زابل همنشین با باد و خاک/غلظت ذرات معلق به ۷ برابر حدمجاز رسید

طوفان شن در سیستان
زابل- طوفان ۱۲۰ روزه سیستان حالا دیگر تقریبا در کل سال مهمان ناخوانده مردم این منطقه است که علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان تنفسی و ریوی این روزها موجب بروز مشکلات جدیدی نیز شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – جواد قنبری: وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان هرساله تقریباً از اوایل اردیبهشت‌ماه شروع می شود و تا اوایل مهرماه ادامه دارد اما این بادهای شدید که پیش از این تنها در مدت ۱۲۰ روز در این منطقه می‌وزیدند، در حال حاضر بیش از ۱۵۰ روز از سال و یا حتی بیشتر میهمان ناخوانده مردم منطقه سیستان هستند.

متاسفانه در فصل تابستان وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان علاوه بر پراکنده شدن ریزگرد موجب طوفان شن و گرد و خاک و به طبع آن کاهش دید و کیفیت هوا می شود البته این وضعیت سال هاست که در فصل تابستان به بخشی از زندگی عادی مردم این منطقه تبدیل شده است و هر ساله شاهد خبرهای ناگواری از جمله مراجعه بیشمار مردم به مراکز درمانی و بیمارستان ها و همچنین در سال‌های اخیر مهاجرت جمع زیادی از مردم این منطقه به نقاط دیگر کشور هستیم که این مهاجرت علاوه بر مشکلاتی که برای خود مردم این منطقه ایجاد می کند موجب بروز مشکلات و معضلاتی از جمله حاشیه نشینی و زندگی نامناسب در حاشیه برخی از شهرهای دیگر نیز شده است.

متاسفانه چند سالی است که وزش این بادهای خانمان براندار فقط مختص فصل تابستان نیست و حالا در روزهای ابتدایی فصل زمستان وزش این بادها باز هم شدت گرفته که علاوه بر تشدید سرمای هوا موجب بروز مشکلات عدیده ای برای ساکنین این منطقه شده است.

وقوع پدیده طوفان گردوخاک در روزهای اخیر علاوه بر اینکه تعداد زیادی را به دلیل مشکلات چشمی و تنفسی راهی بیمارستان ها و مراکر درمانی کرده است موجب تعطیلی مدارس در این منطقه هم شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: باتوجه به اینکه سرعت وزش باد سرد در ۵ شهرستان منطقه سیستان از صبح امروز به بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده مدارس ابتدائی شیفت صبح امروز زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز تعطیل است.

رضا اربابی افزود: علاوه بر این با توجه به وقوع این شرایط کلیه دستگاه های اجرایی و همچنین خدماتی و درمانی نیز در حالت آماده باش کامل قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به وقوع و تدوام این شرایط تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس ابتدایی شیفت عصر پس از بررسی متعاقبا اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم طوفان با همین شدت احتمالا مدارس ابتدایی شیفت عصر هم تعطیل خواهند بود.

همچنین با توجه به وقوع این شرایط در حال حاضر تردد در محور زاهدان به زابل به علت طوفان و گرد و خاک با احتیاط انجام می‌شودمدیرکل ستاد مدیریت بحران سیستان وبلوچستان تصریح کرد: همچنین با توجه به وقوع این شرایط در حال حاضر تردد در محور زاهدان به زابل به علت طوفان و گرد و خاک با احتیاط انجام می‌شود.

سرعت طوفان صبح امروز در زابل به ۹۲ کیلومتر در ساعت رسید

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: براساس آخرین نقشه های پیش یابی وزش باد شدیدی که از نیمه شب گذشته شروع شده تا صبح روز پنج شنبه در منطقه سیستان ادامه دارد.

علی ملاشاهی افزود: با توجه به این شرایط طی این مدت در محدوده شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز باد شدید سبب ایجاد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا می شود.

وی با اشاره به اینکه سرعت وزش باد صبح امروز در زابل به ۹۲ کیلومتر بر ساعت رسید، ادامه داد: این شرایط موجب شد علاوه بر کاهش شدید دما دید افقی در این منطقه به ۳۵۰ متر تقلیل پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: این طوفان شدید همراه با گرد و خاک، موجب کاهش دید و اختلال در رفت آمد می‌شود از همین رو به افراد آسیب‌پذیر توصیه می شود تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش بادهای سرد شمالی همچنین در منطقه «شورگز» تا «فهرج» و «ریگان» به سمت «بزمان» و «دلگان» و همچنین میرجاوه تا سراوان طی امروز قابل توجه است.

وی افزود: همچنین از چهارشنبه شب و روز پنج شنبه و احتمالا طی روز جمعه باد و گردوخاک به نواحی ساحلی استان می رسد و به ویژه در جاده کنارک به سمت «زرآباد» و «جاسک» و همچنین «گواتر» و «پسابندر» پدیده گردوخاک و کاهش دید محتمل است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پنج شنبه و جمعه دریای عمان مواج پیش بینی می شود، تصریح کرد: همچنین از نظر دمایی از امروز تا روز جمعه دمای هوا حدود ۷ تا ۱۲ درجه کاهش می یابد و کمینه دمای زاهدان به حدود ۵ درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد.

بیشترین میزان غلظت گرد و غبار در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه سیستان ۹۶۹ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده که  این میزان معادل ۶.۵ برابر حد مجاز استملاشاهی گفت: بیشترین میزان غلظت گرد و غبار در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه سیستان ۹۶۹ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده که با توجه به اینکه حد مجاز غلظت ذرات معلق ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، این میزان معادل ۶.۵ برابر حد مجاز است.

البته مشکلات مردم سیستان و بلوچستان در پی وقوع این شرایط فقط به این موارد محدود نمی شود و با توجه به اینکه بسیاری از نقاط استان هنوز از نعمت گاز بی بهره هستند و همچنین با توجه به کاهش محسوس دما و استفاده از وسایل گرما زا غیر استاندارد و استنشاق گاز مونواکسید کربن از ابتدای فصل سرما تاکنون چندین نفر در این منطقه کشته و مصدوم شده اند.

۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طی چند روز اخیر و همزمان با سرد شدن هوا و استفاده بیشتر از وسایل گرمایشی با رشد آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان مواجه هستیم.

رضا عبدی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود این رشد عمدتا در ماه های آذر و دی اتفاق می افتد، افزود: در سال گذشته ۱۲ نفر در استان سیستان و بلوچستان بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که متاسفانه ۱۰ نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باختند.

وی ادامه داد: همچنین در ۸ ماهه نخست سال جاری ۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که تعداد فوتی های ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن ۳ نفر بوده  است، ۶۷ درصد رشد داشته است.

وی گفت: رشد تلفات گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال مطابق آمارها در سال‌های دیگر نیز تکرار می شود به گونه ای که در در ماه های آذر، دی و بهمن بیشترین تلفات را به خود اختصاص می دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می کند.

وی تصریح کرد: از همین رو از استانی های عزیز خواهشندیم تا در زمان نصب و استفاده از سیستم های گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند.

البته این تنها بخشی از مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان و خصوصا مردم منطقه سیستان است که در قالب این گزارش مطرح شده است از همین رو امیدواریم مسئولان ذیربط فکری به حال مردمان غیور و مرزدار این خطه از ایران اسلامی که سال هاست باتوجه به مشکلات عدیده از جمله دو دهه خشکسالی، بیکاری و مشکلات طوفان بیاندیشند، زیرا این مردم سال هاست که نشان داده اند با وجود همه مشکلات همچنان «مردانه در غبار ایستاده اند» و از آرمان های انقلاب اسلامی دفاع می کنند.