در این مطلب سعی داریم به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری قصرقند در استان سیستان و بلوچستان بپردازیم، لازم است ابتدا اطلاعات بیشتری درباره این شهرستان داشته باشیم.

به گزارش آوای سرحد؛ شهرستان قصرقند در جنوب استان سیستان و بلوچستان در میان ۶ شهرستان قرار گرفته است. این شهرستان از سوی شمال به شهرستان سرباز و نیکشهر، از جنوب به شهرستان چابهار، و کنارک، از غرب با نیکشهر، از شرق با شهرستان راسک و از جنوب شرقی اش با شهرستان دشتیاری همسایگی دارد. همسایگی با ۶ شهرستان موقعیتی مناسب برای این شهرستان به ارمغان آورده است.

تقسیم استان سیستان و بلوچستان شهرستان قصرقند با جاذبه های متنوع گردشگری از جمله رودخانه دائمی کاجو با چشم انداز های زیبا، وجود تمساح پوزه کوتاه ایرانی در روستای کوشوک، قلعه های تاریخی قصرقند و بگ، منطقه گرشگری پاسیلو تلنگ و … یکی از مناطق مناسب گردشگری در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

رودخانه کاجو

«رودخانه کاجو» شهرستان قصرقند

رودخانه کاجو یکی از جاذبه های گردشگری قصرقند می‌باشد که از کوه های آهوران لاشار، سَرچشمه می‌گیرد. این رودخانه در مسیری سوی شمال به جنوب، بسوی قصرقند حرکت کرده و در بین مسیر سیلاب های کوچک و بزرگ، مسیل های اطراف خود را، در آن ها رها می کند. رودخانه کاجو پس از عبور از قصرقند، به طرف غرب تغییر مسیر می دهد و پس از طی حدود ۲۰ کیلومتر، مسیر خود را به سوی دشتیاری تغییر داده و وارد جلگه دشتیاری می شود و پس از پخش سیلاب های عظیم خود در این جلگه، در نهایت، پس از پیوستن به رودخانه سرباز، به دریای مکران می ریزد.

در جوار رودخانه کاجو آثار باقی مانده قبل از تاریخ به صورت نقاشی های بسیار زیبا بر روی سنگها بچشم می خورد. این سنگ­ نگاره ها که متعلق به هزاره ­های سوم و دوم قبل از میلاد می باشند، دارای هشت صحنه­ مجزا و همچنین نقوش منفردی است. نقش انسان با بدن های مثلثی، نقش بزکوهی، گاو کوهاندار، قوچ با دو شاخ مواج افقی و وارونه، سگ، مار شاخ دار، حمله سه گربه سان به طرف چند بز، حیوانی شبیه به غزال با گردنی بلند، صحنه شکار بزکوهی توسط انسان کمان به دست، حمله شیر به غزال، ماه و ستاره، کبک، عقرب، شتر (دو کوهانه و یک کوهانه)، اسب، رد دست و رد­پای انسان اهم نقوش این سنگ نگاره ها را تشکیل می دهد.

قلعه قصرقند

قلعه قصرقند از جاذبه های قصرقند

از دیگر جاذبه های گردشگری قصرقند قلعه تاریخی این شهرستان را می‌توان نام برد. این قلعه از جانب شمال غربی – جنوب شرقی و جنوب به وسیله خانه های مسکونی احاطه شده است و از جهت شمال و شمال شرقی به نخلستان محدود می شود. قلعه قصرقند در گذشته مقر حکمرانی حاکمان محلی بوده است. با توجه به نوشته ها و کتاب هایی که در مورد مکران زمین و کرمان تالیف شده است می توان گفت که تاریخ ساخت قلعه به دوره های قبل از صفویان باز می گردد. قلعه بر روی تپه ای دست ساز به ارتفاع ۱۰ متر قرار گرفته و ابعاد تقریبی این مجموعه ۱۰۰ متر در ۶۰ متر و محدوده حاکم نشین آن ۳۰ در ۴۵ متر است. ورودی قلعه در ضلع جنوبی آن بوده و حاکم نشین در قسمت شرقی و بلند تر از سایر قسمتها قرار داشته اتاقهایی که در ضلع غربی قلعه ساخته شده است آخرین بار از آنها به عنوان ساختمان ژاندارمری استفاده شده است.

تپه دمبیگان قصرقند

 

د ادامه معرفی جاذبه های گردشگری قصرقند به معرفی تپه دمبیگان می‌پردازیم. تپه دمبیگان در جنوب شرقی قصرقند واقع شده است. سطح محوطه پوشیده از قطعات سفالی منقوش به نقوش برجسته و نقوش تزئینی نقاشی شده و ساده است. سفال‌های سطحی محوطه از نوع سفال‌های دست ساز خشن و چرخ ساز است که از این نوع سفال‌ها می‌توان از خمره‌هایی نام برد که قطعات شکسته آن‌ها در سطح محوطه به وضوح قابل رویت است. در قسمت جنوب غربی محوطه حاشیه رودخانه پاسک، تپه طبیعی از نوع رسوبی وجود دارد که در قسمت‌های مختلف آن آثاری از قطعات سفالی ظروف شکسته به چشم می‌خورد، ظروفی از قبیل کاسه لیوان که مزین به نقوش تزئینی از جمله نقوش هندسی و نقش بز و نقوشی تزئینی از گل و تکه‌هایی از کاسه‌های شکسته و کوچک سنگ مرمر پراکنده هستند.

قلعه تاریخی بگ

قلعه تاریخی یک به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قصرقند شناخته می‌شود. قلعه تاریخی بگ مربوط به سدهٔ ۷ ه‍.ق تا دوره قاجار است و در شهرستان قصرقند، بخش ساربوک، واقع شده. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۲۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه تاریخی بگ دروستای بگ قرار دارد .روستای بگ که در١۵ کیلو متری غرب شهر قصرقند قرار دارد و یکی از روستاهای شهرستان نیکشهر و دهستان ساربوک است وبا شهر نیکشهر حدودا ۵٠ کیلومتر فاصله دارد.

آثار تاریخی شهرستان قصرقند

درحالت کلی مهمترین از آثار تاریخی که به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری قصرقند به حساب می‌آیند، میتوان به نقاشی های بسیار زیبا روی سنگ، قلعه های تاریخی، قبرستان های تاریخی، اماکن مقدس قدیمی و قنات های کهن اشاره کرد. از دیگر آثار تاریخی میتوان  قلعه تاریخی تلنگ را نام برد. قلعه تاریخی تلنگ در عهد قاجارها توسط خان های محلی مورد استفاده قرار می گرفت. این قلعه در دوره پهلوی توسط رضاخان تسخیر و تا قبل از انقلاب به عنوان پاسگاه از آن استفاده می شده است. مهمترین قبرستان های تاریخی که در شهرستان قصرقند قراردارند عبارتند از قبرستان تاریخی هیت مربوط به زمان قبل از اسلام،  قبرستان قدیمی کدرم، قبرستان قدیمی کلر تلنگ، قبرستان قدیمی هپتاری در کوه کوچو، قبرستان قدیمی شارک در عهد مغولان، قبرستان قدیمی سنی بازار،قبرستان قدیمی ماران گز در حوالی روستای ماران گز.

در پایان امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد.

انتهای متن/