شب قدر ؛ لیله القدر ، یادداشت شب قدر ، متن درباره شب قدر

“شب قدر” فرصتی برتر از یک عمر عبادت

احسان ایرندگانی – آوای سرحد

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ * وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ *  لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (سوره قدر، آیات ۱ تا ۳)

“بدرستی که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم * و تو چه می‏دانی شب قدر چیست؟* شب قدر بهتر از هزار ماه است!”

بارها دیده ایم که یک شرکت یا فروشگاه در روز های خاصی از سال، بنا بر مناسبت هایی مرتبط با آن شرکت  مانند سالروز تاسیس، اعیاد و ایام خاص، جشنواره هایی با تخفیف های گوناگون برای مشتریان خود در نظر میگیرند تا مشتریان بتوانند از آن بهره برده و سهیم باشند.

خداوند نیز فرصتی یک ماهه به نام ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است و فرصتی یک شبه با نام “شب قدر” را در این ماه مبارک برای مشتریان خود، یعنی “مومنان” قرار داده تا بتوانند از این فرصت برای تقرب و عبادت نهایت استفاده را کسب نمایند.

رمضان ماه بی ریا و روزه تنها عمل بی ریاست، خداوند متعال در ماه مبارک رمضان در های رحمت و برکت خود را بر روی بندگان خود گشوده و فرصت ویژه ای را برای عبادت قرار داده است، چه ویژه تر از اینکه حتی خوابیدن در این ماه بی بهره از اجر نیست و فرصت طی کردن راه هزار ماهه در این یک شب نیز فراهم گشته است؛ چرا که در کلام خداوند “شب قدر” بهتر و برتر از هزار ماه است.

شب قدر فرصتیست برای خودسازی و فرصتیست برای نو و تازه شدن. اگر چه ذهن آدمی توان درک صحیح از دانستن “منزلت” و “چیستی” این شب را ندارد، اما مفهوم آیات و روایات در مورد “شب قدر” کافیست تا با خود اندیشید که چگونه باید آن را سپری کرد‌.

قدر به معنای اندازه و قیمت است و شب قدر اوج معنویت و فرصت بی بدیل عبادت، مومنان علاوه بر اینکه با “شب زنده داری” در این شب به اعمال خاص عبادی از جمله “تلاوت، نماز، ذکر و توبه” پرداخته، با  تفکر در مورد قدر و قیمت خود در پیشگاه رب به تلاش برای تقرب هر چه بیشتر میپردازند.

پس شایسته است در شبی که “روح الامین” و “فرشتگان مقرب درگاه الهی” به زمین می آیند، شاهد و نظاره گر معنویت در اعمال انسان و اوج گیری آنان باشند، می‌طلبد با تلاشی مضاعف نقصان ها و کاستی های اعمال خود را جبران و فرصتی برتر از یک عمر عبادت را رقم بزنیم.

انتهای متن/۳۲۱۴