رئیس بهزیستی خاش گفت: در سال ۹۶ تعداد ۲۷۱ نفر معلول از طریق طرح (سی‌.بی‌.آر)شناسایی شدند و تعداد ۱۷۲۱ کودک در روستاها و حاشیه خاش از خدمات بهزیستی در مهدکودک‌های تحت نظارت این نهاد بهره‌مند هستند.

به گزارش گروه خبری مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک  ادریس تمندانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خاش اظهار کرد: در حوزه توانبخشی طی یک سال گذشته از طریق طرح CBR و با همکاری دهیاری‌ها و بخشداری‌ها تعداد ۲۷۱ نفر نفر از معلولین شناسایی شده و اکنون از خدماتی همچون پرداخت کمک هزینه درمان، متناسب سازی اشتغال، سرمایه کار و تهیه وسایل کمک توانبخشی استفاده می‌کنند.

وی افزود: با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ هزار ریال برای خانواده هایی که دو معلول در منزل دارند از طریق تفاهم نامه ی اخد شده بین بهزیستی،بنیاد مسکن و بنیاد جانبازان در مجموع ۴۲ واحد مسکونی در سالی که گذشت برای این خانواده‌ها احداث شد.

تمندانی خاطرنشان کرد: در حوزه امور اجتماعی ۸۲۴ خانوار زیرپوشش این نهاد هستند که زنان بدلیل طلاق،فوت همسر و سایر مشکلات اجتماعی سرپرست خانواده محسوب می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی خاش تصریح کرد: دولت برای پیشگیری از بروز مشکلات اجتماعی نسبت به راه‌اندازی اورژانس اجتماعی اقدام کرده تا از این طریق زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب را شناسایی کرده و با ارائه مشاوره در زمینه های مختلف مشکلات اجتماعی و خانوادگی، افراد را راهنمایی کند که با شماره تلفن ۱۲۳ در دسترس همگان است.

وی ادامه داد: با راه اندازی و تاسیس ۵۷ مهد کودک روستاهای خاش تعداد ۱۷۲۱ کودک از  خدمات آموزشی و یک وعده غذای گرم برخوردار هستند و همچنین ۲۰ کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که با توزیع پکیج آموزشی در بین آنها زمینه ورود دوباره آنها  مدرسه فراهم شد.

تمندانی با اشاره به اجرای طرح اجتماع محور در خاش برای پیشگیری از اعتیاد گفت: با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاش و معتمدین منطقه شناسایی محل های آسیب خیز حاشیه شهر در محلات ریگ آباد، ولی آباد و اسلام آباد انجام شد.

وی ادامه داد: سه کمپ مرکز ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی خاش در حال فعالیت هستند که بیماران میتوانند با مراجعه به این مراکز ۲۱ روز تحت درمان قرار گیرند و پس از گذراندن دوره نقاهت خود با مراجعه به مرکز فنی و حرفه ای و فراگیری آموزش ها و دوره های فنی از وام اشتغالزایی نیز بهره مند شوند.

این مسئول افزود: برای کاهش آسیب در سال ۹۶ مرکز کاهش آسیب شفا در خاش افتتاح شد که این مرکز با برخورداری از نیروهای متخصص و با حضور در محل استقرار معتادان در محلات آنها را برای استحمام، توزیع وسایل بهداشتی و یک وعده غذای گرم به این مرکز منتقل می‌کنند و مرکز سرپناه شبانه(کارتن خواب ها) نیز فراهم آوردن جای خواب، استحمام و غذای گرم نیز از ساعت ۸ شب الی ۷ صبح در خاش فعالیت می‌کند.