اختصاصی مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک /مجتبی شجاعی – بخشدار مرکزی خاش

وجدان کاری و نقش مولفه های اجتماعی در توسعه استان/یادداشت-مجتبی شجاعی

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و همچنین صحبتهای رییس جمهور محترم در ابتدای سالجاری در بخش قابل توجه خود رنگ و بوی اقتصادی داشت .

مطالبی که در چند سال گذشته توسط رهبر فرزانه انقلاب تحت عناوین مختلف اقتصادی بارها تکرار شده است ، سالهاست با چاشنی اقتصادی مطرح میشود و اما آنچه مسلم است نیاز کشور و نظام به تحولات گسترده در بخش اقتصاد و اصلاح روند اقتصاد کشور است .
اما در بازار و کارزار نیاز به توسعه افتصادی و افزایش سطح معیشتی و رفاهی مناطق مختلف کشورمان ، استانهای حاشیه ای و مرزی که عمده مساحت و جمعیت قابل توجهی از کشور را به خود اختصاص داده اند شرایط اختصاصی تری در بعد نیاز به توسعه و رشد را دارند که میتوان گفت علی رغم تغییرات عمده این مناطق نسبت به شرایطشان در قبل از انقلاب در بخشهای مختلف و علایق ، نگاهها و اراده هایی که مستمرا در همه دوران بعد از انقلاب جهت ابادانی این مناطق وجود داشته است و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز تقویت گردیده است ، اما با بررسی تحلیلی و دقیق مناطق مرزی به ویژه نواحی توسعه نیافته مرزی درمقایسه با مناطق دیگر کشور و ملاحظه قیودی از جمله موقعیت جغرافیایی مناطق مرزی ، دوری از قطب های صنعتی – اقتصادی و.. میتوان به نوعی توسعه نیافتگی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی وفرهنگی در این مناطق دست یافت.
استان سیستان و بلوچستان نیز از ان دسته استانها است که دایره نیاز به رسیدگی در ان شعاعی بزرگتر نسبت به سایر استانها و پهنه ای گسترده برای کار و تلاش دارد و البته مروری بر شرایط استان در سالهای اخیر مبین این نکته است که توسعه استان پرپتانسیل سیستان و بلوچستان در راستای توسعه و رشد ملی از مسیر وحدت ، توجه به دانش و فرهنگ و اقتصاد ، نگاه مومنانه و از دریچه حرمت گذاری ، توجه به قانون اساسی ، حذف تعصبات بیجا ، تقویت خرده فرهنگهای پسندیده ، تعامل و هم افزایی قومی و مذهبی و.. میسر میگردد.
از سویی اقتصاد یکی از مهمترین دغدغه های کشور و استان می باشد که در این میان کار و فرهنگ کار یکی از پیشران های اقتصاد بوده اند که متاسفانه علی رغم فضای تئوریک و دیدگاههای نظام جمهوری اسلامی و دغدغه های کارگزاران نظام و دولت محترم در خصوص فرهنگ متعالی کار و تلاش ، متاسفانه فرهنگ کار در سطح کشور و در ابعاد کوچکتر اما موثرتر در استان ، رشد متناسب با ظرفیتها و نیازهای جامعه را نداشته است که همین موضوع باعث اسیبهای جدی به توسعه منطقه ای و ملی گردیده است .
فرهنگ کار و فداکاری و جهاد اقتصادی ، تعهد و وجدان کاری لازمه توسعه پایدار اقتصادی است و باید فرهنگ اقتصادی را جدی بگیریم.
با اینکه گفتمان ها، سلایق و نگرشهای مدیریتی و داخلی متفاوتند که اتفاقا بسیار خوب و در نگاه مثبت باعث بالندگی و هم افزایی نیز است ، اما آنچه مهم است حفظ منافع ملی و عمومی کشور است و بی شک در مواردی که به موفقیت دست یافته ایم به سبب کار مضاعف، همت مضاعف و تلاش شبانه روزی بوده است.
