دشت
این تصویر از آرشیو می باشد

آوای سرحد – منصور روحی: دشت آبخوان از دشتهای بکر ایران خاصا بلوچستان می باشد. در قسمت مرکزی  شهرستان  در مسیر جاده ایرانشهر به خاش واقع است و متصل کننده سه بخش شهرستان خاش به یکدیگر  می باشد.

بخش مرکزی در شمال آن، بخش ایرندگان در جنوب شرقی  و بخش نوک آباد در شمال غربی این دشت وسیع قرار دارد.

در سالهای بارانی و پر آبی بهشت عشائر طوایف منطقه می باشند، به جرات می توان گفت حداقل در  فصل بهارگاهی سالهای آبی ، شاهد بیش از پانصد سیاه چادر [ گدام یا گدان]  در این منطقه بوده ایم.

دارای انواع گونه های گیاهی و درختان خود رو محلی خاصا سرد سیری می باشد و همچنین  گیاهان دارویی فراوانی در این دشت یافت میشود.

در این دشت  درختهای گز  و  کریچ به وفور یافت میشود  گیاهان راب و بلیری آن زبانزد خاص و عام مردم استان است. این دشت، حالت طاق دیسی دارد و دارای شیب ملایم به چهار سمت  و ارتفاع آن از سطح دریا زیاد است.

جاده ایرانشهر  بسمت خاش را که طی می کنید بعد از عبور از دهستان سرسبز و گردشگری  کارواندر و رسیدن به دامنه ی پیگل،  دشت وسیع آبخوان با هوای سردسیری خودنمایی می کند  و  به یکباره  شاهد هوای سرد می شوید.

بجز در دامنه ی کوه های  اطراف که تعدادی چشمه دایمی را دارا می باشد  ، فاقد آب سطحی دائمی می باشد و کشاورزی ثابتی در آن نبوده و دارای سفره های آب زیر زمینی اش قوی هم نیست. البته مردم اخیرا اقدام به  دایر کردن چاه عمیق و کشاورزی نموده اند. نسبت به مناطق همجوار در این منطقه بارندگی بیشتری را شاهد بوده ایم.

در حال حاضر بیشتر آبهای سیلابی و فصلی  به باتلاق  و تالاب نمکی “تگور” یا همان دریاچه نمک در جنوب غربی این دشت هدایت  می شود و استفاده مناسبی به نفع مردم نشده است، گرچه در قدیم، نمک مردم منطقه از این دریاچه و تالاب تامین می شد.

لذا با توجه به توضیحات فوق  و همچنین طاق دیسی بودن این دشت، از مسولین مربوطه خواهانیم  جهت مهار آب های سطحی و سیلابی منطقه، اقدام به حفر چاه نیمه در ابعاد مختلف نمایند تا هم سفره های زیر زمینی تقویت شود و هم کمک بزرگی به  دامداران منطقه شود.

انتهای متن/۳۲۱۴