به گزارش سرویس چندرسانه ای آوای سرحد ، در تقویم کشورمان ، روز ۳۰ اردیبهشت به عنوان روز «ایران شناسی و ایران گردی» ثبت شده است‌ تا بتوان به معرفی تصویر واقعی ایران پرداخت.

گردشگری صنعتی از گذشته با امروز در اشکال مختلف سیر و سیاحت، تجارت، تفریح و غیره وجود داشته و نقشی اساسی در توسعه جوامع، ارتباط دوستانه بین ملل و فرهنگ ها، آشنایی با تاریخ و تمدن مناطق مختلف و سرمایه‌گذاری داشته است‌.

ایران کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی بر اساس اعلام سازمان یونسکو جزو برجسته ترین کشور های تاریخی، باستانی و فرهنگی جهان بوده و جای جای کشورمان نیر ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

در این مطلب با طراحی یک پوستر نمادین توسط پایگاه خبری آوای سرحد به معرفی جنوب شرق میهنمان یعنی سیستان و بلوچستان می‌پردازیم.

طراح: مصباح ایرندگانی

سیستان و بلوچستان با مساحت ۱۸۷۵۰۲ کیلومتر مربع ، دومین استان پهناور ایران بوده که از شمال تا جنوب آن دارای دارای جغرافیا، فرهنگ و تاریخ متنوعی است که میتواند برای هر گردشگری جذابیت های ویژه ای داشته باشد.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری وزارت کشور و تقسیمات جغرافیایی ، سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان با ۲۶ شهرستان از دو ناحیه شمال و جنوب تشکیل شده است. سیستان امروزی قسمت شمالی استان را در برمی گیرد و سرزمین بلوچستان امروزی که ناحیه جنوبی استان را تشکیل می دهد.

بلوچستان از ۲۱ شهرستان ( زاهدان، میرجاوه ، خاش، سراوان ، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، سرباز، راسک، تفتان، دشتیاری کنارک، دلگان، مهرستان، سیب وسوران، بمپور ،قصر قند، فنوج، گلشن، لاشار، زرآباد) تشکیل می گردد. همچنین منطقه سیستان نیز شامل ۵ شهرستان ( زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند) می باشد.

شمال استان نگینی است برآمده از آبرفت های رودخانه هیرمند ، که بزرگ ترین دریاچه آب شیرین جهان را در خویش جای داده است. شریان حیاتی منطقه یعنی هیرمند نوسانات سالیانه قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. وزش بادهای ۱۲۰ روزه که از اواخر بهار تا پایان تابستان می وزد در خشکی محیط موثر است.

جنوب استان تنوع اقلیمی اش را با دریای عمان گره زده است. این وادی دارای طبیعتی کوهستانی می باشد. مناطق جنوبی استان با توجه به مجاورت با دریای عمان و بهره گیری از بادهای موسمی اقلیم متفاوتی دارند. بالا بودن میانگین دما و پایین بودن نوسانات آن از مشخصه های اساسی اقلیم منطقه است.

با توجه به پایین بودن نزولات جوی و عدم وجود منابع برفی کوهستانی اکثر جریانات رودخانه ای، موقتی و فصلی بوده و در بخش وسیعی از استان منابع محدود آب های زیر زمینی تنها امکانات تامین آب محسوب می شوند.

وجود مخروط آتشفشانی تفتان با ۳۹۴۱ متر ارتفاع ، شرایط اقلیمی متنوع و جالبی را فراهم آورده است.

برخی از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان عبارتند از: موزه منطقه ای جنوب شرق واقع در زاهدان، روستای تمین واقع در میرجاوه، ساختمان قدیمی دادگستری ، ساختمان قدیمی پست، آرامگاه هفتاد ملا، غار لادیز، دره نگاران سراوان، قلعه کنت ، قلعه سب، کوه خواجه، شهر سوخته زابل، منطقه حفاظت شده گاندو، گل افشان پیرگل، کوه های مینیاتوری چابهار، قلعه ایرندگان، کوه تفتان ، قلعه خیدر آباد خاش، مسجد جامع خاش، قلعه بمپور، قلعه ناصری ایرانشهر، سواحل مکران در جنوب، منطقه آزاد تجاری چابهار، دریاچه صورتی چابهار و بسیاری از موارد دیگر که می‌توانند برای هر بیننده‌ای جذاب باشند.

انتهای پیام/۳۲۱۴