سواحل مکران، سیستان و بلوچستان را در مسیر کریدور ترانزیتی دنیا قرار داده است

سواحل مکران

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهمترین قابلیت های منطقه مکران مجاورت با آبهای آزاد بین المللی است و تجارت و بازرگانی و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی اولویت مهم این منطقه بشمار می رود.
مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک
به گزارش ایسنا-  منطقه سیستان و بلوچستان، نادر میرشکار در حاشیه برگزاری دومین همایش بین المللی توسعه سواحل مکران که در برج میلاد تهران برگزار شد، افزود: سیستان و بلوچستان به واسطه سواجل مکران در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار داد ، این امر منطقه مکران را به عنوان محور ترانزیتی و توسعه جنوب شرق مطرح می کند و در آینده ای نزدیک با راه اندازی محور ترانزیتی که از بندر چابهار آغاز و با عبور از شهرهای استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی به کشورهای آسیای میانه ختم می شود .

وی بندر چابهار در سواحل مکران را یکی از چهار راههای اصلی کریدور تجارت جهانی عنوان کرد و گفت: این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی ، جایگاه ویژه ای در مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و سایر نقاط منطقه دارد.

میرشکار افزود: وجود آبهای عمیق در خلیج چابهار، شرایط پهلو گیری کشتی های بالای ۱۰۰ هزار تن و افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار از جمله مزیت های منطقه چابهار است که این منطقه را نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران متمایز نموده است .

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت: در آینده ای نزدیک و با اتصال بندر چابهار در سواحل مکران به شبکه ریلی کشور ،این بندر در بحث ترانزیت کالا به کشورهای افغانستان و کشورهای cis پیشگام خواهد شد.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به پتانسیل های سواحل مکران و صید بیش از ۱۲۰ هزار تن انواع ماهی، پرورش میگو،وجود کارخانجات کنسرو، واحدهای عمل آوری و بسته بندی، کارخانجات لنج سازی چوبی و فایبر گلاس و سردخانه در چابهار و کنارک صنایع وابسته، می توان گفت صنایع تبدیلی و شیلاتی نقش تاثیر گذاری را در توسعه سواحل مکران خواهد داشت.

وی وجود معادن نسبتا غنی و متنوع و امکان توسعه فعالیت های معدنی را از جمله امتیازات منطقه دانست که می تواند سرمایه گذاران را جذب و بهره برداری ، فرآوری و صادرات محصولات معدنی را افزایش دهد.

نادر میرشکار گفت: پروژه های مهمی در منطقه سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان تعریف شده که از جمله آنها سیمان، فولاد،ساخت شناورهای آلومینیومی و فولادی،قوطی کنسرو،سازه های پیچ و مهره ای، کنسرو ماهی، اسید سولفوریک،تور ماهیگیری،شیرین سازی آب،فرآوری پیله ابریشم می باشد و سرمایه گذاری اولیه مجوز آنها بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد گردیده و برخی از این واحدها به بهره برداری رسیده اند و سیمان نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارد و پروژه فولاد نیز پیشرفت فیزیکی ۱۵ در صدی را داراست که تنها با بهره برداری از تعداد ۱۱ طرح مهم در مرحله اول اشتغال مستقیم ۱۵۵۰ نفری ایجاد خواهد شد.