مرداب سراوان کجاست
تصویر ایسنا از مرداب سراوان

طبیعت خیره کننده، درختان سر به فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و جنگل های ، بخشی از جذابیت‌های اطراف دریاچه مرداب سراوان در استان گیلان هستند؛ اما مرداب سراوان معروفترین جاذبه پارک جنگلی به شمار می‌رود و گردشگران بسیاری همه ساله برای بازدید از مرداب سراوان به این نقطه گردشگری مراجعه می‌کنند.

معرفی مرداب سراوان

مرداب سراوان جاذبه بکر پارک جنگلی سراوان و از جاهای دیدنی رشت در نزدیکی شهر است. منظره زیبای آن جلوه‌ای خاص به این پارک جنگلی بخشیده است. در نگاه اول بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که چمنزاری گسترده در مقابلشان قرار دارد؛ اما این‌طور نیست. خزه‌های حاصل از رطوبت محیط و نوعی آفت در درختان منطقه، با پوششی سبز سراسر دریاچه را پوشانده‌ است.

آدرس مرداب سراوان

اگر به طور دقیق بخواهیم آدرس مرداب سراوان گیلان را بگوییم به این شرح است؛ ایران، استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان.

محل مرداب سراوان روی نقشه

محل دقیق مرداب سراوان در نقشه را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده نمایید.

بهترین زمان برای مراجعه

دریاچه سراوان و پارک جنگلی سراوان از زیباترین جاهای دیدنی رشت هستند و در تمام روزهای سال زیبایی خود را حفظ می‌کنند. بسته به سلیقه شما هر زمانی از سال می‌تواند بهترین زمان سفر به دریاچه سراوان باشد.

اگر برای پیاده‌روی و گردش و همین طور قایق سواری در دریاچه سراوان به این منطقه سفر می‌کنید، فصل‌های بهار و تابستان برای شما انتخاب‌های مناسبی هستند. در این زمان از سال دریاچه کاملا سبز می‌شود و هوا معتدل است. گرچه در وسط تابستان کمی هوا گرم‌تر می‌شود، اما به‌دلیل مرتفع بودن پارک جنگلی و پوشش انبوه درختان، آب و هوای آن بسیار خنک‌تر از مناطق اطراف است.

منبع تصویر : دور گردون

در فصل پاییز طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را می‌توانید در اطراف دریاچه سراوان و پارک جنگلی ببینید. در بیشتر روزهای پاییز، بارش این منطقه را فرا می‌گیرد و در زمان بارندگی‌های شدید، امکان استفاده از تفریح‌های دریاچه و پارک جنگلی سراوان وجود ندارد. دریاچه سراوان در پاییز برای علاقه‌مندان به عکاسی، بهترین زمان سفر به حساب می‌آید.

در فصل زمستان دریاچه سراوان خلوت‌ترین زمان گردشگری را می‌گذراند. به‌دلیل سرمای هوای جنگل در زمستان، تعداد بازدیدکنندگان بسیار محدود می‌شود، اما دریاچه سراوان پوشیده از برف در میان جنگل در زمستان خودنمایی می‌کند و منظره‌ای تماشایی می‌سازد. اگر تحمل سرما برای شما سخت نیست، سفر در زمستان به دریاچه سراوان می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای شما رقم بزند.

منبع تصویر: کجا رو

در سفر به مرداب با خود چه ببریم؟

پارک جنگلی سراوان منطقه‌ای بکر و جنگلی است. برای گذراندن پیک نیک یک روزه در این منطقه، تمام وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. در این پارک جنگلی سکو و آلاچیق برای اقامت تعبیه کرده‌اند؛ اما غذا و آب کافی همراه داشته باشید. اگر قصد آشپزی در طبیعت را دارید، در روشن کردن آتش احتیاط کنید و از جاهایی که قبلا آتش روشن کرده‌اند، استفاده کنید. برای کمپ کردن در طبیعت و اقامت شبانه نیز، لازم است همه وسایل لازم را با خود ببرید. کیسه خواب مناسب برای حفاظت از شما در شب بسیار کاربردی است.

برای گردش در جنگل حتما کفش مناسب بپوشید. دقت داشته باشید که هیچ زباله‌ای در جنگل و مردای نریزید. همراه داشتن پماد ضد گزش حشرات در این جنگل می‌تواند کمک‌کننده باشد. پارک جنگلی سراوان زیاد آفتابگیر نیست و می‌توانید بدون کلاه و عینک نیز در اطراف جنگل بگردید. برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز در دریاچه نیز حتما دوربین عکاسی با خود ببرید.

اگر قصد پیشروی در نقاط دورتر و بکر جنگل را دارید، ‌به خاطر داشته باشید حضور راهنمای محلی بسیار ضروری است. جنگل سراوان وسعت زیادی دارد و بخش‌هایی از آن حفاظت شده است که نمی‌توانید به این محدوده‌ها وارد شوید.

/انتهای مطلب