استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان خاش به کمک همه مردم، معتمدین، متنفذین، ائمه جمعه، نمایندگان و مسوولان تبدیل به یک کارگاه سازندگی شده که امیدواریم تا پایان دوره چهار ساله دولت سیزدهم ادامه پیدا کند.

به گزارش آوای سرحد از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان؛ حسین مدرس خیابانی در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی خاش اظهارداشت: در مرحله اول تلاش‌ها بر این بود که همه پروژه‌ها شروع شود؛ چون تعداد زیادی از پروژه‌ها به دلیل کمبود منابع و به دلیل بعضی از مشکلات منطقه متوقف شده بود اما اکنون خوشبختانه در مرحله‌ای هستیم که سرعت روند اجرای پروژه‌ها شدت گرفته است.

وی گفت: پروژه گازرسانی به ۹۳روستای شهرستان خاش که در دهه فجر توسط رییس جمهور انجام شد؛ هم‌اینک گازرسانی و خط لوله ۶۳ روستا از ۹۳ روستا به اتمام رسیده و ضمن اینکه با تلاش فرماندار و نماینده مردم خاش یک متمم نیز به این قرارداد اضافه شد که بر اساس این متمم از تعداد ۹۳ به ۱۲۰ روستا گازرسانی افزایش یافته لذا امیدواریم با روند پیش روی این پروژه تا هفته دولت و نیمه اول سال تمامی این روستاها گازرسانی شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص گازرسانی به شهرستان خاش نیز تصریح کرد: با پیگیری همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط شاهد گازدار شدن خود شهرستان خاش و به ویژه کارخانه سیمان خواهیم بود که بر این اساس علاوه بر بخش خانگی در فعالیت‌های اقتصادی، گلخانه‌ای و مرغداری‌ها نیز رونق ایجاد خواهد شد و تبعات مربوط به بخش قاچاق سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های مورد اجرا در خاش پروژه انتقال آب آشامیدنی از کارواندر به خاش است؛ که در دهه فجر کلنگ زنی و تاکنون ۱۰ کیلومتر لوله‌گذاری شده و عملیات آماده‌سازی ۱۰ کیلومتر دیگر نیز در حال کانال‌کشی و آماده‌سازی است.
وی تصریح کرد: این خط لوله ۵۷ کیلومتر است که تا آخر سال آب آشامیدنی از کارواندر را به سمت خاش انتقال می‌دهد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در خصوص پروژه راه آهن نیز با توجه به مزیت‌های مرزی، ساحلی و وسعت زیاد سطح استان این پروژه می تواند تجارت شرق به غرب و جنوب به شما را متصل کند و در حال حاضر خط آهن زاهدان به خاش کامل و ایستگاه های بین راهی نیز تکمیل و ایستگاه انتهایی به مقصد خاش تا یک ماه دیگر راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: با پیگیری های فرماندار و نماینده شهرستان خاش برای تامین منابع مالی این پروژه از منابع گوناگون از جمله تبصره ۵۶ قانون بودجه و سایر منابع انجام شده که با رفع موانع در اختصاص منابع مالی انشالله تا آخر تیرماه بتوانیم شاهد شنیدن سوت قطار در ایستگاه خاش باشیم.

مدرس خیابانی افزود: با اجرای پروژه‌های گوناگون اقتصادی در شهرستان خاش از جمله راه‌آهن، خط انتقال آب، انتقال گاز، تعداد زیادی از جوانان بیکار در این منطقه مشغول به کارند و می‌توان گفت که حدود ۸۰۰ نفر از هم استانی‌ها در خاش در این پروژه ها مشغولند و پیمانکاران از نیروهای ساده نیروهای مجرب ساختند و با مهارت آموزی و طی دوره‌های آموزشی از نیروهای متخصصی بار آمده اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که مورد بازدید قرار گرفت، کارخانه شهد شفا بود که این کارخانه محصولات فرآوری شده و بسته‌بندی خرما، شیره خرما و قهوه خرما تولید و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کند و در آینده نیز از طریق پلتفرم بومی استان مشابه پلتفرم دیجی‌کالا محصولات خود را در داخل استان نیز عرضه خواهند کرد.

لازم به ذکر است پلتفرم بومی استان تحت عنوان ‏sb باعث رونق تولیدات استان و اشتغالزایی جوانان این استان نیز خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی دیگر از بازدیدهای انجام شده بازدید از واحد مرغداری بود که با کمک جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، تامین زمین و تامین آب واحد تولیدی انجان شده و در حال اجراست.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۳۸ پروژه در حوزه مرغداری‌ها در دست اجراست که تاکنون ۱۲ واحد از این مرغداری‌ها تا هفته دولت و بقیه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدرس خیابانی تاکید کرد: مهم این است که زنجیره تولید مرغ باید در استان شکل بگیرد چرا که تعداد زیادی مرغداری در استان داریم ولی مشکلاتی از قبیل تامین جوجه یک روزه و تامین نهاد و یا نبود تعداد کافی کشتارگاه مواجه هستیم که مقرر شد با همکاری سازمان صمت برای تامین نیاز مرغداری‌های استان و با ایجاد واحد تولیدی جوجه یک روزه در استان نیاز مرغداری‌ها را تامین کنیم.

وی گفت: در این سفر از محل کارخانه تولید جوجه یک روزه نیز بازدید که مقرر شد تامین تجهیزات این کارخانه از مبادی ذیربط تامین شود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در کنار این همزمان باید کشتارگاه‌ها را نیز راه اندازی کرده تا زنجیره تولید مرغ در استان تکمیل شود.
وی خاطرنشان کرد: پروژه های راه چه در حوزه ریلی و جاده‌ای و چه هوایی و دریایی اولویت اول استان است و در حال حاضر ۶۳ کیلومتر راه را تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرا شده و تا پایان تیرماه نیز ۵۰ کیلومتر دیگر به صورت دوبانده تحویل خواهد شد.

مدرس خیابانی افزود: قطعه پنج بزرگرراه زاهدان _ خاش نیز احتمالاً تا ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: اولویت اول در حوزه راهسازی محور زاهدان به خاش بوده چرا که اکثر تلفات در این محور است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: اجرای محور مرزی روتک نیز مهم است چرا که به توسعه تجارت با پاکستان نیز کمک می کند.

وی اظهارداشت: به تناسب اجرای بازارچه های مرزی پیشین،ریمدان، کوهک سراوان، میرجاوه راه مورد نیاز نیز باید اجرا شود که در غیر این صورت توسعه تجارت انجام نخواهد شد.

انتهای پیام/