در مقابل عقب افتادگی در برخی بخش ها نشان از کم کاری، کم فروشی و بی توجهی به وجدان کاری است که باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و باید در عدم توسعه سهم همه بخشهای جامعه انالیز و در کنار همه موارد سهم مردم و نخبگان نیز برداشت و اسیب شناسی گردد.
زمانی که فرهنگ کار نهادینه گردد کار به عنوان یک ارزش تلقی شده و همه افراد جامعه در سطوح مختلف کار کردن را مسیر توسعه موزون جامعه دانسته و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌نمایند.
از این رو هر اقدامی که موجب افزایش فرهنگ کار و کار آمدی جامعه بشود امری ستودنی است و بدیهی است که برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش، علاوه بر همت عمومی آحاد مردم، همه قوای کشور رسالت خطیری بر عهده دارند به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارایه نمایند.
در کشوری که منافع ملی ارزش تلقی شود احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور در فرد فرد آحاد آن جامعه امری درونی و با ارزش می گردد و مردمان آن کشور برای توسعه و تعالی میهن خود متعهدانه می کوشند و منافع ملی را بر منافع شخصی ، گروهی و طایفه ای و قومی و.. ترجیح می دهند.
ضروری است مسئولان فرهنگی ، رسانه های گروهی و مراکز آموزشی ، علمای شیعه و سنی و نخبگان در تقویت مسئولیت پذیری و تعهد ملی در جامعه تلاش نمایند، چرا که بین تعهد ملی و کار مظاعف رابطه ی معنا داری وجود دارد.
برای حرکت شتابنده به سمت شکوفایی اقتصادی، حمایت از فرهنگ کار مطلوب و مثبت مورد نیاز است ، لذا وضعیت فرهنگ کار بایستی از طریق دخالت در عوامل شناخته شده فرهنگ کار متحول گردد و گرایش‌ها، بینش‌ها و دانش لازم نسبت به کار در جامعه و ایجاد شود و از انجایی که مناطق مرزی ویترین نظام و کشور هستند و نیازمند توجه ویژه هستند لذا حمایت از فرهنگ صحیح کار و جو توجه به منافع ملی و تغییر افق های کوشش منطقه ای برای رشد منطقه و اعتلای ملی بسیار ضروری است که در این عرصه با علم به اینکه اشتغال حاصل عملکرد دولت و ملت است و اینکه همه مسئولیت و مشکلات به دولت واگذار شود، نادرست است و باید با اتحاد و همکاری دولت و مردم بر مشکلات اشتغال و بازار کار غلبه کرد.
در هر زمان و هر مرحله از رشد و پیشرفت تمامی جوامع، بدون همدلی و حرکت یکدست سیستم اجتماعی هر نظامی دستیابی به موفقیت و توسعه امکان پذیر نخواهد بود. در شرایط اخیر کشور عزیزمان که نیاز به این همدلی و داشتن وجدان کاری یکی از ضروریات می باشد، در صورت سهل انگاری و عدم پذیرش مسئولیت می تواند صدمات ناگواری را بر چرخه اقتصادی-اجتماعی کشور وارد نماید. بنابراین نهادینه شدن فرهنگ کار و داشتن وجدان کاری، توسعه و تعالی در کشور را در پی دارد و در مقابل کم کاری و کم توجهی به فرهنگ کار باعث عقب افتادگی کشور در همه عرصه ها می شودلذا میطلبد در شرایط کنونی و با درک موقعیتی که در ان قرار داریم ، با ایجاد فرصتهای کارا از طریق تعامل و وحدت و با کار و تلاش جهادی و فداکارانه که بیش از هر زمان دیگر حتی بیش از ایام دفاع مقدس نیز به ان نیاز داریم منافع کشورمان و اینده نظام و انقلاب و نسل های بعدی را تضمین نماییم و به جای پرداختن به مسایل سطحی و غیرضرور و خدشه دار نمودن عواطف یکدیگر و با هم افزایی و افزایش قدرت ملی ، به توسعه کشور بیندیشیم و در کنار دولت ، به عنوان بازوان دولت به سمت رشد و بالندگی حرکت کنیم.