تابستانی به یادماندنی در ایرندگان خاش

بارندگی های ۲ ماه گذشته و با نشاط شدن مسیر رودخانه ایرندگان، آب و هوای مطلوب، شالیزارها و نخلستان های سرسبز زمینه ساز جذب گردشگران و طبیعت گردان زیادی به مناطق مختلف بخش ایرندگان شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان شده است.

به گزارش ایرنا بخش ایرندگان به عنوان ایران کوچک و سرشار از آثار تاریخی، گردشگری و صنایع دستی شاخص و برجسته مانند قلعه ایرندگان، رودخانه های زیبای ایرندگان و مرنتاک و ارتفاعات بلند بیرک، غارها و کشتزارهای برنج و نخلستانهای وسیع و دهها اثر دیگر چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند.
شماری از گردشگران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کردند: ایرندگان منطقه ای بکر و منحصر بفرد اما ناشناخته است که نیازمند توجه ویژه دولت و سرمایه گذاران برای رشد و توسعه در ابعاد مختلف است.
علیرضا شهرکی که از شهر خاش برای سپری کردن اوقات فراغت و بهره گیری از طبیعت زیبا به ایرندگان سفر کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: زیبایی ها و چشم اندازهای دیدنی منطقه ایرندگان خاش واقعا منحصربفرد و تماشایی است.
وی اظهار داشت: جذابیتهای تفتان و کارواندر و ایرندگان در خاش ظرفیتهای ارزشمندی است که برای رونق دادن به حوزه گردشگری آن نیازمند توجه و سرمایه گذاری دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
عباس مستوفی نیز بیان کرد: تاکنون چندین بار به همراه خانواده و دوستان برای سپری کردن لحظه های خوش و مشاهده زیباییهای طبیعت به ایرندگان سفر کرده ایم.
وی افزود: طبیعت زیبا و جذابیت های فراوان گردشگری این منطقه نیازمند تامین زیر ساختهای گردشگری است که آن هم با سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه بیشتر دولت امکان پذیر است.
احسان قادری یکی دیگر از گردشگران گفت: ایرندگان سرشار از جذابیت و موهبتهای الهی است که تاکنون از توانمندی ها و ظرفیتهای آن بخوبی بهره گرفته نشده است.
وی اظهار داشت: گیاهان دارویی، صنایع دستی، بخش کشاورزی، معادن غنی، گردشگری و از همه مهمتر مردم خون گرم و نجیب منطقه ایرندگان خاش ظرفیت ارزشمندی است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.
قادر ادامه داد: رونق بخشیدن به حوزه گردشگری ایرندگان و بهره گرفتن از زیبایی های رودخانه های آن مسیر رشد و توسعه منطقه را فراهم می آورد.
محمدامین قلندرزهی هم بیان کرد: ارتفاعات بیرک، رودخانه پرجاذبه ایرندگان با ۹۰ کیلومتر طول، رودخانه مرنتاک، غارهای گواتامک و صداکی، سنگ نگاره ها، روستاهای زیبا و سرسبز و با نشاط، کشتزارهای برنج و باغات خرما و مرکبات و دهها ظرفیت دیگر منطقه ایرندگان را بسیار چشم نواز کرده است.
وی ادامه داد: دستان نوازشگر دولت و توجهات ویژه مسئولان و سرمایه گذاران می تواند به ارتقای شاخصهای خدمات و توسعه ایرندگان کمک کند.
این شهروند یادآور شد: با توسعه پرورش زنبور عسل و صنایع دستی به عنوان میراث کهن و برجای مانده از گذشتگان و هویت تاریخی زنان و مردان بلوچ، اهمیت دادن به مقوله های کشاورزی، صنایع و معادن ایرندگان می توان چهره منطقه را متحول ساخت.
به گفته وی در چند ماه گذشته شاهد بارشهای خوبی در منطقه بودیم بطوری که رودخانه های ایرندگان هفت بار طغیان کردند اما بیشتر آب ها از دست رفتند.
قلندرزهی افزود: چند سال خشکسالی های مداوم و مستمر خسارتهای فراوانی را به منطقه و مردمان سخت کوش ایرندگان وارد ساخته و هم اینک چهره فقر در این دیار ارشمند و واقعا بکر بیداد می کند.
بخشدار ایرندگان خاش گفت: برنامه ریزی ها و هدف گذاری های خوبی برای رونق دادن به گردشگری ایرندگان خاش آغاز شده که هم اینک در بخشی از روستاها می توان تلاشهای دهیاران را مشاهده کرد.
جمشید هاشمزهی بیان کرد: ایرندگان در ابعاد مختلف استعدادهای ارزشمندی دارد که شکوفایی آنها نیازمند نگاه ویژه ای است.
وی اظهار داشت: پراکندگی و وسعت منطقه اندکی کارها و ارائه خدمات را با مشکلاتی رو به رو ساخته اما در روستاهایی که دهیاری مستقر و شورا دارند با اختصاص اعتبارهایی توانسته ایم طرحهای خوبی در حوزه های عمرانی، تفریحی و گردشگری اجرا کنیم.
هاشمزهی گفت: دولت اخیرا یک میلیارد ریال برای اجرای زیرساختها و توسعه گردشگری ایرندگان اختصاص داده و همچنین رودخانه زیبای ایرندگان نیز بعنوان یکی از نقاط مهم و نمونه گردشگری مورد توجه دولت قرار گرفته که امیدواریم با نگاه ویژه دولتمردان بتوانیم ارتقای شاخصهای خدمات را در این بخش پر ظرفیت و بسیار جذاب شاهد باشیم.
ایرندگان با جمعیتی افزون بر ۱۵ هزار نفر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب خاش واقع شده و تولید انواع محصولات کشاورزی، وجود نخلستان ها و شالیزارهای زیبای برنج و باغ های مرکبات این بخش را به منطقه ای زیبا و جذاب تبدیل کرده است.
خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.