عزم بسیجی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برای رفع سو تغذیه

فرهاد پرنیان – مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک

دکتر فرهاد دادگر معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر درخصوص گذر اپیومیولوژیک بیماری ها از واگیر به غیر واگیر اشاره نموده و اظهار داشت : تغذیه نقش اساسی در پیشگیری و بروز بسیاری از بیماری های غیر واگیر دارند.

وی به تغذیه گروههای مختلف جامعه از کودکی،نوجوانی،جوانی، دوران بارداری وشیردهی ،میانسالی و سالمندی اشاره و تاکید داشتند که تغذیه گروههای مختلف اهمیت بسزایی دارد.

وی در ادامه افزود: مطابق با تعریف سازمان جهانی بهداشت، غذای سالم و ایمن ، غذایی است که از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده و عاری از مواد زیان بار و مضر باشد.

دکترفرهاد دادگر با اشاره به عادتها و رفتارهای زندگی مدرن امروزی از شهروندان جامعه درخواست کردند جهت بهبود و استفاده صحیح تغذیه از رفتارهای نامناسب از جمله استفاده از غذاهای رستوران، فست فود، خیابانی و مصرف انها در ظروف پلاستیکی پرهیز کنند.

وی تصریح کرد؛ چاقی و اضافه وزن بسیار مرتبط با تغذیه میباشد و بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر از جمله قلبی و عروقی، دیابت ،فشارخون و انواع سرطانهای ناشی از تغذیه نامناسب میباشد.

دکتر فرهاد دادگر در خصوص سوء تغذیه و خدمات ارایه شده در ده ماهه امسال از برگزاری کارگاههای آموزشی جهت سوءتغذیه،توزیع بسته های تغذیه در مدارس،تغذیه جهت بیماری های غیر واگیر خبر داد .

دکتر دادگر با بیان اقدامات جهت کاهش کودکان سوء تغذیه افزود؛ از اوایل سال تا کنون جهت کاهش سوء تغذیه اقداماتی از قبیل افزایش تعداد سبدهای غذایی برای زنان باردار و شیرده،کودکان سوء تغذیه،اموزش به گروههای هدف جهت بهبود تغذیه و اصلاح الگوی تغذیه ای برای کودکان زیر ۵ سال،جوانان ودانش آموزان،مادران باردار، سالمندان و میانسالان خبر داد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی در پایان افزود: باهمکاری کمیته امداد و سازمان بنیاد علوی امسال در دوره های دوماهه،از اوایل سال تا کنون تعداد ۱۰۰۰۰بسته غذایی برای مادران باردار و تعداد ۱۳۳۵۰ سبد غذایی جهت کودکان سوء تغذیه در مناطق تحت پوشش دانشکده به شهروندان ارائه شده است .