مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفت: اطلاعات و داده های ۱۳۵ هزاربهره برداربخش کشاورزی سیستان وبلوچستان درسامانه جامع پهنه بندی ثبت شده است.

به گزارش گروه خبری مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک  بهزاد شهرکی افزود: در راستای اجرای طرح «نظام نوین ترویج کشاورزی» که هم اکنون در سراسر کشور در حال اجراست، با تشکیل شورای ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شورای پهنه بندی در استان سیستان وبلوچستان نسبت به تقسیم بندی نیروها و ساماندهی، تعمیر و تجهیز این مراکز اقدام شده و اراضی کشاورزی استان در مجموع به ۱۱۵ پهنه تقسیم‌بندی شده است.

بهزادشهرکی افزود: باهدف خدمات رسانی مناسب، موثروبموقع به بهره برداران، این مدیریت ازسال گذشته اقدام به اجرای طرح ملی پهنه بندی عرصه های تولیدکشاورزی سطح استان کرده است .

وی گفت: این طرح باهدف افزایش حضور موثر کارشناسان درعرصه های تولیدکشاورزی به منظورانتقال دانش وارائه خدمات مشاوره ای وهمچنین شناخت ظرفیت های بالفعل تولید وشناسایی مسائل ومشکلات ومحدودیت های تولیددرهرعرصه انجام شده است.

وی افزود: آنچه در موضوع پهنه بندی حائز اهمیت بوده و امروزه شاهد آن می باشیم ایجاد فضای رقابتی سالم بین کارشناسان مسئول پهنه و پاسخگویی کارشناس به بهره بردار و محقق به کارشناس می باشد که در قبل از اجرای پهنه بندی به این موضوع کمتر پرداخته شده بود

شهرکی خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات و داده های ۱۳۵ هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان توسط کارشناسان مسئول پهنه در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده ها ثبت گردیده است که جهت هر برنامه ریزی چه به لحاظ برنامه الگوی کشت، آموزش و ترویج، اطلاع از منابع آبی، عرصه های زراعی وباغی و غیره نیاز به داده های قابل اتکاء می باشد .

مدیرهماهنگی ترویچ کشاورزی ادامه داد: در جهت پشتیبانی فنی در سطح استان ۱۳ محقق معین در حوزه جنوب و ۶ محقق معین در حوزه شمال استان تعیین شده اند و از آنجا که کارشناسان پهنه نیاز به ابزار و تجهیزات لازم جهت ارائه خدمات فنی دارند. کارشناسان پهنه مجهز به ۱۰۵ کامپیوتر ، تبلت و GPS گردیده اند و نقشه جغرافیایی تمامی پهنه ها تهیه و در تمامی مراکز جهادکشاورزی نصب گردیده است.