ضرورت داشتن موزه و نمایشگاه دائمی میراث فرهنگی در شهرستان خاش

عبدالرئوف بیابانی –پایگاه خبری بیرک

شهرستان خاش نزدیک ترین شهرهای مرکز استان بوده و شاهراه اصلی دسترسی به مناطق جنوبی استان پهناور سیستان و بلوچستان است ، از سال ١٣۵٢ که شهرستان شده است قدمتی قابل تامل را میتوان متصور شد و با جستار کوچکی شهرهای هم قدمت آن را که بهره کافی از زمان و مکان را برده اند انسان را متحیر میکند !

آیا باید دنبال علت جهش و پیشرفت و ترقی ، بهتر معیشت ساکنان آن را باید جست و کنکاش کرد ؟ یا عدم تحرک و سکون گرفتن و بازگشت به عقب معلولش را شناسایی کرد ؟

اینکه ما تثبیت و حفظ و صیانت افکار و اشیا ، بقایای زندگی نیاکانمان را چگونه زیستن انها را به فراموشی بسپاریم ناخواسته اصالت و هنر مهارت و هندسه اضلاع زندگی ، داد و ستد ، تجارت و معیشت انها را بجای الگو گیری و زندگی مدرن را تلفیق با زندگانی سنتی کنیم و از دنیای ماشینی در ضرورتها استفاده شود نه آنکه آن را عقب ماندگی و بی فرهنگی دانست !

جغرافیای شکل گیری خاش ، زندگی و بقایای هنر دست مردمش باید ثبت و مراقبت و در معرض عموم قرار گیرد ، زه کشی و کانال کشی کشاورزی ، سفال ، اینه کاری ، سوزن دوزی ، ابزار کنده کاری ، نوع پوشش ، معماری بکار رفته متنوع مناطق سردسیر و گرمسیر ، عشایر ، گیاهان دارویی ، طب سنتی ، خوراک و پخت و پز و ابزار متعلقه، ابزارالات کشاورزی ان زمان ، همه و همه ابزار ارزشمندی که کشف و شناسایی شده اند نیازمند معرفی، ثبت،ساخت الگو ، محافظت و در معرض عموم قرار دادن آن گستره و پیکره متنوع ترین شهر ایران را در یک مکان مناسب در خور ، اقدامی ارزشمند و پسندیده است .

از ضروریات یک شهر داشتن خانه میراث ماندگار فرهنگ و آیین تبلور اندیشه نیاکانمان را هم غره شویم و مشعوف از داشته هایمان کشورهای مدرن بهترین موزه ها و مرکز حفظ و نشر تاریخچه ما را منبع درامدی برای خود محیا کرده اند .