مدیرعامل آب منطقه ای: خراسان جنوبی برای انتقال آب از دریای عمان در اولویت وزارت نیروست

بیرجند – ایرنا – رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان این که به دلیل تداوم ۱۸ سال پدیده خشکسالی در شرق ایران، این استان با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه است، گفت: خراسان جنوبی برای انتقال آب از دریای عمان در اولویت وزارت نیرو قرار دارد.

حسین امامی روز یکشنبه در نشست مشترک مدیران عامل و معاونان شرکت های صنعت آب استان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به دلیل کمبود منابع آبی، طرح انتقال آب از خارج حوضه آبریز به خراسان جنوبی چاره اندیشی شد، یکی از راه های ممکن انتقال آب از دریای عمان است.
وی با بیان اینکه در این زمینه حساسیت زیادی در سطح کلان ایجاد شد، گفت: مطالعه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: امسال با اطلاع رسانی تعداد زیادی سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند، اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفت، امید است هر چه سریع تر این پروژه وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا، امامی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان گران، هزینه بر و بلند مدت است ، اظهار کرد: این پروژه باید توسط بخش خصوصی انجام شود تا بتوان از مزیت های صندوق توسعه ملی، فایناس و سایر موارد به درستی بهره مند شد.
وی در ادامه به ضعف های اطلاعاتی در استان اشاره کرد و یادآور شد: با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت نیرو، استانداری خراسان جنوبی و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری مقرر شد بحث مطالعات آب های عمیق و ژرف استان نیز انجام شود.
وی بودجه مورد نیاز اجرای این طرح مطالعاتی را ۱۵۰ میلیارد ریال پیش بینی کرد و افزود: نیمی از بودجه توسط وزارت نیرو، ۲۵ درصد از محل استانداری و ۲۵ درصد توسط معاونت علمی تامین خواهد شد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ادامه داد: با انجام این مهم علاوه بر شناسایی پتانسیل آب های ژرف استان، اطلاعات و داده های جدید زمین شناسی نیز فراهم می شود، امید است بخشی از مشکلات را بتوان حل و فصل کرد.
امامی به برخی پروژه های عمرانی شرکت آب منطقه ای اشاره کرد و گفت: امسال بدهی پروژه سد فرخی و سد رزه درمیان پرداخت می شود، در ارتباط با سد سیاهو، با توافقی که با مردم روستا انجام شد این پروژه با تامین نقدینگی آماده آبگیری می شود.
وی با بیان اینکه مرحله نهایی پروژه آبرسانی به شهر بیرجند در دست اجراست، تصریح کرد: در حال حاضر اقداماتی از جمله ایستگاه پمپاژ، برق رسانی، حفاری چاه ها، خطوط جمع آوری و … انجام شد و پروژه از پیشرفت فیزیکی خوبی نیز برخوردار است.
وی با تاکید به فعال کردن کارگاه های عمرانی، افزود: در حال حاضر خراسان جنوبی با مشکل اشتغال مواجه است، در تلاش هستیم با فعال کردن کارگاه های عمرانی، زمینه اشتغال فراهم شود تا در برنامه ای دراز مدت استان به کارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شود.
وی در ادامه به ساماندهی و مدیریت رودخانه های استان اشاره کرد و یادآور شد: در این حوزه مشکلاتی وجود دارد، تلاش می شود در۲ سال آتی با جدیت بیشتری موضوع پیگیری شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: خراسان جنوبی در بحث تعادل بخشی پیشتاز است و در حوزه صرفه جویی در مصرف آب نیز اجماع وجود دارد.
امامی به نصب کنتور هوشمند در بیشتر چاه های کشاورزی اشاره کرد و افزود: کمتر از ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی سال ۹۵با مشکل کمبود شارژ مواجه شدند که شارژ موقت در اختیار آنها قرار می گیرد، امسال هیچگونه شارژ مازاد نخواهیم داشت.
وی تاکید کرد: در سه سال اخیر با وجود تداوم پدیده خشکسالی، در بخش کشاورزی استان ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد و مصرف آب از یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون متر مکعب به یک میلیارد و سه میلیون متر مکعب کاهش یافت.
وی با بیان اینکه کسری مخزن از ۱۸۵ میلیون متر مکعب به ۱۳۴ میلیون مترمکعب رسید
، عنوان کرد: بخش زیادی از صرفه جویی ها صرف بحث تنش و خشکسالی قرار گرفت، اگر این قضیه مدیریت نشود بخش زیادی از سرمایه گذاری بخش کشاورزی هدر خواهد رفت.
امامی با بیان ینکه هدف وزارت نیرو در بحث آب صیانت از حقوق شهروندی است، یادآور شد: وظیفه داریم به عنوان متولی امر، نیاز حداقل آب شرب سالم و آشامیدنی و صیانت از سرمایه گذاری های انجام شده در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات را فراهم کنیم و بحث مدیریت مصرف آب باید جدی گرفته شود.
این مسئول ابراز امیدواری کرد که سه سال آینده برنامه ریزی در بخش آب استان نهایی و تعادل لازم میان میزان مصرف آب توسط شهروندان و آب تجدید شونده ایجاد شود.
وی اضافه کرد: برای افق ۲۰ ساله برنامه ریزی شد که ۳٫۵ میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته شده سه دهه اخیر جبران شود، زیرا توسعه پایدار استان با این برنامه تضمین خواهد شد.