شهر شدن ایرندگان و ضرورت مشارکت نخبگان برای توسعه‌ این منطقه

محمدامین میربلوچزهی – مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک

بخش گردشگری و سرشار از پتانسیل کشاورزی و صنعتی و معدنی و مهد صنایع دستی ایرندگان خاش در سیستان و بلوچستان از مدتی قبل با حمایت های دولت و پیگیری های مستمر نماینده مردم خاش در مجلس و مردم منطقه به شهر تبدیل و شهر شدن ده رئیس به عنوان مرکز شهر ایرندگان از سوی وزیر کشور به استاندار سیستان و بلوچستان ابلاغ شد.
در مراسم افتتاح شهرداری ایرندگان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل امور شهری استانداری، نماینده مردم خاش در مجلس، فرماندار و مدیران شهرستان خاش و شماری از علما و بزرگان و معتمدان و نخبگان منطقه خاش و ایرندگان حضور داشتند.
شهر شدن ایرندگان گامی مثبت برای رسیدن به توسعه و عمران و آبادانی ایرندگان است که با بهره گرفتن از ظرفیت ها و مزیت های ایرندگان می توان برای حل مشکلات مردم تلاش و اقدامی اساسی انجام داد.
اما آنچه مهم می نمایاند و مورد تاکید جدی فرماندار شهرستان خاش نیز می باشد برای توسعه و رشد و آبادانی ایرندگان باید از توان همه اقشار جامعه ایرندگان و نخبگان و تحصیلکردگان و تمام دلسوزان آن بهره برده شود و توسعه ایرندگان بدون مشارکت و حضور جدی مردم آن در صحنه میسر نیست.
تحلیل فرماندار خاش در مبحث توسعه ایرندگان مبنی بر اینکه ایرندگانی مقیم خاش و ایرانشهر و شهرهای دیگر استان باید با دلسوزی تمام برای رفع مشکلات و توسعه آن فکر کنند، تحلیلی به جا می باشد و قطعا بدون حضور ایرندگانی ها رسیدن به شاخصهای توسعه ای در ایرندگان میسر نیست.
دولت قطعا با استقرار ادارات و نهادها و ارگانها و اجرای برنامه های توسعه ای در ایرندگان موافق برای حل مشکلات مردم آنجا تدبیر می کند، ولی عنصر مهم پیشرفت آن خود مردم هستند که باید بیش از پیش پای کار باشند.
فرماندار خاش در بازدید سرزده ای که اخیرا از مناطق شهری و روستایی و عشایری ایرندگان داشتند، به خوبی دریافتند با زدن قفل بر درب منازل مردم و خالی از سکنه شدن روستاها و نقاط عشایری و شهری و مهاجرت مردم به جاهای دیگر نمی توان توسعه منطقه ایرندگان را انتظار کشید.
دولت برای توسعه ایرندگان هزینه خواهد کرد و قطعا در کنار مردم خواهد بود، ولی مصداق بارز توسعه این منطقه مشارکت همه جانبه و دلسوزانه مردم است که امید و نشاط و آبادانی را به منطقه هدیه می کند.
امید می رود با نگاه بلند دولت و حضور بی بدیل مردم ایرندگان شاهد آبادانی روزافزون ایرندگان باشیم.