تصویر از آرشیو

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفتان گفت: با توجه به خشکسالی های شدید و بارش کم در سال‌های اخیر، عمده اراضی کشاورزی قابل کشت عملا از حیز انتفاع خارج گشته اند

به گزارش آوای سرحد به نقل از خبرگزاری ایرنا فضل الله کردی  اظهار کرد: از ۱۰ سال پیش وزارت جهاد کشاورزی تدوین طرح الگوی کشت را آغاز کرده تا ضمن حفظ امنیت غذایی تا حدود زیادی با مدیریت صحیح، جلوی هدر رفت منابع آب و خاک را بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک با میزان متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۰۰ میلیمتر می باشد و بروز خشکسالی به شدید‌ترین حالت در ۵۰ سال اخیر ، با وجود بیش از ۴۰۰ حلقه چاه کشاورزی مجوز دار و ۲۴۰ رشته قنات و ۵۰ دهنه چشمه، به علت افت شدید آبدهی این منابع آبی، عمده اراضی کشاورزی قابل کشت عملا از حیز انتفاع خارج گشته اند.

کردی بیان کرد: در طرح تدوین شده تغییر الگوی کشت با توجه به منابع اصلی تولید یعنی آب، خاک، مکانیزاسیون، واسطه‌ها، صنایع تبدیلی، نیاز بازار مصرف متناسب با اقلیم، وسعت و نوع کشت هر محصول کشاورزی تعیین می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفتان اظهار داشت: عمده اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تفتان برای نیل به این اهداف، کشت قراردادی بین کارخانه آرد متعلق به بخش خصوصی و گندم کاران شهرستان و نیز اداره کل غله و خدمات بازرگانی در سطح ۳۹۶ هکتار با قرار دادن نهاده های مورد نیاز و خرید تضمینی محصول و کشت محصولات با مصرف پایین آب و ارزش افزوده بالا بوده.

وی ادامه داد: از این رو در سال گذشته ۲۰۰ هکتار زیره سبز، ۱۰ هکتار زعفران، ۳۰ هکتار گل محمدی، ۲ هکتار گیاهان داروئی زنیان، بابونه رازیانه، ۵ هکتار انار، ۵ هکتار انجیر آبی و ۲ هکتار انجیر دیم با در اختیار گذاشتن بذر و نهال رایگان به کشاورزان به زیر کشت رفته است.

کردی افزود: همچنین در سال گذشته ۷۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین و تحت فشار در اراضی آبی شهرستان اجرا و به بهره برداری رسیده است.

وی اذعان داشت: با اجرای این طرح که در سال جاری هم ادامه خواهد داشت بیش از ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده و از طرفی درآمد بیشتری عاید کشاورز خواهد شد.

وی تصریح کرد: توسعه کشت های متراکم گلخانه ای، سوق دادن بهره برداران بخش کشاورزی به فعالیت در سایر زمینه ها نظیر احداث مرغداری، پرورش شتر، نوغان داری، پرورش زنبور عسل و احداث کارگاه های عرق گیری گیاهان دارویی نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/