چالش فیلتر تلگرام و رجوع مردم ایران به استفاده از فیلتر شکن/ شعار دولت، حمایت از فضای مجازی

یادداشت روز/ اختصاصی مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک

فضای مجازی از ظرفیت های برجسته ای بوده که در شرایط کنونی جامعه جهانی با زندگی مردم ایران و جهان گره خورده و قابل کتمان نیست، اما چند روزی است پس از وقوع حوادث اخیر در کشور علیرغم شعار حمایت دولت از فضای مجازی به عنوان یک چالش عمده در ایران مطرح بوده و پس از فیلتر تلگرام و غیره مردم ایران به صورت گسترده به سمت استفاده از فیلترشکن رجوع کرده اند.

فضای مجازی اگر مضراتی دارد، به طور قطع فواید آن بیش از ضررش است.

این روزها صدا و سیما و برخی از خطیبان نماز جمعه بر طبل فیلتر شبکه مجازی می کوبند و بر مسئولان فشار وارد و اینگونه القا می کنند که فیلتر شبکه های اجتماعی به نفع جامعه ایرانی است.

خیلی هم جالب به نظر می رسد همین مخالفان شبکه های اجتماعی خودشان در فضای مجازی حضور دارند و از فواید آن بهره می برند، ولی بر مردم تحمیل می کنند که فضای مجازی بد است.

اگر گفته می شود فلان کانال تروریستی است و مردم را به اغتشاش و نا امنی دعوت می کند و آسیب های اخیر در کشور متوجه همین کانالها است، باید سعی بشود در کشور جایگزینی مناسب برای تلگرام پیش بینی گردد.

ظرفیت های صدا و سیما و دیگر رسانه ها مگر اینقدر اندک و ناچیز است که توان برابری با یک یا چند کانال با چند صد هزار و یک میلیون عضو را ندارد. اکثریت قاطع مردم قطعا به صدا و سیما دسترسی دارند و ظرفیت فضای مجازی کمتر از آن چیزی است که بتواند با فعالیت چند کانال ضد انقلاب کشور را با بحران مواجه کند.

سانسور اگر در صدا و سیما و رسانه ها از بین برود قطعا مردم ایران به سمت استفاده از ماهواره و شبکه های اجتماعی نمی روند و محبوبیت رسانه های داخلی و استفاده از اخبار و تولیدات رسانه ای کشورمان در جامعه ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار خواهد شد و چنانچه در جریان حوادث اخیر مشاهده گردید چند برنامه صدا و سیما مانند حالا خورشید که حرف و درد مردم را بیان کرد پر بیننده شد.

اگر عملکرد مسئولان در دولت سرشار از انتقاد باشد، قطعا عملکرد صدا و سیما بدتر بوده و جامعه ایرانی را به شرایط بحرانی هدایت کرده است.

فیلتر شدن تلگرام جدای از اینکه ارتباط مردم ایران را با دنیا قطع کرده، بسیاری از فضاهای کسب و کار مردم را با تهدید مواجه ساخته و در شرایط حاد و بحرانی وجود معضلات فقر، بیکاری و مشکلات معیشتی مردم و نبود فرصت برای رونق دادن اقتصاد در کشور، بیش از گذشته به جامعه و مردم ایران آسیب وارد کرده است، لذا ضرورت دارد به این بخش مهم نیز بصورت ویژه توجه شود.

مردم ایران حق دارند از امکانات و ظرفیت های اینترنت و شبکه های اجتماعی برای پیشبرد امور خود بهره ببرند و دولت نیز بر حسب تکلیف و عملی کردن شعارها و وعده های داده شده، می تواند اهداف خود و اهداف مردم را به پیش ببرد.

قبل از انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که شبکه های اجتماعی با گستردگی در زندگی روزمره مردم آمدند و جامعه ایرانی به تسخیر فضای مجازی درآمد، باید به فکر فیلتر می افتادیم، نه اینکه بعد از رسیدن به موفقیت و کسب حمایت های مردمی برای انجام این کار اقدام کنیم.

آنچه پر واضح است رجوع مردم ایران به سمت استفاده از فیلترشکن ها و بدافزارهای جاسوسی بیگانگان بعد از فیلتر تلگرام و غیره بیش از گذشته بوده و مردم برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی متوصل به بیگانگان شده اند که تشکیل کمپین دو میلیون امضا برای بهره گرفتن از اینترنت آمریکا یک نمونه شاخص از این اقدام است که مسئولان نتوانسته اند همگام با مردم حرکت کنند.

همه ما می دانیم که در ایران هیچ یک از شبکه های اجتماعی توان مقابله با تلگرام را ندارد و اگر ظرفیت هایی وجود داشته باشد باید تلاش شود که آنچه در جامعه ایرانی رخ می دهد بدون سانسور بیان شود تا مردم بتوانند مسیر خود را از دشمنان جدا کنند و در دام سرویس های جاسوسی و ضد انقلاب نیفتند.

محمدامین میربلوچزهی، خبرنگار خاش