استاندار سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان در جذب سرمایه خارجی سومین استان کشور است

علی اوسط هاشمی

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بخش خصوصی ۲۹۰۰ میلیارد در بندر چابهار تمایل به سرمایه‌گذاری داشته و استان ما از نظر میزان جذب سرمایه خارجی سومین استان کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، علی‌اوسط هاشمی ظهر امروز در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه  در زاهدان تشکیل شد، اظهار داشت: این جلسه را به طور ویژه به نقش وزارت راه و شهرسازی در بخش اقتصاد مقاومتی استان اختصاص دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بر این باورم که برای اجرای عدالت حمل  و نقل ترکیبی با توجه به شاخص‌ها در این استان باید مورد توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹۴۰ میلیون دلار در این استان در بندر “شهید بهشتی” چابهار سرمایه‌گذاری شده، عنوان کرد: از  سال ۵۸ تا ۹۲، ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک  دارایی با احتساب ارزش پول در این استان هزینه  شده است.

هاشمی تاکید کرد: عمق محرومیت‌های این استان به گونه‌ای بوده که این سرمایه‌گذاری‌ها خودش را برجسته و نمایان نکرده  که بگویم منتج به رفاه نسبی مردم شده باشد ولی در این دولت ظرف این  ۳ تا ۴ سال اخیر بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان صورت گرفته است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون  ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار استان در ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان و ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای آبیاری در جنوب استان  سرمایه‌گذاری شده است.

وی بیان کرد:  یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای گازرسانی به استان از محل بند “ق” تبصره ۲ صرف شده که سال گذشته ۷۶۰ میلیارد تومان برای انتقال خط گاز به زاهدان جذب شد و  برای اولین بار گاز وارد مرکز استان شد.

هاشمی گفت:  جهاد کشاورزی ۲۱ برنامه در دولت یازدهم در این استان مصوب کرد و همینطور در بخش گردشگری نیز برنامه‌های خوبی در سال‌های اخیر در استان اجرا شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: انرژی و شبکه حمل و نقل ۲ رکن مهم توسعه  هستند؛ هم اکنون  ۱۱۰۰ مگابایت برق استان  وارداتی و از بیرجند و بم تامین  می‌شود و برق برای روشنایی استان ۶۰۰ مگابایت کسری داریم.

وی بیان کرد:  ۷۴۰ مگابایت نیروگاه توسط یک سرمایه‌گذار و شهروند بلوچ مقیم تانزانیا اخیراً در استان کلنگ‌زنی شد که ۵۴۰ مگابایت آن قطعی شده و ۲۰۰ مگابایت نیز به قرارداد قبلی اضافه  می‌شود؛ در حال حاضر نیز تاسیسات آن در بندر آماده برای انتقال است.

هاشمی گفت:  ۱۶۰ مگابایت نیروگاه سیکل ترکیبی در چابهار کلنگ‌زنی شد و ۵۰۰ مگابایت هم به دستور رئیس جمهور در سفر وزیر نیرو به استان مصوب شد؛ یعنی تولید ۱۴۰۰ مگابایت  برق که ۳۰۰ مگابایت بیش از میزانی است که در  تاریخ استان برق تولید شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در کدام استان ۳۷ شهر آن فاقد گاز بوده؛ در این استان فقط در ایرانشهر به صورت خوشبینانه ۷۰ درصد جمعیت مردم از نعمت گاز برخودار بودند اما ۳۶ شهرستان فاقد گاز بوده و در این دولت گازرسانی به سهرهای استان مصوب شد.

وی گفت: هم اکنون ۳۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری شبکه گازرسانی در سطح  شهر زاهدان در حال اجراست  و ۳۵۰ کیلومتر دیگر نیز از مردادماه به بعد لوله‌گذاری  خواهد شد که جمعاً  ۷۰۰ کیلومتر و حدود  ۳۵۰ تا ۴۰۰  کیلومتر لوله‌گذاری شبکه گاز شهری برای سال  آینده قرارداد بسته شده است.

هاشمی اضافه کرد: این اتفاقات مبارک زمینه  اوج گرفتن در مسیر توسعه در سطح استان در بخش‌های مختلف اعم از   بندر چابهار، راه آهن و راه‌ها رقم می‌زند.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در سفر اخیر آقایان نوبخت و چیت چیان به استان، ۱۸۰۰ میلیارد تومان به بخشهای آب و برق منابع مالی اختصاص یافت؛ یعنی دستور اجرا صادر شده که انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: مبارک‌ترین امری که در استان اتفاق اتفاده، رویکرد بخش خصوصی است؛ ۲۹۰۰ میلیارد فقط بخش خصوصی در بندر چابهار تمایل به سرمایه‌گذاری داشته و  سومین استان کشور از نظر  میزان جذب  سرمایه خارجی هستیم که یک بخش آن ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری هند در بندر و فرودگاه است.

هاشمی با اشاره به اینکه برای اولین بار در سطح استان ۲ بیمارستان بخش خصوصی با بیش از ۹۰ تخت در زاهدان  کلنگ‌زنی شده، ادامه داد: در حوزه سیستان در چند سالی که منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شده حتی یک چراغ واحد تولیدی در آن روشن نشده بود و ۸۰۰ واحد مسکن مهر ساخته شده در “رامشار” خالی از سکنه است، به امید اینکه در انجا یک واحد صنعتی ایجاد شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در دولت یازدهم کلنگ ۴ واحد صنعتی برای اولین بار در منطقه رامشار به زمین زده شد که در طول  تاریخ سیستان بی‌نظیر است و “شستا و ایمیدرو” برای سرمایه‌گذاری ورود کند. همچنین ۸۴۰ میلیارد تومان فقط برای کارخانه لاستیک “آریا تایر هامون” در رامشار مصوب شده است.

وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ترکیبی  می‌تواند زمینه را برای جهش انفجاری در بخش تجاری و توسعه در استان رقم بزند، گفت: ظرفیت  بندر شهید بهشتی چابهار از ۲٫۵ میلیون تن به  ۸٫۵ میلیون تن افزایش یافته که جای خوشحالی دارد.

هاشمی تصریح کرد: این استان به  نمایندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایفای نقش منطقه‌ای است و به همین منظور به جلب همکاری با کشورهای آیورا با حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت و ۲۱ کشور عضو می‌اندیشیم.