سیل سیستان و بلوچستان

محمد رضا کرد، رئیس جمعیت هلال احمر ایرانشهر گفت: پیکر ۶ نفر بر اثر غرق شدگی در سیل رودخانه نایگون، سی تل بعد از ساعت ها عملیات، جست و جو در شرایط دشوار و طاقت فرسا با کمک نیروهای امداد و نجات و اهالی محلی کشف شد.

به گزارش آوای سرحد به نقل از عصرهامون، بارندگی های ناشی از پدیده مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان علاوه بر این که مدت هاست طراوت خاصی به منطقه بخشیده و بار دیگر زمین های تشنه کشاورزی را سیراب کرده است، خسارت هایی را هم با خود به همراه داشته، به گونه ای که روز گذشته در ایرانشهر ۶ نفر بر اثر غرق شدگی در سیلاب رودخانه ها جان باختند.

سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت: در شبانه روز گذشته نیز بارش های همرفتی بخش هایی از مناطق استان را فرا گرفت به طوری که از چهار ایستگاه شامل «کجدر» سرباز ۱۱، «هلنچکان» قصرقند ۵، «شیبان دامن» ایرانشهر ۴ و شهر قصرقند ۳ میلی متر بارش گزارش شد.

وی ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی انتظار می رود فعالیت سامانه مونسون حداقل تا پنج شنبه پیش رو در جنوب و ارتفاعات مرکزی استان ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از بعداز ظهر امروز با تقویت سامانه مونسون هند بارش های رگباری و تندبادهای موقت مناطق جنوبی و ارتفاعات مرکزی استان را فرا می گیرد.

به گفته وی، اثر ماخطره آمیز بارش های پیش رو سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی، برخورد صاعقه و بارش تگرگ، احتمال خسارت در پی وزش تندباد های شدید است.

حیدری اضافه کرد: با توجه به ویژگی های سامانه های همرفتی و مخاطرات ناشی از آن توصیه می شود از تردد در حاشیه رودخانه های فصلی و اتراق در حاشیه آن ها و رفتن به ارتفاعات خودداری شود.

مرگ ۵ نفر در ایرانشهر

عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ما گفت: در بعدازظهر شنبه اول شهریور ماه به علت بی احتیاطی خودروی وانت حامل ۱۰ نفر سرنشین در عبور از عرض رودخانه فصلی در مسیر خیرآباد به روستای سی تل از توابع ایرانشهر پنج نفر شامل ۲ خانم و سه بچه در جریان رودخانه غرق شدند.

وی ادامه داد: اجساد این افراد برای مراحل قانونی به پزشکی قانونی انتقال داده شده است.

۶ نفر در سیل رودخانه نایگون غرق شدند

اما محمد رضا کرد، رئیس جمعیت هلال احمر ایرانشهر آمار غرق شدگان را ۶ نفر اعلام کرد و به خبرنگار ما گفت: ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد گزارشی مردمی مبنی بر وقوع سیل در رودخانه نایگون، سی تل این شهرستان، تیم واکنش سریع امداد و نجات به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: ۱۲ نفر از افرادی که ساکن آن محله در حال گذر شبانه از رودخانه بودند و اطلاعی از بارندگی نداشتند، در سیل ناگهانی گرفتار شدند که ۶ نفر از آنان خود را به ارتفاعات رساندند و نجات یافتند، اما متاسفانه ۶ نفر دیگر به دلیل عدم دید کافی در شب در پی غرق شدگی جان شان را از دست دادند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایرانشهر ادامه داد: شب گذشته و امروز نیروهای تیم امداد و نجات با کمک اهالی محل طی جست و جو به عمل آمده در بستر رودخانه اجساد دچار غرق شدگی را پیدا کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی صادر شده، شهروندان ضمن رعایت نکات ایمنی، در زمان فعالیت سامانه بارشی از اتراق و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اجتناب کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهروندان از نزدیک شدن به بستر و حریم رودخانه و مخازن آب و شنا کردن در این مکان ها به شدت خودداری کنند.

انتهای پیام/