رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: استان سیستان و بلوچستانبه پایلوت ایجاد مگافارم های مرتبط با صنعت طیور و دام با توجه به شرایط اقلیم گرم و شرجی در آینده تبدیل خواهد شد.

به گزارش  گروه خبری بیرک  بنقل از ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، «علیرضا رفیعی پور» امروز در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان که در دفتر کار استاندار برگزار شد، افزود: این استان از ظرفیت خوب دامی ،زیرساخت های بهداشتی ، قرنطینه و کشتارگاه های صنعتی برخوردار است که این وضعیت قابل ارتقاء می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی این استان به مرزهای شرقی کشور برای واردات دام ، وجود نژادهای دام بومی چون گاو سیستانی و گوسفند بلوچی ،آبزیان ، شتر و ماکیان زمینه اشتغال فراهم است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اصلاح بخشنامه ها و دستورالعمل ها مرتبط با پست های قرنطینه دامی با در نظر گرفتن نظر مسئولان استان خبر داد.

تولید و سرمایه گذاری در صنعت گوشت استان نیازمند حمایت در سطح ملی است

استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور و مدیران استانی جهاد کشاورزی و دامپزشکی، با اشاره به وجود ۷۰ هزار نفر شتردر استان، صید ۸۰ درصد ماهیان تن کشور و برداشت ۱۲۰۰ تن میگو از مزارع سایت گواتر تصریح کرد: حمایت از تولید و سرمایه گذاری در صنعت گوشت و پرورش طیور و توسعه و تجهیز واحدهای فنی و آزمایشگاهی نظارت بر فرآورده های خام دامی در استان نیازمند حمایت در سطح ملی است.

سید دانیال محبی بیان کرد: زمینه ایجاد پرواربندیهای دام در کلیه دامداری های مجاز استان در شعاع بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر فراهم شود.

وی اظهارداشت: حجم واردات دام از مرزهای شرقی استان ، صنعت تولید و استحصال گوشت قرمز را به یکی از صنایع اشتغالزا و دارای ارزش افزوده تبدیل کرده است.

نماینده عالی دولت در استان افزود: با توجه به تهیه سند شتر از سوی جهاد کشاورزی و مستعد بودن زمینه پرورش آن در استان گفت: به منظور کاهش قاچاق برای خروج شتر وارداتی به مقصد استان های هدف برنامه ریزی شود.

وی ضمن تاکید بر کنترل بیماریهای دامی نظیر تب برفکی ، خواستار تفویض اختیارات بیشتر به سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان با رعایت استانداردهای دامپزشکی برای تسریع تصمیم گیری شد.

محبی ادامه داد: استان نیازمند تامین نیروی انسانی متخصص، بطور ویژه افزایش سهم کارشناسان دامپزشکی است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به انجام مطالعات پژوهشی صورت گرفته برای تهیه سند شیلات و سند پرورش شتر گفت: استعداد قابل توجه دامی استان به علت انجام نشدن کارهای پژوهشی در گذشته، مغفول مانده است.

علی اصغر جمشیدنژاد تاکید کرد: با توجه به مزیت واردات دام از کشورهای همسایه و نرخ بالای قیمت گوشت ، این استان قابلیت تامین بخشی از نیاز مصرفی بازار گوشت قرمز کشور را دارد.

قرنطینه های دامی در مناطق مرزی متناسب با شرایط منطقه بومی سازی شود

همچنین معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ۲۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش دام ، طیور و صنایع مرتبط با آن در استان گفت: حدود ۱۰۰ هزار شغل در این بخش بیانگر جایگاه استان است که قابلیت ارتقاء دارد.

علی اصغر میرشکاری اظهارداشت: ظرفیت قرنطینه های دامی در مناطق مرزی متناسب با شرایط منطقه بومی سازی شود.

وی با اشاره به ظرفیت صنعتی و سنتی پرورش دام ، ماکیان و طیور در استان افزود: با توجه به ۵۱ درصد جمعیت روستایی استان ، دامداری های کوچک توسط تشکلهای مردمی در روستاها ایجاد شود.

وی خواستار تامین بخشی از گوشت کشورهای حوزه خلیج فارس توسط استان با رایزنی دیپلماتیک شد.