به گزارش آوای سرحد ، شامگاه روز گذشته حمید الدین یوسفی در جلسه کمیسیون بانوان خاش اظهار داشت: نقش زنان از ابتدای شکل گیری انقلاب و تا کنون برای پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی موثر و اساسی بوده است .

وی افزود: مادران باید در زمینه امور اجتماعی دغدغه مند و هدفدار عمل کنند تا مشکلات و موانع پیشرفت جامعه ارتقاء یابد.

فرماندار خاش بیان داشت: توانمند سازی یکی از روش های برون رفت از منجلابها و معضلات اجتماعی است که یقینا با ایجاد سازمان های مردم نهاد این کار محقق خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و نظارت بیشتر برای تعلیم و تربیت فرزندان گفت: مادران بعنوان عامل اصلی هدایت و تربیت فرزندان در خانه باید در خصوص مسایل نظارتی و توسعه شاخص های حائز اهمیت توجه بیشتری داشته باشند.

یوسفی خاطر نشان کرد: ایجاد تیم برنامه ریزی و تصمیم گیری از کار آفرینان،فرهنگیان و بانوان صاحب نظر جهت ساماندهی و دسته بندی این قشر از جامعه در خاش از ضروریات و منویات است‌.

فرماندار خاش با بیان اینکه باید از ظرفیت وجودی اولیاء در مدارس استفاده شود گفت: مهارت بعنوان یک اصل در زندگی انسان باید در قالب آموزش های مهارت آموزی به اولیاء و دانش آموزان منتقل شود.

یوسفی ادامه داد: ادارات و نهاد های خدمات رسان به ویژه در حوزه امور اجتماعی برای حل مشکلات بانوان با برنامه ریزی پیگیر باشند.

وی با اشارخ به وجود ۴۵ دهیار زن در شهرستان خاش اظهار داشت: استفاده از ظرفیت مدیریتی و فکر بانوان در ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان بعنوان مسئول در دستور کار فرمانداری است.

ناهید عیدوزهی مشاور امور بانوان فرمانداری خاش نیز افزود: بهره مندی از بانوان در پست های مدیریتی و فرهنگسازی برای اجتماعی شدن مادر ها باید مورد توجه بیشتر مسئولین قرار گیرد.

وی افزود: در نظر گرفتن مکانی برای ورزش و پیاده روی یکی از مهم ترین مطالبات بانوان در شهرستان است .

عیدوزهی در ادامه ساخت استخر شنا مجزا، تقویت زنان شهری و روستایی توسط نهادهای حمایتی با ارائه تسهیلات اشتغالزایی را خواستار شد و گفت: نظارت و توجه هرچه بیشتر مسئولین برای رفع مشکلات بانوان باید بعنوان یکی از پیگیری های اساسی در قاعده و اصول کاری قرار گیرد.

مشاور امور بانوان فرمانداری خاش بیان داشت: بی رنگ شدن حس نشاط و شادابی در مدارس دخترانه و حذف زنگ ورزش باعث افزایش استرس و افسردگی شده که در پی آن سلامت دانش آموزان با خطر مواجه خواهد میشود.

آمنه ریگی رئیس اداره بیمه سلامت خاش گفت: جامعه سالم منوط به داشتن فرزندان سالم است که تمامی این موارد با وجود مادرانی توانمند محقق میشود.

وی در ادامه به بیان نقش زنان در خانواده و جامعه پرداخت. گفت: در نظر گرفتن فضایی برای ورزش کردن بانوان و ایجاد خانواده شاد و توسعه شادابی در بین فرزندان از مهم ترین خواسته های این قشر است.

ریگی بر ضرورت افزایش جلسات هم اندیشی جهت حل مشکلات بانوان تاکید کرد و گفت: برگزاری نشست ها وجلسات هم اندیشی راهکار مناسبی برای حل مشکلات بانوان خاشی است.

در ادامه عایشه کرد یکی از فرهنگیان و یاسمن شهنوازی به نمایندگی از دهیاران زن شهرستان به بیان عمده مشکلات بانوان در زمینه ی ایجاد شرایط ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر،رفع مشکلات و معضلات بانوان در جامعه، توجه به درس و تحصیل دانش آموزان دختر ،مراقبت رده های سنی در زمینه تغذیه و بهداشت و روان،پیشبینی برگزاری دوره ی آموزش های مهارت زندگی، افرایش مشاوران تخصصی در مدارس برای راهنمایی و مشاوره دختران،ایجاد کارگاه سوزن دوزی برای زنان روستایی، توجه هرچه بیشتر به زنان بی سرپرست و بد سرپرست،ایجاد مرکز ترک اعتیاد بانوان، افزایش تعداد پارک های بانوان در سطح شهر، توجه به استعداد های بانوان،پیگیری دغدغه مند موضوع اعیتاد بانوان را خواستار شدند.

در ادامه خالد کرد رئیس اداره آموزش و پرورش نیز گفت: برنامه توسعه همه جانبه آموزش شهرستان خاش در حال تدوین است که دریافت نتایج روشن آموزشی در این منطقه در گرو همکاری جمعی ادارات ،اولیاء و مربیان میباشد.

همچنین ادریس تمندانی و منصور ایرندگانی مدیران ادارات بهزیستی و کمیته امداد خاش در خصوص ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی به زنان بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش این دو نهاد حمایتی توضیحات و گزارشاتی ارائه کردند.

رشد اعتیاد بانوان در جامعه نگران کننده است

سرهنگ ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتظامی خاش نیز در این جلسه اظهار داشت: اعتیاد بعنوان یکی از بزرگ ترین معضلات جامعه برای زنان به سن ۱۷ سال رسیده است که نگران کننده تلقی میشود‌.

وی نیروی انتظامی را حافظ ارزش های مردم دانست و گفت: همکاری و ارائه نقطه نظرات سازنده و اساسی میتواند در حل مشکلات بانوان گره گشا باشد.

سرهنگ کوچکزایی با بیان اینکه مهم ترین وظیفه ی نیروی انتظامی تامین امنیت خانواده ها است،گفت: مجوز پذیرش ۱۰ پلیس افتخاری زن برای شهرستان خاش اخذ شده و بانوانی که شرایط لازم را داشته باشند میتوانند به معاونت منابع انسانی فرماندهی انتطامی خاش مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند‌.

تیمور کرد زابلی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد خاش ادامه داد: طرح راه اندازی کارگاه سوزن دوزی و سکه دورزی به استان ارسال شده و موافقت لازم جهت راه اندازی اولین کارگاه در این زمینه در خاش اعلام شده است.

دبیر شورای فرهنگ و هنر شهرستان خاطر نشان کرد: افزایش رابطین زن در کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان و ایجاد موسسات هنری تک منظور با مدیریت بانوان از مهم ترین اقداماتی است که میتواند نقش این قشر را در جامعه در خصوص مباحث فرهنگسازی و اجتماعی پررنگ تر کند‌.

رئیس اداره ورزش و جوانان خاش نیز افزود: خاش تنها شهرستانی است که در سطح استان طی سال ۹۷ در حوزه عمرانی و ورزش بیشتر اعتبارات را به خود اختصاص داده است‌

وی با اشار به اینکه ۳ باشگاه شخصی برای بانوان در سطح شهر اکنون فعالیت میکنند گفت: بانوان میتوانند از ظرفیت سالن ورزشی حجاب شهرستان خاش استفاده کنند.

انتهای پیام/