رئیس مرکز ملی فرش ایران از ثبت ملی فرش بلوچ طی سال آینده خبر داد.

 

به گزارش  گروه خبری مجله بیرک  بنقل ازخبرگزاری فارس از زابل، حمید کارگر صبح امروز در همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان در دانشگاه زابل اظهار کرد: خوشحالیم به بهانه یک اتفاق مثبت خدمت شما رسیدیم امروز فرش حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود و  همانقدر که هویت تاریخی کشور است هویت فرهنگی و هنر تاریخی مردم یک منطقه  است.

وی افزود: همیشه وجه ارزآوری فرش دستباف  پررنگ بوده است و همچنان به عنوان یکی از اقلام صادراتی قابل توجه است در عین حال فرش دستباف در حوزه ارزآوری قابل اتکاست و به شدت از منظر اشتغالزایی در کانون توجه قرار دارد.

کارگر ادامه داد: در بسیاری از مناطقی که مجاور سیستان هستند فرش دستباف به عنوان اشتغال ارزان، دردسترس و زودبازده مطرح است.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: در سالهایی که ما گرفتار مصیبتی به اسم خشکسالی شدیم قالیبافی می‌تواند اشتغالزایی کند و امروز  نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه فرش دستباف هستیم.

وی گفت: فرش دستباف در سال ‌های اخیر که شعار اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده‌ایم می‌تواند بسیار خوب نقش ایفا کند زیرا در تولید  فرش دستباف دانش و مهارت در تمام مراحل تولید و پساتولید وجود دارد و بی‌نظیر و بی بدیل می‌شود بر فرش دستباف تکیه کرد.

کارگر در ادامه افزود: در سال‌های اخیر شاهد افزایش صادرات فرش به کشورهای منطقه بوده‌ایم به گونه ای که سال گذشته فرش دستباف با رشد ۳۰ درصد از کشور صادر شده و این روند امسال هم ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: امسال ۳۰۴ میلیون دلار فرش دستباف با رشد ۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کشور ما صادر شده و این عدد نسبت به ظرفیتی که وجود دارد بسیار کم است اما روند افزایشی که آغاز شده خوب است و امیدواریم تداوم داشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های به حق بافندگان فرش بهره‌مند شدن از قانون بیمه بوده اما به دلیل اینکه اعتبار آن به شکل سالانه باید مصوب شود و هنوز مصوب نشده بخشی از بافندگان پشت درهای تامین اجتماعی مانده اند، امیدواریم بتوانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.

کارگر خاطرنشان کرد: ۴۷ منطقه جغرافیای در کشور به ثبت ملی رسیده که ۲۹ منطقه به ثبت جهانی رسیده و به رسمیت شناخته شده وبه عنوان عامل بازدارنده در بازار کپی‌ها نقش ایفا کند.

وی تصریح کرد: از امروز باید تجاری سازی این اتفاق صورت گیرد و تولید کنندگان فرش سیستان از این لوح و بازار یابی استفاده کنند و اگر این بسترسازی برای تجاری سازی اتفاق نیفتد یادمان می رود فرش سیستان تجاری سازی شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: ثبت ملی فرش بلوچ را در دستور کار مرکز ملی فرش ایران در سال آینده قرار می دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درست است که سازمان صنعت و معدن متولی فرش دستباف است، گفت: باید دولت زمینه آموزش‌های کاربردی را برای بافندگان فرش دستباف فراهم کند.