این تصویر تزئینی است.

گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری آوای سرحدمنصور روحی: در گذشته نوشته ای با عنوان «تاسیس هنرستان سلامت از نیاز های پایه و اساسی شهرهای سیستان و بلوچستان» منتشر کردیم و در آن نوشته با اختصار و با دلایلی توجیهی به معرفی ایده هنرستان سلامت پرداختیم .

بر آن شدیم تا مجددا ایده ی هنرستان سلامت را به خدمت مسئولین محترم ،مجمع نمایندگان استان و مردم عزیز استان برسانیم.

هنرستان سلامت

هنرستان سلامت مقوله ای جدا از دانشگاه سلامت است که حکم پایه و عمومی علم بهداشت را بصورت همگانی در جامعه رواج میدهد و دانش آموز را برای دوره های عالی و تکمیلی آماده می سازد.

متاسفانه در استان فقر دانش بهداشت و درمان را از مقدمه و پایه داریم ،  تاکنون حداقل آموزش ماندگار  به مردم ارائه نشده  ، لذا جهت حل این مشکل درخواست  رشته هایی پایه همچون بهیاری ، بهداشت و مواد غذایی، کمک مامایی و غیره  را از مقطع متوسطه  داریم .

مهم ترین دستاورد آن نفوذ علم پایه بهداشت و درمان و فرهنگ رعایت اصول بهداشتی به داخل خانوارها  است. زمانی که زمینه برای آموزش پایه به وجود آید، خود مردم برای تحصیلات تکمیلی و عالی تلاش میکنند، با رشته های عالی آشنا میشوند، به دنبال دایر کردن رشته های عالی و موردنیاز میروند، تجربه و سرمایه معنوی و مادیشان ماندگار می ماند تا فرزندان این مرز و بوم  استفاده ببرند.

باتوجه به مرزی بودن و هم مرز بودن استان با دو کشور بسیار فقیر ، شاهد ورود انواع امراض به داخل استان و نهایتا کشوریم که برای جلوگیری از این امر  لازم است اقداماتی انجام داد، باید بجای تقسیم ماهی، ماهیگری  را به مردم نشان دهیم ، مردم باید بدانند چگونه با ورود امراض مبارزه و آن را کنترل کنند.

با توجه به بازارکار و همچنین پیشگیری و سلامت مردم باید هنرستان سلامت به صورت آزمایشی ابتدا در شهرستان های ویژه استان ، یعنی زاهدان، ایرانشهر، چابهار، زابل ،خاش  و نهایتا تمامی شهرهای استان راه اندازی شود.

هنرستان سلامت خاصا برای جنوب استان اهمیت ویژه تری دارد، زیرا در جنوب بلوچستان از قدیم بیماری گوناگونی در بین مردم  وجود  داشته، از جمله کم خونی، فلج اطفال، سوء تغذیه کودکان، بیماری های عفونی و… که اگر کنترل نشوند تبدیل به بیماری های خطرناک لاعلاجی همچون سرطان خواهد شد.

بیماری ها و خطرات دیگری همچون هاری، مالاریا، تب کریمه کنگو و غیره وجود دارند  که به صورت فصلی شیوع پیدا میکنند، بهترین راه برای آمادگی با مواجه شدن با این موارد تاسیس هنرستان سلامت میباشد. در حال حاضر ملیونها تومان هزینه شده ولی این امراض کماکان بیشتر میشود لذا بازهم بحث تقسیم ماهی یا یادگیری ماهیگیری پیش می آید .

از انجمن خیرین سلامت درخواست میشود تا برای ساخت هنرستان سلامت و تجهیز آن و تجهیز آزمایشگاه مربوطه اقدام کنند  تا وسعت منطقه ، جمعیت ، فقر دانش بهداشت را از نزدیک لمس کنند.

امیدواریم  استان سیستان و بلوچستان و خصوصا جنوب آن  گردشگر درمان و توریسم درمان شوند و بیماران شهرها و کشورهای همجوار را جذب کند و  جای یزد و کرمان را در جنوب شرق بگیرد تا سرمایه به هدر نرود و جذب سرمایه جدید نماید. هیچ راهی نیست بجز اینکه پایه را قوی و مقدمات و زمینه آن را پایه ریزی و اجرا کرد .

انتهای پیام/۳۲۱۴

انتشار این مطلب لزوما به معنی تایید یا رد آن از سوی آوای سرحد نیست.