چهره زرد و زار ایرندگان به دنبال خشکسالی/کوچ آخرین راهکار مردم
خشکی و بی آبی چهره زیبا و سرسبز ایرندگان را به فراموشی سپرده و روح زنده و آرامش بخش نخلستان های حاشیه رودخانه و چشمه های خروشان را به زوال برده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خاش، بخش ایرندگان با نزدیک به ۲۰۰ پارچه آبادی و ۲ هزار کیلومتر وسعت به عنوان یک منطقه ویژه در میان سه شهرستان خاش،ایرانشهر و مهرستان واقع شده است.

خوشبختانه منابع آبی بخش ایرندگان سطحی بوده و با کمترین مقدار بارش ها منابع و سفره آب های زیرزمینی تغذیه میشوند اما نکته حائز اهمیت این است که طی ۷ سال گذشته منابع آب های زیرزمینی این بخش با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و در تحلیل های به دست آمده از آمار ۵ ایستگاه بارانسنج هواشناسی در این بخش میانگین بارش ها طی این مدت ۱۱۰ میلی متر اعلام شده است.

عمده محصولاتی که در این بخش کاشت میشود میتوان به انواع غله،گندم،برنج سالم و ارگانیک، باقلا، انواع خرما، انواع مرکبات و … ارشاره کرد و به علت نبود آب در بسیاری از مناطق سطح تولید محصولات زراعی و باغی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و شرایط امرار معاش و ادامه زندگی را برای مردم دشوار کرده است.

مهاجرت درصد قابل توجهی از جمعیت مردم بخش و عشایر به شهرهای همجوار، نابودی زیر ساخت‌های حیاتی این بخش،از بین رفتن پوشش گیاهان دارویی و گونه‌های جانوری نادر در مناطق کوهستانی بیرک و سایر مناطق، زوال و نابودی دام های عشایر و مردم از مهمترین پیامدهای خشکسالی در ایرندگان بشمار می‌رود.

همچنین خشکسالی در این بخش سبب شده تا نخلستان ها در بسیاری از مناطق کاملا خشک شده و به واسطه اتفاقات طبیعی و یا دخالت انسان طعمه حریق شده و از بین بروند.

خشکی و بی آبی چهره زیبا و سرسبز ایرندگان را به فراموشی سپرده و روح زنده و آرامش بخش نخلستان های حاشیه رودخانه  و چشمه های خروشان را به زوال برده است.

شایان ذکر است، بخش گسترده ای از مراتع و جنگل های حاشیه رودخانه و مناطق مختلف و مزارع این بخش نیز بواسطه بی آبی و عدم بارش باران از بین رفته است.

کوچ مردم ایرندگان آخرین راهکار به دنبال خشکسالی

علی کرد نماینده مردم حوزه انتخابیه خاش در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۷ در صحن علنی مجلس با تشریح اثرات مخرب خشکسالی بر مناطق حوزه انتخابیه شهرستان خاش در خصوص علت عدم سفر هیئت وزیران به استان  جهت بررسی تاثیرات خشکسالی و ارائه راهکارهای مناسب برای حل این مشکل بزرگ به رئیس جمهور تذکر داد.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: خشکسالی سبب شده تا اکثریت منابع آبی خشک شوند و شرایط ادامه زندگی برای کشاورزان و دامداران در مکان های فعلی از بین برود و به حاشیه شهرها کوچ کنند.

لزوم تغییر الگوی کشت در ایرندگان

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی خاش نیز در این زمینه بیان داشت: برای مقابله با خشکسالی بحث گسترش شبکه لوله و آبررسانی از طریق مجتمع ها و اجرای طرح کفشکنی چاه های آب در بخش ایرندگان در دستور کار است و پیشرفت در این امر در گرو مساعدت و فرهنگ سازی مردم برای استفاده صحیح از منابع آب شرب است.

رئیس اداره امور آب شهرستان خاش در این خصوص افزود: طی ۷ سال گذشته منابع آبی بخش ایرندگان با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده است که برای حفظ منابع آبی در این بخش باید تا حد امکان با جلوگیری از تبخیر آب نسبت به مدیریت سفره های آبی اقدام شود.

دهواری تاکید داشت: کاشت برنج در ایرندگان میزان قابل توجهی از منابع آبی این بخش را کاهش میدهد و کنترل خشکسالی منوط به تغییر الگوی کشت و اجرای روش های نوین آبیاری است.

به گزارش فارس، ایرندگان با بهره مندی از ظرفیت های متنوع در زمینه های  تاریخی، گردشگری، صنایع دستی، دام داری، تولید محصولات زراعی و باغی،گیاهان دارویی و برخورداری از طبیعت پاک و مناظر طبیعی و بکر و مردمان مهمانواز و خونگرم مستحق خشک شدن در سایه بی توجهی مسئولین نیست.

داشتن صبر ایوب در مقابل بی تدبیری ها و سوء مدیریت های متفاوت صدمات جبران ناپذیری به این بخش وارد کرده و حال تقلیل نیروی انسانی جوان و کار آمد و سوق یافتن عموم مردم برای ترک سرزمین آباء و اجدادی به عنوان یک فاجعه و معضل بزرگ در این منطقه مطرح است و انتظار میرود دولتمردان و مسئولین هرچه سریعتر با اتخاذ راهکارهای اساسی و مناسب در مقابل خشکسالی شرایط ادامه زندگی و حضور مردم را در این بخش تسهیل بخشند.

عکس ذیل از روزهای آباد ایرندگان است که امروز دیدن این منظره در کمتر قسمتی از آن قابل مشاهده است.