کشت کلزا در شهرستان تفتان سیستان و بلوچستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفتان گفت: جهت پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، توسعه کشت دانه های روغنی کلزا با همکاری آستان قدس رضوی در حال انجام است.

فضل الله کردی در گفتگو با خبرنگار آوای سرحد اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه کشت دانه روغنی کلزا برای دستیابی به خودکفایی در تولید روغن که یکی از کالاهای اساسی محسوب می شود، تفاهم نامه ای بین سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و آستان قدس رضوی منعقد گردیده است.

وی تصریح کرد: طبق این توافق، آستان قدس رضوی زمین های مستعد کشت کلزا را آماده کشت نموده و نهاده های تولید (اعم از بذر، کود و سم) را تحویل کشاورزان قرار می دهد و کلزای تولید شده را از کشاورزان بصورت تضمینی خرید می کند.

کردی ادامه داد: طی هفته جاری ۱۵ هکتار کشت کلزا انجام شده و این روند کماکان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی تفتان گفت: طی توافقات انجام شده در صورت استقبال کشاورزان، ظرفیت انعقاد قرارداد تا سطح ۲۰۰ هکتار دیگر نیز در سطح شهرستان فراهم شده است.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: در مورد قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم کلزا، پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت از ۴ هزار و ۶۶۰ تومان کنونی به بالای ۹ هزار تومان برای سال زراعی جاری است که با توجه به اهمیت کاشت کلزا و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی، این قیمت به احتمال زیاد در هیئت دولت تصویب خواهد شد.

وی گفت: با توجه وابستگی ۹۰ درصدی تولید روغن به خارج از کشور، اهمیت کشت دانه های روغنی خصوصا کلزا، ضرورت حرکت سریع و جهادی در این عرصه را نشان می دهد.

کردی تاکید کرد: کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است زیرا تکرار کاشت گندم بیش از چهار سال متوالی در یک زمین باعث افت تولید به شکل چشمگیر می‌شود اما اگر دانه روغنی کلزا در کشت تناوبی این محصول قرار گیرد، در سال بعد از کشت دانه روغنی، علاوه بر کاهش آفات و بیماری‌ها و استفاده بهینه از آب، در نهایت تولید گندم دست کم ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای خبر/۳۲۱۴