برگزاری نخستین گردهمایی دهیاران بخش مرکزی شهرستان خاش در سال ۹۸

نخستین گردهمایی دهیاران بخش مرکزی خاش در سال ۹۸ صبح امروز (سه شنبه) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بیرک حمیدالدین یوسفی در نخستین گردهمایی دهیاران بخش مرکزی خاش در سال ۹۸ اظهار داشت: بیش از ۳۵ هزار دهیار در سطح کشور مشغول فعالیت در روستاها میباشند که بعنوان مدیر وزارت کشور در روستاها شناخته میشوند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از جمعیت کل دهیاران کشور را بانوان تشکیل میدهند گفت: شهرستان خاش با ۳۰۳ دهیاری بیشترین آمار دهیاران استان را دارد که از این تعداد ۴۵ نفر بانوان هستند‌.

یوسفی خاطرنشان کرد: بخشدار و دهیاران بخش مرکزی با برگزاری کمیسیون ماده ۹۹ و فرهنگسازی مناسب برای قانونمند شدن ساخت ‌و سازها در روستا ها اقدام کنند.

فرماندار خاش با تاکید بر ضرورت راه اندازی سمن ها و انجمن مردم نهاد در روستاها توسط دهیاران گفت: راه اندازی سمن ها و انجام کارگروهی مشکلات و معضلات اجتماعی را تاحد قابل توجهی کاهش میدهد.

وی با بیان اینکه دهیاران با ایجاد صندوق توسعه روستا سهم مشارکتی مردم را در آبادانی روستاها را پررنگ تر ظاهر کنند افزود: ایجاد تعاونی دهیاران و در پی آن ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بدون بهره برای ایجاد واحد های تولیدی و کارخانه ای باید شکل اجرایی به خود بگیرد.

یوسفی درآمد پایدار در جامعه را استفاده از ظرفیت توریسم و گردشگری عنوان کرد و گفت: دهیاران با تهیه شناسنامه هر روستا ظرفیت ها و توانمندی های بومی را معرفی کنند‌‌.

دهیاران بر تقویت ارتباطات با مردم و داشتن روحیه دغدغه مندی توجه داشته باشند

حجت الاسلام غلامرضا دهقان امام جمعه خاش نیز افزود: دهیاران به عنوان نمایندگان شوراهای اسلامی،دولت و نظام در روستاها وظیفه مدیریت امور مختلف را بر عهده دارند ‌.

وی گفت: میطلبد دهیاران و مردم در سایه خدمات نظام از توان تولیدات بومی برای تامین نیاز بازار شهرستان استفاده کنند‌.

امام جمعه خاش با بیان اینکه دهیاران بر تقویت ارتباطات با مردم و داشتن روحیه دغدغه مندی توجه ویژه داشته باشند تصریح کرد: دهیاران با استفاده از ظرفیت روحانیون و تریبون های نماز جمعه میتوانند به وظایف ۴۸ گانه خود عمل کنند.

دهقان تاکید کرد: دهیاران باید برای حذف معضل قاچاق سوخت،قاچاق انسان و مواد مخدر با سایر ادارات و ارگان ها به ویژه نیروی انتظامی همکاری و مساعدت داشته باشند.

توجه به رونق فعالیت ها در حوزه گردشگری عامل اعتبار بخشی بوده است

علیرضا شهنوازان بخشدار مرکزی خاش نیز گفت: بخش مرکزی خاش با جمعیتی بالغ ۶۰ هزار نفر،۱۴۹ دهیاری و بیش از ۱۹۰ شورای اسلامی دارد‌.

وی افزود: مرز روتک از جایگاه مهمی برخوردار است اما بعلت عدم بازگشایی راه دسترسی گسترش قاچاق سوخت،قاچاق انسان و مواد مخدر را سبب شده است‌.

شهنوازان با اشاره به مکان های گردشگری بخش مرکزی خاش گفت: توجه به رونق فعالیت ها در حوزه گردشگری و وجود چشم اندازهای مناسب عامل اعتباربخشی به بخش مرکزی خاش شده است.

بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد: بخش مرکزی خاش در حوزه کشاورزی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده به گونه ای که پسته این بخش بلحاظ کیفیت زبانزد خاص و عام است اما زیرساخت لازم جهت بسته بندی در شهرستان خاش فراهم نیست و ناگزیر به استان کرمان حمل میشود‌.

وی با بیان اینکه خصوصات انقلابی و ولایی مردم این خطه از کشور در طول تاریخ برجسته دیده شده است گفت: استفاده از ظرفیت علما،ریشسفیدان،جوانان و نخبگان برای تامین امنیت و ارتقاء سطح فرهنگ میتواند اساسی و موثر باشد .

شهنوازان تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش اهمیت دادن به کارآفرینی و توسعه مهارت ها و همچنین احیای خیرین برای بازسازی مدارس فرسوده از نیازهای مبرم بخش مرکزی خاش است‌.

بخشدار مرکزی خاش یاد آور شد: دهیاران بر اساس قانون و مقررات و با تاثی از فرمایشات مقام معظم رهبری در انجام امور مردم و تسریع در حل مشکلات آنها فعالیت کنند.

مولوی عبدالستار حسین زهی مدیر مجتمع فرهنگی دینی حنفا خاش نیز با تاکید بر ضرورت نظارت و کنترل بیشتر بر معضل اعتیاد افزود: دهیاران بعنوان بازوی پرتلاش بخشداری میتوانند مشکلات عدیده قبلی و فعلی را مرتفع کنند‌.

۵۰ درصد از مددجویان کمیته امداد خاش از بخش مرکزی هستند

منصور ایرندگانی رئیس کمیته امداد خاش نیز افزود: ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خاش قرار دارند که ۵۰ درصد از آن مربوط به بخش مرکزی است.

وی با بیان اینکه سهمیه پذیرش ۵۰ هزار نفر نیازمند طی ماه های گذشته به کمیته امداد استان اختصاص داده شد،گفت: ازین تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر سهمیه خاش بود که پذیرش ۲ هزار نفر از آنها عمدتا با معرفی دهیاران صورت گرفت.

ایرندگانی خاطر نشان کرد: در راستای توانمندسازی خانواده ها برنامه ایجاد اشتغال با ارائه تسهیلات بدون بهره به این افراد در دستور کار کمیته امداد است.

وی یاد آور شد: کمیته امداد خاش در راستای گسترش شبکه برق در روستاهای فاقد شبکه برق سال گذشته بیش از ۲ میلیاردریال اعتبار هزینه کرده است.

رئیس کمیته امداد خاش تصریح کرد: ساخت حمام و سرویس بهداشتی عمومی در روستاهای فاقد برق نیز در دستورکار بوده و ضرورت دارد ادارات مربوطه در این راستا با کمیته امداد همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند‌.

ایرندگانی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کمک هایی که به نیازمندان به ویژه ایتام و خانواده های بی سرپرست میرسد از حوزه کمک های مردمی تامین میشود که ضرورت دارد باتوجه به فصل برداشت گندم بحث جمع آوری زکات ها نیز مورد توجه دهیاران قراربگیرد.