تصویر از آرشیو می باشد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: حوضه آبریز «مرزی شرق»  کم بارش ترین حوضه آبریز اصلی ایران از ابتدای سال زراعی تا کنون شد و بعید است در سه هفته باقی مانده به پایان سال زراعی این شرایط تغییر کند.

به گزارش آوای سرحد به نقل از ایرنا، محسن حیدری روزشنبه در این زمینه اظهار داشت: ایران شش حوضه آبریز اصلی شامل «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریاچه ارومیه»، «دریای مازندران»، «فلات مرکزی»، «قره قوم» و «مرزی شرق» دارد که میانگین بارش این حوضه ها تا کنون ۱۴۲.۸ میلی متر بوده است.

وی افزود: این در حالی است که تمام بارش دریافتی حوزه «مرزی شرق» تا کنون ۳۷.۵ میلی متر معادل ۳.۸ برابر کمتر از میانگین کل بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته تا این موقع از سال زراعی ۱۱۲.۶ میلی متر بارش در حوضه آبریز مرزی شرق باریده که بیش از ۳۰۰ درصد بیشتر از بارش های امسال بوده است.

حیدری خاطرنشان کرد: حوضه آبریز مرزی شرق شامل نوار شرق کشور از جمله سیستان و بلوچستان است که از حوضه های فرعی «نمکزار خواف» در خراسان، «هامون هیرمند» در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و «هامون ماشکیل» در سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در حوضه های آبریز درجه ۲ کشور نیز به ترتیب هامون های «ماشکیل» و «هیرمند» با میانگین بارش ۲۰.۷ و ۳۱.۳ میلی متر کم بارش ترین حوضه های فرعی کشور از ابتدای سال زراعی یعنی مهرماه سال گذشته تا کنون هستند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اضافه کرد: داده های سنجش از دور مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور نیز نشان می دهد که پوشش برف حوضه های آبریز خارجی هامون و هیرمند نیز نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

حیدری گفت: حوضه آبریز مرزی شرق به نوعی دالان وزش بادهای ۱۲۰ روزه نیز است که از نیمه بهار تا اوایل پاییز در شرق کشور فعال می شود. ابن کم بارشی سبب شده تا امسال گردوغبار ناشی از وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی بارش قرار نیست در سه هفته پایانی سال زراعی تغییر بخصوصی در وضعیت بارش های دریافتی استان رخ دهد و کم بارشی امسال جبران نمی شود.

  • منبع خبر : ایرنا