری، با اشاره به دیدار نمایندگان با رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به حصول نتایج مثبت ابراز امیدواری کرده است.

از سویی “عبدالناصر درخشان”، نماینده مردم ایرانشهر، جذب نیروی بومی در استانی محروم مانند “سیستان و بلوچستان” را ضروری دانسته است.

آقای درخشان در گفته هایش خواستار اعطای امتیاز ویژه به بومی ها شده است.

نمایندگان سیستان، زاهدان و چابهار نیز واکنش هایی درباره این موضوع داشته اند.

از سویی تعدادی از فعالین فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش، در تحلیل های ارائه شده خود به ضعف جذب نیروی های غیر بومی پرداخته اند، آنان معتقدند بنا بر شرایط خاص محرومیت استان و به سبب عقب بودن این استان از بسیاری شاخص ها، شرایط این استخدامی دور از عدالت اجتماعی و آموزشی است.

در تحلیل های فعالین فرهنگی گفته شده که شانس پذیرش متقاضیان نزدیک به مرکز کشور، به دلیل امکانات موجود و آموزش های خاصی که در تست زنی دیده اند، بیشتر از متقاضیان سیستانی و بلوچ بوده و به دنبال آن از فردای جذب شدن، غیر بومی ها به دنبال لابی برای انتقال به مناطق محل زندگی خود خواهند بود‌ و مشکلات آموزشی استان همچنان رفع نخواد شد‌.

اگرچه تاکنون نتیجه خاصی بدنبال فعالیت نمایندگان و واکنش فرهنگیان و رسانه ها مشاهده نشده، با این شرایط باز هم بیشترین دلبستگی مردم استان برای اعمال سهمیه به فعالیت و پیگیری نمایندگان در مجلس گره خورده است.

باید دید آیا مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان میتواند با فشار آوردن بر سازمان اداری و استخدامی کشور، انتظارات مردمی را فراهم آورد؟

انتهای متن/۳۲۱۴