معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با اضافه شدن ۱۰۷۷ شورای اسلامی جدید در استان تعداد شوراهای روستایی سیستان و بلوچستان به بیش از ۲۱۰۰ شورا در سال جاری می‌رسد که بیشترین شورای اسلامی روستایی کشور خواهد بود.
زاهدان| سیستان و بلوچستان بیشترین شورای اسلامی روستا در کشور را دارد

به گزارش گروه خبری مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک  باقر کرد در پانزدهمین اجلاس شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان در استانداری این استان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان ۱۱۰ شورای اسلامی از سطح روستا تا شهر دارد که ۵۸۰ نفر عضو این شوراهای اسلامی هستند.

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: امسال دولت مجوز تأسیس ۱۰۷۷ دهیاری در سطح روستاهای سیستان و بلوچستان را به استانداری داده است بنابراین تعداد شوراهای اسلامی روستایی استان امسال ۱۰۷۷ نفر اضافه خواهد شد که بر این اساس بیشترین شوراهای اسلامی روستایی در کشور هستیم که بیش از ۲۱۰۰ شورا دارد.

وی درباره سیمای آماری شوراهای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون ۴۲ شورای اسلامی شهر با ۲۲۶ عضو، ۴۸ شورای اسلامی بخش با ۲۴۰ عضو، ۱۹ شورای اسلامی شهرستان با ۹۵ عضو و یک شورای اسلامی استان با ۱۹ عضو فعال است.

کرد اضافه شدن ۱۰۷۷ شورای اسلامی جدید به روستاهای سیستان و بلوچستان را ناشی از توجه دولت به نهاد شورا دانست و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که دولت تلاش دارد مشکلات مردم را حل کند.

ضررت ساماندهی حاشینه‌نشینی در ۶ شهر حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به موضوع حاشیه‌نشینی در شهرهای سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شش شهر زابل، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، کنارک و دلگان با مشکل حاشیه‌نشینی گرفتار هستند که باید ساماندهی شود.

وی افزود: برای رفع مسائل ناشی از حاشیه‌نشینی باید از تمام توانمندی‌های شورای اسلامی استان، شهرها و روستاهای مختلف کشور استفاده شود. چراکه نفوذ شوراها در مناطق مختلف استان راهگشا و مؤثر است.

کرد با بیان اینکه حاشیه‌نشینی با بافت‌های فرسوده شهری متفاوت است، ادامه داد: استان هم برای ساماندهی بافت‌های فرسوده هم برای ساماندهی حاشیه‌نشینی برنامه دارد. هم اکنون شهرهای قدیمی نظیر زاهدان، زابل، خاش،سراوان و ایرانشهر، به دلیل قدمت‌های تاریخی که دارند دارای بافت‌های فرسوده هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: دولت تمام تلاش خود را برای توسعه روستایی و شهری سیستان و بلوچستان بکه‌ار بسته است. در همین راستا تعداد شهرداری‌های استان به ۴۳ مورد افزایش یافته و تعدادی شهرداری دیگر نیز به‌زودی به استان اضافه می‌شود.

وی در بخش دیگری خشکسالی در روستاهای استان را از مشکلات و چالش‌های جدی استان برشمرد و گفت: روستاهایی هستند که به دلیل خشکسالی آرام آرام از بین می‌روند و روستاهایی داریم که مردم آن به دلیل خشکسالی مهاجرت می‌کنند.