نخستین همایش نقش دانشگاهها و نخبگان در توسعه منطقه در خاش برگزار شد

زاهدان – ایرنا – نخستین همایش نقش دانشگاهیان، نخبگان و فرهیختگان شهرستان خاش در توسعه منطقه ای با حضور معاون امور عمرانی استاندار، امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان، مسئول دفتر امور دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری، نماینده مردم خاش در مجلس و فرماندار خاش برگزار شد.

به گزارش ایرنا امام جمعه  اهل سنت زاهدان روز پنجشنبه در این همایش گفت: مسیری را که مردم خاش برای توسعه در پیش گرفته اند ستودنی و چشم اندازهای آن روشن است اما با توجه به وجود برخی مشکلات ضرورت دارد حرکت به سمت بالندگی و توسعه یافتگی بر مبنای وحدت رویه و توجه به مباحث علمی و آگاهی باشد.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی افزود: پیشرفت و توسعه پایدار و مطلوب این است که در عرصه های مادی و معنوی نگاهها به سمت خداشناسی، خودسازی و انسان سازی، تقوا و اصلاح نفس جهت پیدا کند زیرا انسان توسعه یافته از نفس پرستی، شرک و نافرمانی خداوند و ناشاکری نعمتهای پرودگار به دور است.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان اظهار داشت: وجود اختلافات و درگیری ها و استفاده نابجا و غیر قانونی از سلاح و کشتار انسانهای بی گناه برای افراد و جامعه زیان بار است و قطعا با ایجاد نا امنی منطقه از توسعه و پیشرفت دور می ماند.
وی اهمیت دادن به تحصیل علم و فراگیری علوم دینی و علوم روز را از ضرورتهای بسیار مهم در شرایط کنونی جامعه دانست و افزود: در دنیا آثار نا امنی را می بینیم که دشمنان با هدف ضربه زدن به اسلام افراط گرایی و تروریست پروری را در دستور کار قرار داده و به راحتی جان انسانهای مظلوم و بی دفاع را می گیرند و نابودی اسلام را در سرزمینهای اسلامی نشانه رفته اند.
مولوی اسماعیل زهی تاکید کرد: هر ملتی که با هم متحد و منسجم باشد به شرف و عزت و بالندگی و پیشرفت می رسد و آنانی که اختلاف دارند از ترقی و رشد و توسعه باز می مانند.
مسئول امور دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز گفت: نخبگان و دانشگاهیان نقش ارزشمندی در امر توسعه و تامین امنیت برعهده دارند و قطعا این امنیت پایدار در ایران اسلامی با توجه به شرایط نا امن دنیا با تلاش و همت افراد دارای علم و توانمند به دست آمده است.
حجت الاسلام فقیهی وفاداری، اتحاد و دلسوز بودن را ویژگی و شاخصه مهم مردم سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: گردشگری معنوی باید در این استان تقویت شود زیرا منطقه خاش و سیستان و بلوچستان کانون های مهم مهر و محبت و وحدت و ایمان و اخلاق و معنویت هستند.
باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: خاش دارای ظرفیتهای برجسته ای برای رسیدن به توسعه است و از نخبگان و تحصیلکردگان و سرمایه گذاران انتظار است همت کنند و کارهای تعریف نشده را به سرانجام برسانند و دولت نیز تلاش می کند مسیرها را هموار و به توسعه منطقه کمک کند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان نیز گفت: مردم خاش و این استان با داشتن ظرفیتهای فراوان تاکنون نتوانسته اند به جایگاه واقعی شان برسند.
محمود دولت کردستانی افزود: مسئولان، علما، بزرگان، نخبگان و غیره باید زمینه لازم را برای توسعه منطقه و رشد سرمایه گذاری ها فراهم کنند.
وی تاکید کرد: مسئولیت پذیری، احساس تکلیف و وظیفه شناسی نیاز مهم جامعه خاش است و اگر می خواهیم خاش به آن جایگاه واقعی خود برسد باید با وحدت و همدلی و کنارگذاشتن تنگ نظری ها و همتی بلند زمینه را برای توسعه منطقه فراهم کنیم و این امر با توجه به ویژگی مردم منطقه در استکبارستیزی، وفاداری به اسلام و کشور میسر و دست یافتنی است.
این مسئول با یادآوری اینکه امروز جنگ، جنگ اندیشه ها است و مسلسل باید به قلم تبدیل شود نقش دانشگاهیان و نخبگان را برای توسعه منطقه در ابعاد مختلف مهم برشمرد.
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: استعدادهای درخشان، تیزهوشان و نخبگان و تحصیلکردگان خاش و منطقه سیستان و بلوچستان باید مورد حمایت و توجه دولت قرار گیرند.
علی کرد ادامه داد: انتظار ما از دولت و شخص استاندار این است که از قابلیتهای منطقه به خوبی استفاده و با حمایت از نخبگان زمینه توسعه جامعه هموارتر شود.
