فعالیت هزار و ۴۵۷ نفر در بندر صیادی هفت تیر شهر چابهار

رئیس اداره شیلات چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: هزار و ۴۵۷ نفر در بندر صیادی هفت تیر شهر چابهار فعالیت صید و صیادی انجام می دهند.

بابک سعیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق موجود در شهرستان چابهار، ۱۱۵ قایق و ۷۳ لنج در بندر صیادی هفت تیر فعالیت می کنند.
وی افزود: این بندر یکی از بنادر مهم صید و صیادی در آب های ساحلی دریای مکران (عمان) در سیستان و بلوچستان است که نقش مهمی در اشتغال ساحل نشینان دارد.
وی با بیان اینکه بندر صیادی هفت تیر چابهار نیازمند لایروبی است، خاطرنشان کرد: بر اساس برآورد اولیه برای این بندر بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب لایروبی نیاز است.
وی گفت: با هدف اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی بندر صیادی هفت تیر به بخش خصوصی واگذار شده است.
رئیس اداره شیلات چابهار تصریح کرد: ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان های چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.