سلامت جامعه
این تصویر تزیینی است.

گروه سلامت آوای سرحد– حمیده جمالزهی: سلامت جامعه ، سبب پویایی و حذف هزینه های سنگین درمان میشود . جامعه ای که بیمار باشد، به رشد و توسعه نخواهد رسید . برای ریشه کن کردن بیماری هایی از قبیل کم خونی و تالاسمی و… نیاز مبرم به ارتقای آگاهی بانوان و دختران داریم .

امروزه در استان ما یکی از شایع ترین بیماری ها که به چشم نمی آید و به آن هم اهمیت نمی دهیم ، بیماری کم خونی است . بسیاری از مواقع در کلاس های درس خود چه در مقاطع مختلف تحصیلی در آموزش و پرورش و چه در دانشگاه ، شاهد این بیماری در دختران دانش آموز و دانشجو بوده ام.

وقتی پای صحبت از بیماری آنان میشود ، بیان می دارند که بخاطر ضعف و سستی و سردرد و…توان خواند درس و فعالیت را ندارند.

خانمی باردار با ضعف جسمانی در حالیکه که نوزادی درون خود می پروارند، چگونه می تواند کودکی سالم تحویل جامعه دهد؟

براستی اگر این مادر در زمان تحصیل خود از عواقب نافرجام کم خونی و سوءتغذیه آگاهی می داشت ، آیا از کم خونی رنج میبرد؟ اگر دختران ما در هنگام تحصیل به سلامت جسم و روان خود آگاهی بیابند ، در آینده مادرانی خواهند شد که در تغذیه خود و خانواده خود نقش موثری ایفا کنند؟ چرا همیشه به جای پیشگیری و کمتر کردن هزینه های سرسام آور بهداشت ودرمان باشیم؟

نصف بیشتر مطالب کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان ما بعد از فراغت از تحصیل به زباله دان ذهن سپرده میشود و فراموش میشود و هیچ گونه کارایی ندارد ، انبوهی از مطالب تاریخی گذشته را به خورد دانش آموزان مان می دهیم که در خاک خفته اند .

اما همین افراد ویا یکی از اعضای خانواده شان دچار بیماری هایی از قبیل تالاسمی و کم خونی و… می باشد .

اگر دختران و پسران ما بجای خواندن برخی مطالب غیر ضروری از اطلاعات کافی راجع به بهداشت جسم و روان آگاهی می یافتند، جامعه آماری تالاسمی و کم خونی و سوء تغذیه در استان نداشتیم .

اگر دختران و پسران ما از عواقب خطرناک بیماری تالاسمی که گریبانگیر جامعه بلوچستان است ، آگاهی داشته باشند ، هرگز ازدواجی که منجر به نوزاد تالاسمی میشود، نمی کنند.

از بهترین راه ها برای ارتقای سطح بهداشت و افزایش آگاهی خانواده ها و جامعه می توان به راه اندازی مدارس سلامت در سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

وجود این هنرستان ها نه تنها در افزایش آگاهی مردم موثر است که می تواند جلوی بسیاری از هزینه های اضافی درمان را بگیرد و در ضمن می توان بیماری هایی از قبیل کم خونی، تالاسمی و … را گرفت .

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد؟ چه سود وقتی بیمار هستیم به دنبال درمان باشیم آن هم با هزینه های سنگین درمان؟ وقتی مادران با آگاهی باردار شوند ، وقتی مادران به تغذیه مناسب و مفید خود و فرزندان خود آگاهی داشته باشند ، خواه ناخواه جامعه به سمت سلامت جسم و روان پیش خواهد رفت.

چندی پیش که جلسه کار گروه آموزش بود و آمار و ارقام می گفتیم، مادری در حین وضع حمل به خاطر داشتن سابقه بیماری قند جان خود را از دست داد او نوزادش را ندید درآغوش نکشید و نوزاد هم از مهر ش بی نصیب ماند.

اگر این مادر از عواقب دیابت بهنگام بارداری آگاهی می داشت، قطعا باردار نمی شد قطعا یا مراقبت بیشتری می کرد و الان نوزادش شیره جانش را می مکید. اما افسوس.

انتهای پیام/۳۲۱۴

انتشار این مطلب لزوما به معنی تایید یا رد آن از سوی آوای سرحد نیست.