نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی یکی از معضلات بزرگ در دانشگاه‌ها را وجود اساتید پروازی عنوان کرد و گفت: به دلیل پروازی بودن بسیاری اساتید در دانشگاه های سطح استان هیچ وقتی برای تحقیق و پژوهش در علوم مختلف اختصاص داده نمی‌شود.

به گزارش گروه خبری مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک   علی کرد سطح علمی کشور را مطلوب دانست و اظهار کرد: نسبت به کشورهای جهان دانش علمی اندیشمندان و اساتید ایرانی در سطح بالایی است.

وی افزود: در مقایسه  فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سطح کشور با سایر کشورها؛ فارغ التحصیلان ایرانی در سطح علمی بالایی قرار دارند که در ارزشیابی‌ها و المپیادهای بین‌المللی شاهد درخشش فرزندان ایران هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سطح علمی دانشگاهیان را کاربردی تلقی کرد و ادامه داد: به واسطه ضعف و عدم برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از سوی دولت و هیأت وزران از دانشگاهیان و نخبگان در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف استفاده نشده و این موضوع به صورت یک مشکل و معضل وارد جامعه شده است که می‌طلبد دولت، برنامه ریزی‌های دوره‌ای مناسبی را در این خصوص ارائه کند.

کرد اذعان داشت: وجود مشکلات متنوع در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان باعث شده تا هیأت‌های علمی به صورت کاربردی در استان شناخته نشوند و اساتید از رسیدن به فتوح علمی خود دور بمانند.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس  شورای اسلامی تصریح کرد: در جذب افراد برای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید مواردی از قبیل انتخاب یک استاد بر اساس شایستگی با صلاحیت بومی و ماندگار آن شهرستان یا استان و انتخاب بر اساس سوابق تحصیلی درخشان با ارائه مقالات علمی که مورد ثبت و تائید دانشگاه‌های داخلی یا بین المللی بوده لحاظ شود.

وی یکی از معضلات بزرگ در دانشگاه‌ها را وجود اساتید پروازی عنوان کرد و افزود: به دلیل پرواز بودن بسیاری اساتید در دانشگاه های سطح استان هیچ وقتی برای تحقیق و پژوهش در علوم مختلف اختصاص داده نمی‌شود.

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نیازهای اساسی هر هیأت علمی ایجاد یک کتابخانه مجهز در مکان مناسب است که باید برای اساتید ساعات موظفی جهت انجام فعالیت های تحقیقی، پژوهشی و پروژه های تئوری، عملی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در جامعه از آن به عنوان عضو یک هیأت علمی یاد می‌شود فقط جنبه شعاری داشته و به صورت تحقیقاتی، عملیاتی و کاربردی به عرصه ظهور نمی رسد.

نماینده مردم خاش و میرجاوه بیان داشت: در کشورهای پیشرفته که دانش علمی آنها بصورت کاربردی است، اساتید دانشگاه ها موظف و مکلف هستند در رشته‌های مد نظر خود به اجرای پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند و سایر اساتید به عنوان ارزیاب بر فعالیت‌ها و اقدامات نظارت داشته باشند.

کرد افزود: اساتید در دانشگاه‌های استان باید به پیشرفت و به روز شدن علوم خود توجه ویژه داشته باشند زیرا پیشرفت و توسعه دانشگاه ها مبتنی بر علوم جدید و تکنولوژی علمی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نبود امکانات در دانشگاه‌های استان گفت: نبود امکانات نوین در دانشگاه‌ها و مراکز علمی به صورت یک خلاء احساس می‌شود و تا زمانی این خلأها برطرف نشود جامعه و مردم با این معضل و مشکل سروکار خواهند داشت./فارس