وی اهمیت دادن به مبحث آموزش و پرورش و رونق دادن به کشاورزی و توسعه گردشگری منطقه را خواستار شد.
نماینده مردم خاش گفت: تعامل دولت و مجلس و همگامی با مسئولان زمانی تاثیر گذار است که به نخبگان توجه شود زیرا بر این عقیده و باور هستیم با همکاری و همراهی همدیگر و حمایتهای مردم می توانیم به توسعه منطقه کمک کنیم.
فرماندار شهرستان خاش نیز گفت: نقش نخبگان و دانشگاهیان برای توسعه منطقه بی بدیل و ارزشمند است و از اینکه افراد توانمند و دلسوز خاش توانسته اند یک همایش در خور شان منطقه برگزار کنند کاری برجسته و قابل تقدیر است.
محمداکبر چاکرزهی از تلاشهای شبانه روزی و همت بلند جوانان و نخبگان و علما و مسئولان، اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری و دست اندرکاران برگزاری همایش و تلاش صدا و سیما و مجموعه های رسانه ای و حضور فعال خبرگزاری جمهوری اسلامی در این همایش قدردانی کرد.
فرماندار خاش با برشمردن خدمات دولت در ابعاد مختلف داخلی و خارجی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان به همت، تدبیر و درایت استاندار فهیم و فرهیخته استان کارگاههای بزرگ عمران و خدمت رسانی شکل گرفته و در سایه وجود امنیت پایدار شاهد رشد و توسعه استان در ابعاد مختلف هستیم.
چاکرزهی بیان کرد: خاش در ابعاد مختلف دارای توانمندی های فراوانی است که توجه به مباحث گردشگری، کشاورزی، صنایع و معادن، صنایع دستی، نیروی انسانی توانمند و سایر ظرفیتهای آن می تواند شاخصهای خدمت رسانی به مردم منطقه را ارتقا بخشد.
مولوی محمدعثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد جامع الخلیل اهل سنت خاش نیز گفت: آنچه در نمایشگاه توانمندی های خاش دیدیم وجود استعدادهایی است که با کمترین امکانات و حمایتها توانسته اند ظرفیتهای خود را نشان دهند.
حاج خرم ریگی از معتمدان و سرمایه گذاران شهرستان خاش نیز با اشاره به اینکه در این منطقه مشکلات فراوانی در حوزه های مختلف احساس می شود ضرورت نگاه ویژه دولت، سرمایه داران و نخبگان را برای توسعه منطقه خواستار شد.
عبدالسلام بزرگزاده و نصرالله کرد از شاعران برتر استان نیز در موضوعات مختلف امنیت و توانمندی های منطقه سروده های خود را ارائه دادند
محمدگل کهرازه دبیر همایش نیز با تشریح اهداف برگزاری آن گفت: به سبب اینکه یک موج همدلی و همزبانی در سطح استان شکل گرفته و نخبگان و فرهیختگان منطقه خود را با مسئولان نزدیک کرده اند قطعا این همایش نقش مهمی در امر توسعه منطقه خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر و مسئول برگزاری همایش نخبگان خاش گفت: به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری خاش و مشارکت مسئولان و دانشگاهیان نخستین همایش نقش دانشگاهیان، نخبگان و فرهیختگان خاش در توسعه منطقه ای امروز با حضور گسترده افراد توانمند منطقه و تجلیل از ۱۵۰ فرد نخبه و توانمند و علما و معتمدان موثر در توسعه برگزار شد.
نادر میربلوچزهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آینده پژوهی و بررسی نقش آفرینی نخبگان خاش در تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره؛ ارتقاء جایگاه و لزوم تبیین نقش زنان در توسعه پایدار، امنیت، گردشگری و توسعه پایدار، نقش کشاورزی، صنعت، معدن و صنایع مرتبط با آنها در توسعه اقتصادی و منطقه ای خاش و جامعه شناسی مخاطبان نخبگان و تحلیل نیاز آنها از اهداف و برنامه های این همایش است.
وی ادامه داد: همچنین نقش مرز’تهدید و یا فرصت’ و بازارچه های مرزی توسعه فضای کالبدی شهرستان خاش، نقش روحانیون، قومیت ها و سران طوایف در اتحاد و انسجام ملی و تاثیر آنها در روند توسعه ای منطقه، نقش خانواده ها و نخبگان در پیشگیری از اعتیاد و تاثیر آن در توسعه پایدار، نقش والدین و آموزش و پرورش در شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و ترغیب و تشویق آنها و همچنین معرفی و شناسایی چهره های ماندگار شهرستان خاش از دیگر محورهای عمده این همایش است.
در حاشیه برگزاری این همایش نمایشگاهی از توانمندی های شهرستان خاش و نیز آثار نخبگان و تحصیلکردگان منطقه شامل اختراعات و ابداعات، نشریه و کتب، مقاله ها و پایان نامه های دانشجویی و غیره در قالب نمایشگاهی به نمایش در آمد.
خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
۷۳۱۰ ** ۶۰۸۱ خبرنگار: محمد امین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی