معدن ، معادن سیستان و بلوچستان
این تصویر تزیینی است

آوای سرحدمنصور روحی :جنگ گرم و آتش، جنگ سرد و سیاست، تحریم و تدبیر تلاش برای خودکفایی و ایستادن و استفاده از موقعیت ها و ظرفیت های داخلی از نمونه های بارزیست که  همراه با درگیری هایی مختلف در تمام قاره ها خاصا اروپا و آسیا داشته ایم.

ژاپن دستی در جنگ گرم داشت و در نهایت وارد جنگ جهانی شد، از آن سو با بمباران شهرهای مهم خود، ناچار به قبول آتش‌بس و پذیرش شکست شد، اما این پایان کار نبود و با پیمودن مسیر صلح و سازش در نهایت حرکت بسمت پیشرفت اقتصادی و صنعتی را تجربه کرد، بطوریکه در میان کشورهای آسیایی و شرق قاره  کهن و حتی در دنیا حرف برای گفتن دارد.

اگر نگاهی به کشور خود داشته باشیم، کشور ما نیز هم در دورانهای مختلف تاریخ جنگ های بسیاری را پشت سر گذاشته است، در دوران معاصر در تجربه ۸ سال دفاع مقدس شاهد رشادت های نیروهای نظامی و آحاد مختلف نیروهای مردمی بودیم، جنگی که در آن جوانان بسیجی در کنار نیروهای ارتش، سپاه و ژاندارمری، با خون خود مانع از ازدست رفتن حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی شدند.

با پایان جنگ بحث سازندگی مناطق جنگ زده و همچنین جبران عقب ماندگی های اقتصادی مناطق محروم که از زمان نظام ستم‌شاهی به یادگار مانده بود پیش آمد، اما بسیاری از عقب ماندگی ها به سبب تحریم های ظالمانه پس از جنگ، دشمنی عوامل صهیونیست و غرب تا بعضا تحریم های داخلی مانع از تحقق بسیاری از اهداف گشته است، بطوریکه هنوز که هنوز است بسیاری از مناطق با بحران های اقتصادی دست وپنجه نرم می کنند.

همانگونه که در کلام رهبر معظم آمده است، بسیاری از مشکلات هیچ ارتباطی به تحریم ها ندارند، بلکه سر منشا آن داخلی است که با خرد جمعی و تدبیر مسئولین اجرایی و کمک نهادهای دیگر به سر منزل میرسد و فشار و سنگینی از روی دوش عامه ی مردم کاسته شود.

در واقع با نگاهی تیزبینانه تر در استان های مختلف ظرفیت های بالقوه و بلا استفاده ای داریم که در صورت استفاده درست و مدیریت صحیح تر میتوانیم گشایش های اقتصادی ایجاد کنیم.

بطور مثال اگر گذری به استان خودمان داشته باشیم خواهیم دید که محدوده بلوچستان و خاصا چهار طرف شهرستان خاش دارای کلکسیونی از انواع مواد خام و معدنی میباشد. با توجه به وجود مرزهای هوایی، دریایی و زمینی در استان و دارا بودن فرصت ویژه اتصال به اقیانوس و آب های آزاد و از سویی همسایگی با کشورهای ضعیف در صنعت، بازاری مصرف کننده و بزرگ با جمعیت هدف بالا را برایمان در دسترس قرار داده است.

معتقدیم اگر روی انواع معادن استان و خاصا چهار سوی شهرستان خاش کار مطالعاتی، اکتشاف، استخراج، عمل آوری و تبدیل و تولید نهایی انواع فرآورده‌ها با برند استان انجام می گرفت، چه بسا در بحث شغل آفرینی در تمام صنوف تحصیلی و با هر مدرکی گام های مناسبی برداشته میشود.

الگو پذیری از کشور های موفق در زمینه صنعت و در نتیجه احداث چندین مرکز استخراج چند منظوره با چند کارخانه عمل آوری و تولیدی با نام و برند استان ها میتواند با درآمدزایی همپای نفت برای کشور منفعت آفرینی کند.
از سویی می توان مقداری از مواد خام را صادر کرد که بازار های هدف خود را دارد. به طور خلاصه قدر معادن و انواع مرزهای استان ها برای گشایش های اقتصادی دانسته شود، با تغییر نگاه به مرز ها میتوان از بسیاری فرصت ها به نحو شایسته استفاده برد.

انتهای پیام/۳۲۱۴