اجرای طرح حفاری آب‌های ژرف از فروردین ۹۷ در سیستان و بلوچستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان اولین استانی است که طرح حفاری از آب های ژرف در آن اجرا و از فروردین ۹۷ عملیات حفاری آغاز می شود.
مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان اتابک جعفری در جلسه شورای آب این سازمان افزود: منابع آب مرکز استان زیرزمینی پایدار است و از نظر زمین شناسی قابلیت بالایی ندارد.

وی بیان کرد: جنوب استان تلفیقی از منابع آب سطحی زیرزمینی است که به صورت سیلابی بهره برداری می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در ادامه گفت: میزان تبخیر آب در استان چهار هزار میلی متر و دو برابر میانگین کشوری است.

جعفری گفت: میزان آب سطحی کشور ۱۰۵ میلیارد متر مکعب و استان ۱٫۶ میلیارد مترمکعب است، سیستان و بلوچستان فقط ۱٫۵ درصد بارندگی کشور را دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان خاطرنشان کرد: آب زیرزمینی کشور۵۶ میلیارد مترمکعب و از استان ۱٫۴ میلیارد متر مکعب است و می توان گفت که ۲٫۵ درصد آب زیرزمینی کشور به استان اختصاص دارد.

وی گفت: ۹۵ درصد آب زیرزمینی استان سهم حوزه کشاورزی به میزان ۱٫۸ میلیارد مترمکعب، ۷۱ میلیارد متر مکعب سهم شرب به میزان ۴ درصد منابع زیرزمینی و ۹ میلیون متر مکعب، سهم صنعت است که کمتر از یک درصد منابع آب زیرزمینی را شامل می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اضافه کرد: آب مورد نیاز ۵۰ درصد از جمعیت استان از طریق روان آب رودخانه هیرمند تامین می شود در حالی که از خارج کشور سرچشمه می گیرد، چند پیشنهاد پدافند غیرعاملی برای این موضوع داریم که باید پیگیری ها در این زمینه انجام شود.

وی تصریح کرد: حفاظت از منابع آب استان نیازمند هدف‌گذاری و همکاری همه دستگاه های اجرایی است و با مدیریت عاقلانه توأم با علم و هم افزایی می توان به آن دست یافت. در این زمینه نباید از ظرفیت دانشگاه غافل بود و باید از آن به عنوان یک فرصت برای رفع بحران های پیش رو استفاده کرد و تعداد راهکارها و تصمیم ها زیاد باشد تا اگر برنامه ای با مشکل مواجه شد بتوان از طرح دیگری استفاده کرد.