مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بخش زیادی از کشورهای محصور در خشکی مهم‌ترین پیوندشان به آب‌های آزاد، چابهار است. همه‌چیز این امکان را فراهم می‌کند که چابهار به هاب توزیع کالا تبدیل شود.

به گزارش  مجله فرهنگی،اجتماعی و خبری بیرک  بنقل از منطقه آزاد، عبدالرحیم کردی افزود: اولویت نخست در بندر چابهار این است که باید پیوندهای پشت بندر را تقویت کنیم.

کردی بیان کرد: باید احداث خط ریلی را سرعت بخشید و چابهار را به شبکه ریلی سراسر کشور وصل کرد؛ البته این پروژه در حال اجراست اما نیاز به منابع و سرعت بیشتری دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به موضوع اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: آمار رسمی اشتغال‌ منطقه آزاد چابهار حدود ۱۵ هزار نفر است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با فعالیت‌های تولیدی حال حاضر منطقه آزاد، اشتغال خوبی شکل ‌گیرد.

وی همچنین با توجه به سرمایه گذاری خارجی در منطقه نیز تصریح کرد: در صنایع کوچک و متوسط سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی دیگری داشتیم، خصوصاً برای افغان‌ها. قبلاً کالاها به صورت آماده از خارج به افغانستان می‌رفتند و الان ایستگاهی در چابهار پیدا کرده‌اند .

وی اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه گذاران افغان یک مرحله پردازش کارشان را در چابهار انجام می‌دهند و بعد کالاهای خود را به افغانستان صادر می‌کنند و عمده کار را هم خود افغان‌ها انجام می‌دهند .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای روان شدن کار در این منطقه، باید به لحاظ قوانین و مقررات ارتباط بین بندر و منطقه آزاد را هر چه سریعتر برقرار شود .

وی افزود: در این خصوص مباحثی در زمان افتتاح فاز نخست، توسط وزیر راه و شهرسازی مطرح شد که بر اساس آن به زودی تفاهم هایی صورت می گیرد و این نگرانی سرمایه گذاران نیز برطرف می شود .

به گفته کردی، در پتروشیمی چابهار در فاز اول، برای دو تا سه هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد. حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰نفر هم در فاز یک فولاد شغل ایجاد می‌شود. در صنایع پایین‌دستی و فازهای تکمیلی، پیش‌بینی اشتغال ۲۷ هزار نفری شده که این‌ها طرح ۱۰ ساله است و فاز یک حداقل تا سه سال دیگر محقق می‌شود .

وی همچنین به ارتباط بندر چابهار با بندر گوادر در پاکستان نیز اشاره کرد و افزود: این دو بندر الزاماً رقیب هم نیستند، بلکه می توانند همکار یکدیگر باشند .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندر گوادر که در جنوب پاکستان و در ۷۲ کیلومتری بندر چابهار قرار دارد، بخشی از طرح راهروی اقتصادی مشترک چین و پاکستان است که با هدف اتصال مناطق شرقی چین به آبهای گرم دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند و کوتاه شدن مسیر تجارت چین با جهان در دستور کار قرار گرفته است.