نماینده مردم زابل در مجلس گفت:متاسفانه دو مشکل اساسی و جدی تبخیر و رسوب گذاری اغلب سدها و مخازن آبگیری ایران را تهدید می کند.

به گزارش گروه خبری مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک   حبیب الله دهمرده  در تشریح سوال خود از وزیر نیرو، گفت: در رابطه با اقدامات موثر انجام شده برای تبخیر و رسوب گذاری سدهای ایران از جمله چاه نیمه های سیستان از وزیر نیرو سوال کردم.

نماینده مردم زابل در مجلس با انتقاد از اینکه دو مشکل اساسی و جدی تبخیر و رسوب گذاری اغلب سدها و مخازن آبگیری ایران را تهدید می کند، افزود: متاسفانه نه تنها در این زمینه اقدامات مناسب صورت نگرفته بلکه علیرغم تذکرات فراوان، دلسوزانه و کارشناسی، وزارت نیرو با ایجاد سازه های غیرعلمی به جای آنکه مسئله را حل کند در جهت عکس آن حرکت کرده و پر شدن مخازن حیاتی را تشدید نموده است.

در چاه نیمه های سیستان سالانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب تبخیر و میلیون ها مترمکعب رسوب صورت می گیرد

وی با انتقاد از اینکه در چاه نیمه های سیستان سالانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب تبخیر و میلیون ها مترمکعب رسوب صورت می گیرد، تصریح کرد: متاسفانه وزارت نیرو پس از گذشت ۴۰ سال کوچکترین اقدامی انجام نداده است.

مساله آب از مشکلات و چالش های مهم کشور به ویژه سیستان

این نماینده مردم در مجلس دهم، یکی از مشکلات و چالش های مهم کشور به ویژه سیستان را مسئله آب دانست و گفت: چون در سرزمین خشکی زندگی می کنم نسبت به موضوع آب حساس هستم بنابراین دنبال این هستم که برای حل آن چاره اندیشی شود.

نتوانستیم پیگیر مطالبه حق آبه هامون از افغانستان علیرغم قانوندار شدن باشیم

دهمرده تصریح کرد: متاسفانه نه تنها نتوانستیم پیگیر مطالبه حق آبه هامون از افغانستان علیرغم قانوندار شدن باشیم و یک متر معکب آن را افزایش دهیم بلکه حقمان را نیز نتوانستیم بگیریم.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، در توضیح بخش دیگری از سوال خود از وزیر نیرو، گفت: شناسایی منابع آب از جمله آب های ژرفی که شروع آن را از کمیسیون آموزش و تحقیقات با ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و تشکیل جلسات فراوان شروع کردم که اسناد آن نیز موجود است و حتی ردیفی نیز تحت عنوان مطالبه آب های ژرفی و خوشبختانه اولین چاه آزمایشی آن در سیستان با عمق ۲ هزار متر در حال انجام است که از همه سپاسگزاری می کنم و به گفته دکتر ستاری این دانش بومی است.

باید منابع آب موجود در کشور را مدیریت کرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید منابع آب موجود در کشور را مدیریت کرد، افزود: یکی از مسائل اساسی در این زمینه تبخیر و رسوب گذاری است که در این رابطه کار اساسی صورت نگرفته و سالانه میلیون ها مترمکعب تبخیر و رسوب گذاری و مخازن پر می شود که اگر چاره اساسی صورت نگیرد چند سال آینده مخزنی نخواهیم داشت که آب در آن ذخیره کنیم به عنوان مثال در کشور سدهای فراوانی مانند کرخه و دز در خوزستان، درودزن در فارس، سفیدرود در گیلان، سیمره در ایلام و چاه نیمه ها در سیستان با این مشکل مواجه هستند.

در چاه نیمه های سیستان سالانه نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب تبخیر صورت می گیرد

وی با انتقاد از اینکه در چاه نیمه های سیستان سالانه نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب تبخیر صورت می گیرد، تصریح کرد: این میزان معادل  ۴۰ درصد حق آبه ایران از رودخانه هیرمند و به عبارت دیگر به اندازه ۱۰ سال آبی است که توسط لوله موجود به زاهدان منتقل می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: در سرزمینی که آب کیمیا است و یک قطره آن با خون آدمی برابری می کند چه اقدامی انجام شده است؛ من با مصیبت و تلاش فراوان برای اولین بار در تاریخ در این زمینه ردیفی را برای سیستان تحت عنوان مطالعه جلوگیری و رسوب گذاری در چاه نیمه ها ایجاد کردم که شروع کننده آن در سیستان بلکه کشور باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه علیرغم داشتن ردیف تاکنون در این زمینه قدمی برداشته نشده و در رابطه با جلوگیری از رسوب و رسوب زدایی حتی ابتدایی ترین کارها را حداقل در حق سیستان انجام نداده ایم بلکه روش های ضد آن را در برخی موارد به کار بسته و یا در حال انجام آن هستیم که اگر لازم باشد توضیحاتی خواهم داد.

سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسوب وارد سدها می شود

دهمرده ادامه داد: بنا بر اظهارات وزیر نیرو سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسوب وارد سدها می شود، گفت: یعنی بیش از متوسط مخزن یک سد سالانه از بین می رود از سوی دیگر تخلیه آن ها بسیار هزینه بر است و باید با روش هایی از جنس آبخیزداری، آبخوان داری و جلوگیری از فرسایش ورود ماسه بادی و شن را در برخی از حوزه ها مانند سیستان پیگیری کرد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: من به قَسمی که خورده ام پایبند هستم و برای رشد و تعالی مردم هرچه از دستم برآید کوتاهی نمی کنم بنابراین سوال خود را از وزیر نیرو را مطرح کردم تا بهانه ای باشد که مردم و مسئولان در جریان عمق فاجعه قرار گیرند و همه با وحدت کلمه کمک کنند که این مسائل حل شود، چگونه در آب های ژرفی موفق شدیم در این زمینه هم می توانیم اگر بخواهیم./خانه ملت